Toksoplasmoosi??
Aamulla lehdestä luin taas juttua kissojen ulosteiden kautta tarttuvasta toksoplasmoosista ja pieni paniikki hiipi päähän, kun meillä tuo kissa on ja olen kyllä hiekkalaatikosta kakat lapiolla pönttöön heittänyt, mutta itse siivouksen ajattelin jättää miehelle. Mielipiteitä ja kokemuksia otetaan vastaan!
Monkey rv. 19+5
Kommentit (4)
tälläkin palstalla. Hakutoiminnolla löytyy aiempia keskusteluita, netistä myös tietoa esim.
http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/11004
Meillä kaksi kissaa ja ilman hanskoja on tullu jätökset siivottua.
Jos viiksiniekka on ollut talossa pitkään, olet siltä todennäköisesti joskus toksoplasmoosin saanut ja nyt siis immuuni.
Voit myös pyytää neuvolassa toksoplasmoositestin. Multa otettiin se kolmesti viime raskauden aikana, kun satuin mainitsemaan talossa asustelevasta kissasta. Sitä varten ei edes tarvinnut mennä erikseen labraan, vaan neuvolantäti otti näytteet samalla kuin hemoglobiininkin.
että jos kissa on ollut jo kauan, niin sen on sairastanut itse oireettomana jo aiemmin ja sen myötä on immuuni taudille nykyään. Tuli vaan paniikki aamulla, kun lhedessä oli juttua siitä. Pitänekin pyytää perjantain neuvolakäynnillä tää testi...
Monkey rv. 19+5
esimerkiksi puutarhamullasta tai huonostipestyistä vihanneksista. Kovin yleinen tauti ei kyllä ole ja se on helppo välttää kun muistaa pestä kädet tarpeeksi usein... huuhtelee vihannet hyvin. Eli ei syö multaisia porkkanoita tai kissan kakkaa.
Muistaa aina pestä käsiään siis...