Onko liian aikaista huhuilla IVF/ICSI seuraa vkolle 48...
Mä olen niin täpinöissäni tämän asian kanssa kun vihdoin saadaan ensimmäinen IVF käyntiin=)
Jos muita olisi niin laitettaisko jonkinlaista esittäytymistä ja aikatauluja pinoon?
Meillä lasta toivottu 05/02 alkaen, kaksi raskautta saatu aluille (clomeilla ja menogonilla) molemmista keskeytynyt km (08/03 ja 12/04). Kaikkien komplikaatioiden ja kommellusten jälkeen viimeisin tuomio oli että molemmat munatorvet tukossa ja lisäksi kohdun limis ei tahdo enää kasvaa. Alunperin mitään vikaa ei ollut missään, kaikki mahdolliset tutkimukset tehty ja kaikki ok. Myöskin km puolella kaikki tutkimukset ok.
Nyt siis ensimmäinen yritys tälle vuodelle pääsee käyntiin. Ensiviikolla pitäisi alkaa sumut. Tarkkaa lääkitystä en vielä tiedä, reseptit tulee postissa ensiviikolla. Hoidossa ollaan väestöliitossa oulussa.
Ja alustava aikataulu. Menkat pitäisi alkaa viim 14.11, 0-ultra 16.11, 22. ja 25.11 seuraavat ultrat ja punktio vkolle 48.
Waimo
Kommentit (51)
Nostin vähän, kun uhkasi tippua jo kolmannelle sivulle.
Omaa napaa: ei mitään kerrottavaa. Gonalia otettu jo kolme iltaa ja maanantaina on sitten ultra. Toinen ultra on suunniteltu torstaille ja seuraavana viikkona punktio +siirto (toivon mukaan)....
Eli ehkä jo kolmen viikon päästä olemme raskaana!!!!
kurnau
vähän jälkijunassa, mutta kuitenkin... Kävin tänään 0-ultrassa; kaikki ok eli aloitan Puregonin piikityksen huomenna. Toinen ultra 21.11., kolmas todennäköisesti saman viikon perjantaina ja punktio ja siirto (toivottavasti) viikolla 49. Eli jännittämistä riittää ainakin tuonne joulun seudulle... päivä kerrallaan!
Mulla on viimeisen viikon aikana tullut kuumia aaltoja tasaiseen tahtiin, mutta muuten on jarrupiikin jäljiltä aika normaali olotila. Katsotaan, mitä Puregon tekee! Minkälaisia annoksia te muut piikittelette? Itselläni on molempia munasarjoja osittain poistettu, oikea ei itse asiassa enää tuota munasoluja eli vasemman varassa ollaan ja siksi annokset isot (300 IU per päivä). Olen ymmärtänyt, että meidän sairaalassa tämä on maksimiannos; yksityisellä saatetaan määrätä vielä isompia annoksia.
Piikikästä viikkoa kanssasisaruksille,
figlio
Heippa kaikille!
Olin ultrassa tänään ja tulos: 7 munista vasemmalla puolella ja oikealla 4 pientä, vasta kasvamaan alkaneita. Ei siis hyperin vaaraa. Nostettiin gonalin annostusta 112,5->172,5 IU jotta oikean puoleiset ehtisi mukaan. Uusi UÄ torstaina ja alustavasti veikattiin punktiopäiväksi keskiviikkoa 30.11.
Nyt sitten jännitellään, että kasvaako munikset...
Mitens muut?
kurnau
Tänään oli " toinen" ultra; Puregonia piikitelty viime keskiviikosta saakka. Toisella puolella näkyi 8 ja toisella puolella 4 munista (koot keskimäärin 10-11mm) :) Puregonia pistän tänään vielä 200 IU ja huomisesta alkaen 175 IU. Perjantaina taas ultraan ja tämän päiväisen suunnitelman mukaan ensi maanantaina olisi keräys :)
Menkat vihdoin alkoivat viime pe ja toivottavasti nyt päästään etenemään uudessa aikataulussa
Mä taidan siirtyä tuonne vko 49 pinoon kun sellainen nyt on olemassa:)
Oikein hyviä vointeja kaikille ja bdbdbd kaikille tasapuolisesti! Taidan välillä käydä kuitenkin täälläkin kurkkimassa mitä teille kuuluu...
