rakausajan diabetes
Jos arvot ovat koholla 45min syömisen lopettamissta ja sit vartin myöhemmin laskneet normaaleiksi. Tarvitaano silloin lääkehoitoa?
Kommentit (4)
kyllähän kaikilla terveilläkin sokeriarvot nousee ruokailun jälkeen. Raskaus diabeteksen ohjeistuksissa on kyllä mittaus aina 1h ruokailun jälkeen jolloin sulla siis jo normiarvo, eikö?
-sh
Olen vaan itse miettinyt tuota asiaa.
Itselläni oli arvot aika kohillaan, vain yksi raja-arvo sokerirasitustestissä. Vauvan kokokin arvioitiin ihan normaaliksi eli ei suureksi. Vauva oli syntyessään kuitenkin reilusti yli nelikilonen, no ei siinä mitään, mutta joutui sokeritippaan keskolaan 2h synnytyksen jälkeen, itse olin synnyttäneiden osastolla ja aina odottelin koska seuraavaksi pääsisin vauvan luo. Eli jos äidillä sokerit koholla vauvan keho tottuu tuottamaan insuliinia reilusti, synnytyksen jälkeen kun napanuorayhteys katkeaa ei vauvan elimistö saakkaan sokeripitoista ravintoa ja kestää hetken ennenkuin vauvan keho alentaa insuliinin tuotantoa. Eli sokeritipalla ehkäistään ja estetään vauvan liian alhaisia sokeriarvoja.
Niissä on nimittäin huima ero.