Miksi joku haluaisi " murtautua" juuri MINUN koneelle?
Joskus kone hurisee ja rutisee julmetusti ja aina siitä kysyttäessä saan vastauksia, että joku yritti murtautua koneellesi. Onneksi on palomuurit sun muut " torjuntalaitteet" , mutta nyt aloin oikein miettiä, että miksi joku haluaisi murtautua juuri minun koneelle? Ja mistä hän saa " osoitteen" minun koneeseeni?
En ymmärrä tietokone-jutuista juuri mitään, jos joku voisi valaista, miten niitä viruksia ym. roskaposteja koneeseen oikein tulee ja miksi niitä tulee?
Kommentit (11)
mutta yleisesti ottaen vain mietin näitä..
sun kone jättää joka paikkaan missä sä netissä käyt sun koneen osoitteen.
esimerkiksi tämän palstan valvojat näkevät meidän kaikkien ip-koodit. sitten on myös ohjelmia joilla pääsee näkemään toisten ipt.
jos minä esim. haluisin saada juuri sinun ipn selville, pasteisin tähänjonkun linkin omalle servulleni, sinä klikkaisit linkkiä, ja hähää, näkisin sun ipn statisktiikasta.
Takana ei siis ole valttamatta jokin ihminen, joka koettaa murtautua juuri sinun koneellesi, vaan koneistettu toiminta, joka automaattisesti " poimii" internettiin yhteydessa olevia koneita, tuhansia koko ajan, ja koettaa lapi sielta mista paasee.
Oikeesti, on kiinnostanut jo kauan, joten KIITOS!
Eli, kannattaa miettiä täälläkin ennen kuin availee kaiken maailman linkkejä!
ap
toi linkki av-palstalle -esimerkki oli vähän huono. mutta siis sun ip näkyy joka paikassa ja tosiaan ne on yleensä sellasia botteja jotka koko ajan skannailee tarpeeksi haavoituvaisia koneita. eli kandee pitää virusturva ja palomuuri kuosissa.
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten pahoittelen, jos tämä on toistoa.
Osoiteavaruus on kokonaisuudessaan melko pieni. Usein murtautuja käy sitä läpi jostain osoitteesta eteenpäin järjestyksessä ja etsii haavoittuvia koneita. Ei siis ole väliä sillä, tietääkö joku sinun ip-numerosi vai ei. Tärkeintä on, että koneessasi on palomuuri ja virustorjunta kunnossa.
kukaan muukaan. Me vain voimme mm. poistaa viestejä. Ylläpito kyllä näkee osoitteenne.
ja ap, juuri sinun koneestasi ollaan kiinnostuneita, jos tietoturvassasi on aukkoja. koneita kaapataan rikollisiin tarkoituksiin.
ap