Waimo
Kävin tänään verikokeessa ja sen perusteella jatkan pistämistä samalla annoksella kuin tähänkin asti (150IU Puregonia).
Nyt on menossa viides piikityspäivä ja mulla on ensimmäinen ultra vasta perjantaina, joten en tiedä vielä paljonko on muniksia kasvamassa. Pikkasen tuntuu munasarjoissa jo turvotusta, joten jotain siellä ainakin tapahtuu :)
Nyt täytyy vain muistaa juoda paljon vettä.
Ensimmäisessä IVF:ssä viime keväänä oli sama aikataulu ja samat annokset: silloin oli saaliina 16 munasolua, joista saatiin 6 alkiota. Toivottavasti saataisiin nyt ainakin saman verrran.
Eka ultra oli tänään, limis oli hyvä, reilu 8 mm. Muniksia oli oik 4 ja vas 6, kokoa 10-11 mm. Eli hyvässä vauhdissa ollaan menossa kohti ma punktiota. Puregonia olen pistänyt vuoropäivin 175 ja 200 iu. Nyt sain ohjeeksi pistää 175 pe asti. Mitään tuntemuksia ei masulla vielä ole. Pe seuraava ultra. Lääkäri sanoi että voi olla su jo sairaslomapäivä, minulla on vuorotyö nimittäin..
Puregon+Menopur-yhdistelmää pistetty yhteensä kuusi päivää ja tänään kävin verikokeessa. Hoitaja ei soitellut, joten perjantaihin asti ainakin jatkan annoksella 225IU/pvä. Tällä annoksella viimeksikin mentiin loppuun asti eli miksi ei nytkin. Tosin nyt mahassa on tuntunut painetta kävellessä ja nippaillut mielestäni enemmän kuin viimeksi ja viime kerralla muniksia tuli saaliiksi 16kpl. Eli olisiko sitten kuitenkin enemmän? No, perjantaina nähdään koska silloin on ultra ja uusi verikoe ja punktio sitten vanhan kaavan mukaan alkuviikosta vkolla 48.
Ja juoda pitäisi paljon, mutta olen itse vähän huono siinä asiassa.
Jaksamista kaikille ja kerrotaan taas loppuviikosta uusia kuulumisia toisesta ultrasta! Waimolle onnea vkolle 49 ja pidetään peukkuja.
Terkuin, Hetula
Onko teistä kukaan muuten hoidossa Helsingin NKL:lla ?
Ajattelin vain, että mehän saatetaan törmätä siellä ensi viikon alkupuolella :)
Jos oma hoitoni menee edellisen kaavan mukaan, niin punktio osuu maanantaille. Viime kerralla meitä oli 3 henkilöä samassa huoneessa punktiota odottelemassa ja samaan huoneeseen palattiin myös punktion jälkeen aamupalalle.
samalla aikataululla (ainakin näin alustavasti) mennään! Mukava saada seuraa!
Olemme toisella kierroksella eli esikoiselle toivotaan seuraa. Mulla taustalla paha endo, jonka vuoksi molemmat munanjohtimet poistettu ja munasarjojakin osittain poistettu. Meillä kaksi IVF-hoitoa takana, joista toinen toinen toi toivotun lopputuloksen, nyt vuoden ikäisen pojan.
Kummasti se vauvakuume vaan on taas heräillyt ja tietysti oma hoitohistoriakin on sellainen, että monta vuotta ei kannata odotella, jos meinaa useampia lapsia saada.
