neuvoja kohta 10 kk vauvan uniin
Meillä on siis kohta 10 kk ikäinen neitonen ja nukkunut oikeastaan koko ikänsä huonosti.. puoli vuotiaana pidin unikoulua hänelle ja sain yösyötöt ja heräämiset vähenemään, että vain aamuyöllä annoin tissiä ja otin viereeni loppu yöksi nukkumaan eli loppui 1-2 h välein syöminen, joka oli todella suuri helpotus, tutin nostot silloin tällöin ei haitanneet enää!
Neiti täytti 8 kk ja minä lopetin monen mutkan kautta imettämisen, siinä vaiheessa neiti vaati maitoa jo/taas 1-2 aikaan, mutta nyt viimesen viikon ajan hän herää 2h välein ja huutaa niin kauan kun saa maitoa.. ei riitä silittely tai tutin laitto!!!!!!!! APuva, sanon minä!! Meikäläisellä alkaa olemaan takki aika tyhjänä, eikä enää jaksaisi näin tiheitä heräämisiä ja pullotteluja..
Kaiken tämän lisäksi, viimenen kk neiti ei ole suostunut nukahtamaan minulle iltaisin mitenkään "helposti",vaan nukuttamiseen menee 30min-tunti, isälle nukahtaa vartissa..
Neuvoja kaivataan..
Kommentit (6)
muuta en nyt osaa sanoa, kun koita jaksaa! meillä melkein sama tilanne samanikäisen vauvan kanssa, paitsi että imetän edelleen, juurikin pääosin öisin, kun niin pääsee helpoiten.. meilläkin vauva huutaisi vaikka koko yön jos ei saa maitoa, tai lähinnä vaan haluaa lupsutella sitä tissiä kun tutti ei ole koskaan kelvannut. Sama on nukutushommissa,isän kanssa sujuu helpommin ja nopeammin. Itse yritän jaksaa yöhulinaa hokemalla itselleni,ettei tämä ikuisesti kestä..:)
ei todellakaan voi myös kuin sanoa, samoin!
Ajattelen itse myös samoin,että ei tämä loputtomiin jatku,mutta jännittää vaan jo etukäteen tuo syksyllä töihin meno,että miten sitä siellä jaksaa,jos tämä näin jatkuu.. hirveesti ei tuo huudatus innosta,mutta ajattelin että pakko kait jossain vaiheessa sitäkin kokeilla,jos sillä kerrat yössäs vähenisi.. tai sitten käy kuten mainitsit,että huuto jatkuu vaan ja vaan ja vaan..
oli meillä tosi tehokas, tosin vaatii äidiltä tosi tiukkaa linjaa ;) elikkäs iltahommat: maitopullot, hampaiden pesut ym normisti, sitten viedään vauva ommaan sänkyyn, suukot ja hyvät yöt ja lähdetään kokonaan huoneesta pois. Jos ja kun vauva alkaa itkeä, mennään laittamaan hänet takas nukkumaan ja hyvät yöt (ei mitään hyssyttämistä ollenkaan) ja lähdetään pois. Jos vauva vaan jatkaa itkemistä, otetaan hänet syliin rauhoittumaan muttei sillonkaan hyssytellä eikä "kannella" vaan rauhoitetaan hänet sylissä ja heti kun hää on rauhoittunut, lasketaan takas nukkumaan ja sama toistuu ja toistuu ja toistuu niin kauan kuin pieni oppii itse nukahtammaan ommaan sänkyyn :) tarkoitus on myös ettei siihen jäädä vahtimaan vierelle vaan lähdetään huoneesta kokona pois.
Meillä ekka iltana otin syliin neidin noin 50 kertaa, siis syliin sänkyyn syliin sänkyyn jne. Nukahtaminen ekka iltana kesti tunnin. Seuraavana iltana neiti nukahti 15min ja sitä seuraavana jo itte :) tuossa yöheräilyssä lastenlääkärin mukaan on se, kun vauva ei osaa itse nukahtaa omaan sänkyyn ja kun hää yöllä herrää niin hää tarttee ne palvelut joita illallakin hänelle on annettu myös yöllä. Tuttu lääkäri sanoikin, että miltäs itestä tuntuisi jos illalla kuvitellet meneväsi miehen vierelle nukkumaan, mutta heräisit sohvalta :D Tässä unikoulussa ei ole vara kovin lipsua, mutta lopussa kiitos seisoo :) paljon miellyttävämpi tämä joka tapauksessa on kuin se unikoulu jossa lapsi jätetään huutamaan :/
Tsemppiä ja voimia!
sinä alkuperäinen kyselijä :) kirjoitin niin myöhään tuon viestin illalla, että mahdoitko nähä viestiä ollenkaan! Toivottavasti teijän pienen unet alkavat helpottamaan!