Apua imetykseen
Ensikertalainen täällä miettii, että onko tarkoitus imettää vastasyntynyttä aina yhdestä rinnasta per syöttökerta vai molemmista? jos imetän vain toisesta, ehtii toinen ennen seuraavaa syöttökertaa paisua kamalan isoksi ja kivikovaksi ja kipeäksi Laitoksella kehottivat alussa välttämään pumppaamista, ettei maidon tulo mene ylikierroksille. Kauan kestää, että rinnat ovat ns. normaalit, ei siis näin kamalan isot ja muhkuraiset? Milloin maidon tulo tasaantuu? Kiitos jo jos joku viitsii neuvoa (vauva on nyt viikon vanha ja saa ainoastaan rintamaitoa)
Kommentit (8)
kuin viikko. Imetät ensin toisesta rinnasta ja annat vauan imeä sen "tyhjäksi". Takamaito on rasvaisempaa, eli siksi on parempi, että vauva saa myös sitä. Sitten voit vielä vaihtaa rintaa. Vauvasi on kovin pieni, eikä vielä jaksa syödä niin isoa määriä, mutta sitten kun maidontulo hieman tasaantuu ja vauva imee enemmän ja tehokkaammin, niin tämä rinnanvaihto onnistuu yleensä aivan helposti.
On totta, että sinun ei kannata nyt pumppaamalla nostaa turhaan maitoa, mutta jos olo on kovin tukala, niin kannattaa pumpata tai lypsää vaikka käsin siitä muhkuraisesta rinnasta sen verran maitoa, että hieman pehmenee. Estää rintatukoksiakin. Mutta älä pumppaa tyhäksi, vaan päästät vain pahimman paineen pois. Mun kokemuksen mukaan maidon tasaantuminen kestää pidempään, mitä enemmän maitoa tulee. Mutta älä ahdistu, se helpottaa kuitenkin koko ajan. Ja sitten onkin helppoa, kun vauva saa aina tarpeeksi ruokaa:) tsemppiä!
Se helpottaa elämää niin paljon,kun on aina lämmin ruoka mukana!Me matkustimme lähes 10 maata vauvan ekan vuoden aikana(miehen työ)ja oli helppoa kun mikä!
Itse olin niin isorintainen että vauva vasta nyt 1 v jaksaa vetästä molemmat!Imetä niinku susta tuntuu,älä ota mitään ressiä!Helppoa ja mukavaa kesää ja onnea ja siunausta koko perheelle!
:)
Vielä semmoinen kysymys, että kun vauva lopettaa yhdellä rinnalla, se ei todellakaan tunnu tyhjältä, vaan aivan kuin olisi vielä täynnä maitoa. Sitten vauva saattaa ihmetellä tai torkahtaa vähän aikaa ja jatkaa, niin kannattaako jatkaa vielä samasta rinnasta vai vaihtaa? äh, on tämä hankalaa, vaikka maitoa tuntuukin tulevan ihan hyvin...
löytänyt apua tähän ongelmaani ja nyt en ehdi/jaksa rekisteröityä maitolaituriin, mutta kiitos linkistä, ehkä tässä joku päivä. Toivottavasti joku jaksaa vielä vastata tuohon viimeisempään kysymykseeni.
jos se tuntuu täydeltä. Jos vaihtaa toiseen rintaan, voi käydä niin että kumpikaan ei oikein tyhjene, ja vauva juo aina sen 10 min laihempaa maitoa. Minusta sitä maidon rasvaisuutta pystyy silmämääräisestikin arvioimaan jonkin verran, eli siis minulla ainakin ihan täydestä rinnasta paineella tuleva maito oli lasiin lypsettynä suorastaan vetisen näköistä, kun taas tyhjemmästä rinnasta kovemmalla työllä pumpattu maito oli kermaista.
En muista mitä minulle synnärillä tai neuvolassa neuvottiin (muuta kuin että sanottiin että maito on kyllä ihan tasalaatuista... ;) ), mutta jossain vaiheessa pikkuvauvan kanssa tein niin arkojen rinnanpäiden vuoksi, että vaihtelin tiheästi rintaa, muutamaan kertaankin samalla syötöllä eikä kumpikaan rinta oikein tyhjentynyt. Viikon päästä aloin arvella, että mahtaako tämä olla kuitenkaan hyvä systeemi, kun tuntui että vauvan vatsa ei siitä oikein tykännyt. Vaikka neuvolasta sanottiin, ettei sillä etu- tai takamaidolla oikein mitään merkitystä ole, kokeilin kuitenkin niin, että imetin rinnan tyhjäksi ja vasta sitten vaihdoin toiseen, joko samalla tai seuraavalla syötöllä, ja ne pienet vatsavaivat mitä vauvalla oli, helpottivat. En kuitenkaan missään vaiheessa orjallisesti muistellut kummasta viimeksi tuli syötettyä, vaan ihan tuntuman mukaan tarjosin tissiä.
Ja mielestäni tässä oli juuri syynä se, että rasva ei samalla tavalla ehdi maitoon mukaan jos viiden minuutin välein vaihtaa tissiä ja imettää tiheästi mutta kuitenkin pieniä taukoja pitäen, vauvalla on maitoa mahassa koko ajan, hän ei jaksa niin paljon imeä kerralla, ja saa mahan täydellä laihempaa maitoa.
eli siis imetin yhden rinnan tyhjäksi niin ettei siitä enää siltä erää saanut maitoa vähän kovemmillakaan otteilla. Sen jälkeen vaihdoin toiseen rintaan. Tarvittaessa lypsin hieman liikoja (tai annoin vain maidon valua) siitä "odottavasta" rinnasta, mutten alkuun ainakaan tarjonnut sitä tosiaan vauvalle ennen kuin toinen oli imetty tyhjäksi. Rinnan tyhjeneminen käskyttää tuottamaan lisää maitoa, toisaalta täytenä oleminen hillitsee maidon tuotantoa, arvelin että nämä oli kutakuinkin tasapainossa ja että maidontuotanto sen tasapainonsa löytää kyllä.
Minulla oli kuitenkin sen verran "vahva vauva", ettei hän nukahdellut tissille, ja ei hirveästi ylituotantoa maidosta, joten vauva jaksoi sen yhdenkin tissin parilla imetyskerralla ryystää tyhjäksi, eikä minulla täysiinkään rintoihin tullut tukoksia/tulehduksia, joten tämä systeemi onnistui. Jos kävisi niin, että joutuisi imettämään koko päivän yhdestä rinnasta eikä se siltikään tyhjenisi, vaan tuppaa vaan lisää maitoa joka tauon aikana, tai jos olisi herkkä rintatulehduksille, niin sitten ei varmaan onnistuisi.
mutta mulle ohjeistettiin että syötä ensin toinen rinta "tyhjäksi" ja sitten jos vielä maistuu niin toisesta päälle. Seuraavalla kerralla aloitustissinä se toinen ;)
Itse en ole tuota pumppaamiskieltoa voinut toteuttaa, koska rinta kipeytyy kyllä aikalailla jos se ihan täyteen tuppaa... olen siis ihan vähän lypsänyt jos tuntuu tukalalta olla. Mutta ei liene tarpeen ihan tyhjäksi pumpata.
Tosiaan en ole itsekään mikään täydellinen imettäjä, mutta näillä ohjeilla menty ja mullakin noin viikonikäinen kuopus nyt ;D
Onnea vauvasta!