Ensi perjantaina aloitellaan Zoladex-kapselilla, Puregon aloitetaan todennäköisesti viikolla 46 ja punktio osunee viikolle 48.
Mukavaa että hoito on tehonnut teillä aikaisemmin=) Jotenkin sitä tässä vaiheessa tuntuu että kun edes yhden lapsen saisi niin olisi onnellinen mutta pahoin pelkään että sen jälkeen se toivo toisesta nostaa päätään ja taas ollaan samassa pyörityksessä... (mutta nyt menen vähän asioiden edelle;)) Niinhän se taitaa olla että tämä lapsettomuus on isompi asia kuin vielä ymmärtääkään ja tulee elämään mukana koko loppuelämän. Mutta hienoa että hoidoilla tulee tuloksia, eihän tätä muuten jaksaisikaan!
Missäpäin olette hoidossa?
Eiköhän meitä löydy muitakin samalle aikataululle kunhan päästään vähän lähemmäksi marraskuun loppua.
Meillä on alkamassa 2. IVF hoito tällä viikolla. Aloitus huomenna, 1.11., Synarelalla, pistokset olisi tarkoitus aloittaa 17.11. ja punktio suunniteltu viikon 48 alkuun.
Meillä on takana lapsettomuutta nelisen vuotta. Tutkimuksiin mentiin kahden vuoden jälkeen ja laparoskopiassa selvisi, että minulla on munatorvet tukossa. Jonotettiin vuosi hoitoon Helsingin nkl:lle ja ensimmäinen IVF hoito aloitettiin viime toukokuussa. Alkioita saatiin kuusi ja tuoresiirron lisäksi tehtiin kaksi PAS:ia.
kyllähän se tosiaan niin on, ettei sitä lapsettomuuden tuskaa varmasti koskaan unohda! Meillä ruvettiin odottamaan esikoista neljän vuoden yrittämisen jälkeen, ja vaikka positiivisen raskaustestin ja lapsen syntymän jälkeen on ollutkin äärettömän onnellinen ja kiitollinen, niin kyllä tuo pitkä odotusaika silti on mielessä pysynyt. Pääasia tietysti, että tuloksia tulee! Ja jos ei onnellisiin lopputuloksiin uskoisi, niin eihän tähän henkisesti rankkaan hoitorumbaan jaksaisi taas heittäytyä täysillä mukaan!
Me ollaan muuten hoidossa Päijät-Hämeen Keskussairaalassa Lahdessa. Täällähän itse IVF:ää ei tehdä, joten vierailemme sen puitteissa Felicitas-klinikalla.
Täällä on sitten ainakin kaksi konkaria neuvomassa noviisia;)
Odottelen saavani reseptejä huomiselle että saapi sitten apteekin kanssa neuvotella. Oletteko muut saaneet kelakorvauksen heti? Ajattelin kysyä että olisiko se mahdollista kun noita lääkeostoja tälle vuodelle jonkinverran on jo.
Mä pääsen palstailemaan vain iltaisin ja viikonloppuisin että ei tarvi sitten hermoilla jos ei heti kuulu vastauksia...
kävin itse hakemassa lääkkeeni (Zoladex, Puregon, Pregnyl) eilen ja koko potin osuus oli melkein 1200 euroa. Mulla ei tälle vuodelle vielä ollut lääkeostoja, mutta apteekissa ehdotettiin heti sopimuksen tekoa niin, että mulle jäi maksettavaksi vain lääkekulujen omavastuu 606 euroa. Ihan mukavan hintaisia nuo lääkkeet!
Eli tänään alkoivat sumuttelut. 0-ultra 15.11. ja punktio viikolla 48. Lääkkeinä Synarela, Puregon+Menopur, Pregnyl ja Lugesteron.
