Palaan hoitovapaalta töihin elokuussa, ja taas raskaana
Kommentit (19)
Sun elämä. Onko raskaus ihan alussa? Jos kerkeät olla sen 6 kk töissä, niin sillä saisit paremmat mammarahat kuin verotuksen mukaan.. ;) Olettaen, että palkkasi on noussut tässä välissä.. ikälisää, tupo-lisää yms.
Minä aloitin vanhempainloman jälkeen työt elo-syyskuun vaihteessa ja tammikuun alussa aloitin luottamusmiehenä.
9.1. sain tikkuun 2 viivaa...
Noh, johan sitä joutaakin taas olemaan erityisäitiysvapaalla...
t: toinen nolo
Harmi, ettei äitiyspäivärahasi ehkä ehdi kertymään maksimiinsa. Ellet ehdi olla töissä sitä puolta vuotta ennen hakemuksen jättämistä. Viime vuoden verotustulot varmaankin pienemmät kuin töissäolovuosina. Mutta varmasti kodinhoitotuen voittaa :)
sitä mammarahat toki sen 3 vuoden säännönkin mukaan, jos edellinen ei kerkeä täyttää 3v. ennen uutta laskettua aikaa.
6kk katsotaan siitä päivästä taaksepäin jolloin uusi äitiysloma alkaa. Ei ole riippuvainen hakemuksen jättöpäivästä. Eli tässä kohtaa sitä rahapäätöstä joutuu odottelemaan vielä jo äitiyslomalla ollessa. Mutta Kelahan nyt muutenkin maksaa aina jälkikäteen rahat vasta.. ekan erän vasta lasletun ajan tienoilla.
sitä mammarahat toki sen 3 vuoden säännönkin mukaan, jos edellinen ei kerkeä täyttää 3v. ennen uutta laskettua aikaa.
Mutta jos palaa töihin, aiempi äitiyspäivärahapäätös ei enää ole voimassa.
Juuri viime viikolla sain kelalta päätöksen ä-päivärahasta, joka tulee edellisen lapsen mukaan.
Olen ollut tässä välissä n. 9kk töissä.
Oikeassa olet. Pahoitteluni asiavirheestä. Palkkakuitit piti vain toimittaa perästä päin liitteenä siltä edeltävältä puolelta vuodelta. Itselläni ei kyllä ollut kiirettä sen päätöksen kanssa, koska työnantaja maksoi täyden palkan ensimmäiset kolme kuukautta.
Mutta edelleen onnea ap:lle uudesta vauvasta!
mä palasin töihin äitiyslomalta 25.5. ja uusi äitiysloma alkaa lokakuussa... heinäkuu on vuosilomaa... noloa sekin vähän, mutta ei kiellettyä..
Juuri viime viikolla sain kelalta päätöksen ä-päivärahasta, joka tulee edellisen lapsen mukaan.
Olen ollut tässä välissä n. 9kk töissä.
Olisitko kuitenkin saanut paremmat rahat viimeisen 6 kk mukaan? Etenkin, kun verovuosi johon olisi nyt verrattu olisi ollut mammaraha/hoitovapaa? vuotta. Helposti täyttyy se 20 % sääntö, ja saa 6 kk mukaan.
6kk katsotaan siitä päivästä taaksepäin jolloin uusi äitiysloma alkaa. Ei ole riippuvainen hakemuksen jättöpäivästä. Eli tässä kohtaa sitä rahapäätöstä joutuu odottelemaan vielä jo äitiyslomalla ollessa. Mutta Kelahan nyt muutenkin maksaa aina jälkikäteen rahat vasta.. ekan erän vasta lasletun ajan tienoilla.
Mulla katsottiin 6kk siltä ajalta kun vein palkkatodistuksen eli noin viikko ennen jättöpäivää 6kk taakse päin (ä-loma alkoi heinäkuussa ja huhtikuussa vein todistuksen ja hakemuksen).
mutta oon saanu kaikista tokasta ja kolmannesta palkkakertoimella korotetun äitiyspäivä rahan edellisen lapsen päivärahan perusteella, kun en ehtiny olla välissä töissä 6kk:ta, neljänneltä palkan perusteella, seuraava menee taas edellisen päätöksen mukaan...
ja muuten pyysin kelaa laskemaan mulle edullisemman vaihtoehdon ja ne teki senkin! :)
ja muuten, ei raskautta ja äitiyslomaa tarvi hävetä, työnantajalla ei ole oikeutta kommentoida mitenkään työntekijän lisääntymistä
töihin ja hain tossa hetki sitten uutta työtä, jos sen saan niin olen töissä vaan 1,5 kk ;) ei ole noloa, mutta hassua mielestäni.
Juuri viime viikolla sain kelalta päätöksen ä-päivärahasta, joka tulee edellisen lapsen mukaan. Olen ollut tässä välissä n. 9kk töissä.
Olisitko kuitenkin saanut paremmat rahat viimeisen 6 kk mukaan? Etenkin, kun verovuosi johon olisi nyt verrattu olisi ollut mammaraha/hoitovapaa? vuotta. Helposti täyttyy se 20 % sääntö, ja saa 6 kk mukaan.
Olen nyt ollut osa-aikaisessa työssä.
Paras tulos on juuri tuo vuoden -09 mukaan laskettu 6kk tulo.
Kela kyllä laskee kaikki vaihtoehdot kun sinne toimittaa tositteet ja maksaa suurimman mukaan.
miksikähän nuoria naisia ei haluta palkata?
Miten olis abortti?
ja sitten piti maksaa vielä 3 kk palkka äitiysloman alkukuukausilta. Eihän se kiellettyä ole, mutta aika laskelmoitua
jos on ollut välissä töissä?! Siis jos kaksi lasta kolmessa vuodessa.
Saa saman rahan kuin edellisestä lapsesta, jos välissä alle 3 vuotta. Tai voi hakea myös 6 kk:n tulojen mukaan. Itse san saman kuin edellisestä lapsesta, vaikka olen ollut töissä yli 6kk.
Kreikassa kuolleet ovat saaneet eläkettä, joten lisääntymisikäisen raskaudessa ei todellakaan ole mitään outoa!