Miten lämmittää ÄM?
Siis miten lämmitätte noin 70ml äidinmaitoa? Minä olen lämmittänyt vedenkeittimellä vettä ja laittanut pullon sitten vesihauteeseen? Onko muita parempia ideoita? Sen tiedän, että mikrottaa ei saa?
Kommentit (6)
Ei kannata laittaa äidinmaitoa mikroon. Mikron teho niin voimakas että maidosta taatusti häviää ne tärkeimmät hivenaineet yms mitä siinä on.
Eihän siinä mene kun muutama hassu minuuttia jos lämmität ÄM vesihauteessa tai esim kraanan alla. Mulle ainakin lääkäri sanoi että ei mikroon. Kuulostaa ihan loogiselta.
Jos äidinmaidon satunnaisesti lämmittää mikrossa, niin tuskin siitä on suurtakaan haittaa lapselle. Olisihan korvikekin parempi lämmittää esim. vesihauteessa, mutta kaikki tuntemani pullolapsien äidit lämmittävät korvikkeen mikrossa.
Ei siis korviketta eikä äidinmaitoa. Juuri niin kuin ylläoleva kirjoitti, siitä häviää ne tärkeät hivenaineet mikrossa kun lämmittää. Itse lämmitän mikrossa vain kun ollaan esim kahvilassa ja nälkä yllättää, en koskaan kun on mahdollisuus vesihauteeseen.
Minä olen ainakin mikrossa lämmittänyt niin äidinmaidon kuin korvikkeenkin. Miksi neuvolassa neuvottaisiin mikrossa lämmittämään jos olis kerran niin haitallista...? Kai siitä enemmän toitotettaisiin ja kiellettäisiin, jos niin haitallista olis!
vesihaude sanoisin minä: mikrossa tulee niitä kuumia " piikkejä" (ruoka lämpeää sisältä päin ja epätasaisesti) jolloin maito voi jäädä paikoin liian kuumaksi. Ja kuten jo aiemmin sanottukin, vitamiineja ja hivenaineita tuhoutuu kyllä mikrossa enemmän. Johtuen juuri tuosta ylikuumenemisesta ja siitä ettei lämpö tule ulkoapäin, sama tapahtuu kun keität tavallisella levyllä. Ei tämä vaarallista ole, mutta jos haluat maksimaalisen määrän vitamiineja talteen niin vesihaude on paras.
Saa sen mikrossa lämmittää, sulattaa ei saa.
Itte oon lämmittäny mikrossa sulan maidon. Pari sekkaa lämpöä, maidon sekotus, lämmön tarkastus ja toistetaan kunnes maito on oikean lämpöstä.