Miten eroon pakkoruotsista? On ihan järkyttävää, että lapset pakotetaan
opiskelemaan ruotsinkieltä kun maailmassa on kymmeniä paljon tärkeämpiäkin kieliä. Mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (32)
ja rikasta. Heidän lapsensa eivät mene edes stockalle myyjäksi opiskelujen ohella.
Jos on itse kaupankassana jossain Siwassa.... Voi herranpieksut!
kymmenet tärkeämmät kielet, joita Suomen rannikolla olevan kaupan tai kuppilan myyjän tulee ennen ruotsia osata???
Tämän takia sitten kaikki Suomen lapset pakotetaan pakkoruotsiin!
Toivon todella, että lapseni tekisivät jotain muuta työtä...
Heillä olisi paremmat mahdollisuudet mihin tahansa työhön jos osaisisivat kansainvälisiä kieliä.
ja rikasta. Heidän lapsensa eivät mene edes stockalle myyjäksi opiskelujen ohella.
kuten tuossa joku jo kertoikin niin Stockka palkkaa pääasiassa äidinkielenään ruotsia puhuvia joita Suomessa on noin 300 000. Minä olen urallani palkannut pari hlöä, joiden piti osata ruotsia, en tietenkään palkannut suomenkielistä vaikka olisi kirjoittanut pitkästä ruotsista L:n vaan palkkasin aina ruotsia äidinkielenään puhuvan. Näin toimii pääasiassa kaikki firmat Suomessa, meillä on hieno äidinkielenään ruotsia puhuva vähemmistö, jota kannattaa hyödyntää, ei niitä puhujia mistään koulun penkiltä tule.
kiitos kokoomuksen ja rkp:n. Mitä siitä vaikka opetustoimesta vähennetään miljardeja, kunhan rotsi säilyy.
ruotsinkieli kun on niin ruman kuuloistakin.
Tää on niin väärin! Mitä tässä voi tehdä?
]kiitos kokoomuksen ja rkp:n. Mitä siitä vaikka opetustoimesta vähennetään miljardeja, kunhan rotsi säilyy.
[/quote]
Stockka ainakin palkkaa pääsääntöisesti äidinkielenään rantaruotsia puhuvia.
Helsingin Stockmannin myyjistä enää harvoilla on ruotsin lippua nimikyltissä.
Byrokraatteja jos lapsistani tulee niin olen epäonnistunut kyllä pahasti :( Ulkomailla ei onneksi moisia syrjiviä pykäliä onneksi ole.
ulkomaita kun on monia. Esim. Espanjassa pitää osata alueen paikalliskieltä saadakseen julkisen viran.
että kaksikielisyyttä on nyky-Suomessa monenlaista: mm. suomi-venäjä, suomi-venäjä, suomi-viro, suomi-ranska. Ruotsi on vain yksi kieli muiden joukossa eikä ruotsi kuulu millään tavalla useimpien suomalaisten arkeen.
paljon yhteispohjoismaista yhteistyötä ja silloin työkielenä on aina ruotsi/skandinaviska joskus joudutaan käyttämään lisäksi englantia kun joukossa on mukana joku suomalainen jonka ruotsinkielentaito on huono. Minulle pakkoruotsista on ollut todella paljon hyötyä.
paljon yhteispohjoismaista yhteistyötä ja silloin työkielenä on aina ruotsi/skandinaviska joskus joudutaan käyttämään lisäksi englantia kun joukossa on mukana joku suomalainen jonka ruotsinkielentaito on huono. Minulle pakkoruotsista on ollut todella paljon hyötyä.
Eikö sinulle olisi ollut hyötyä vapaaehtoisesta ruotsista? Saatko jotain kiksejä siitä pakotukseen alistumisesta?
PS. mitään skandinaaviskaa ei ole olemassakaan. Sekasotkukieli, jossa ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset puhuvat omia kieliää ja muut yrittävät arvata mitä toiset sanovat, sopii johonkin kahvipöytäjutusteluun, mutta asiapitoiset kokoukset käydään pääsääntöisesti englanniksi.