Meillä lapsettomuutta takana kohta 3 vuotta. Tehty on 3 inseminaatiota ja 2 IVF:ää. Vika on omissa munasoluissa jotka hajoavat hedelmöityksen jälkeen jakautuessa. Eli aina saa pelätä että pääseekö siirtoon. Ensimmäisessä hoidossa toukokuussa ei päästy siirtoon asti mutta nyt elokuussa siirrettiin kaksi todella huonolaatuista alkiota joista negaa.
Eli kiva saada mukaan uusia " naamoja" ! Jännitetään yhdessä.
T:Hetula
Meillä yritystä 8/04 ilman minkäänlaista merkkiä lapsesta, selittämättömiä ollaan. Yksityiselle mentiin eka kerran viime keväänä huhtikuussa. Silloin kaksi Clomifen kuuria. 8/05 tehtiin laparoskopia, jossa vähän endoa kohdun takana. Nyt sitten ensimmäistä ivf aloitellaan. 2.11 olisi Enanton piikki sumujen sijasta. 0 UÄ ke 16.11, 17.11 alkaa Puregon, 1 UÄ 22.11 ja 2 UÄ 25.11. Sitten punktio ja siito vkolla 48, jos aikataulu pitää.
Minä kävin lääkkeet viime viikolla hakemassa ja ei mennyt kuin reilu 400e, olin varautunut suurempaan kustannnukseen. Puregon aloitus annos on minulla 175.
Kiva saada piinaseuraa teistä... Kovasti tässä jännitellään..
No hyvä että tuo omavastuun maksaminen onnistuu. Ois aika iso potti ostaa lääkkeet ensin täysihintaisena ja odottaa sitten korvausta. Vaan kalliiksihan tuo tulee nytkin. Mutta ei auta...
Hei Hetulallekin! Kuulostaa tosi ikävälle tuo että munasolut hajoavat=( Se hieman pelottaakin ensikertalaista että kun ei tiedä mitä siellä sitten havaitaan. Varsinkin kun nuo km takana.
Kiva että on porukkaa koossa=) Jännä miten eriaikaa nuo sumut alkavat vaikka punktiot samalla viikolla. Seuraava jännitys on vain sitten se, että tuleeko menkat ajallaan. Mulla on käytössä femoston lääkitys kun muuten ei tule vuotoa lainkaan, viimeksi vaihdettiin vähän miedompaan ja menkat tuli 6pv myöhässä. Onneksi hoitopaikkaan on jo valmiiksi sovittu että menkat voi alkaa viikon " myöhässä" ja sittenkin pystytään hoito tekemään. Mutta se tällä erää;)
Tervetuloa jengiin=) Ostitko jo koko hoidon lääkkeet? Nyt mua alko vähän harmittaan ko menin höylisti lupaamaan lääkärille että voipi katsoa parhaat mahdolliset lääkkeet, hinnalla ei väliä;) kun ajattelin että joka tapauksessa kalliiksi tulee ja kattorajat paukkuu. Saa nähdä nyt sitten mitkä reseptit sieltä postilaatikkoon napsahtaa... No me lähettiin tähän kyllä vähän sillä asenteella että yksi ivf tehdään ja sen jälkeen aloitetaan adoptiojutut. Riippuu vähän kokemuksestakin vahvistuuko tämä ajatus vai tuleeko vielä sille mielelle että toinenkin voidaan ehkä tehdä?
... tulinpa tänne " kuokkimaan" (itsellä punktio ilmeisesti vasta vkolla 52-01...), kun huomasin heti kysymyksen...
Veritesti tehdään siis sitä varten, että tiedetään, kuinka kypsiä munasolut on... arvoja seurataan ainakin mulla loppua kohdin " tihentyneesti" , eli joka kolmas päivä, joka toinen päivä, 2-3 viimeistä päivää joka päivä... estradiolia pitäisi olla 1000 yksikkö/kypsynyt munasolu - ultralla " varmistetaan" diagnoosi... ilmeisesti katsotaan optimaalinen Pregnylin pistämisajankohta...
Mä olen hoidossa ulkomailla, enkä muista tätä " kikkaa" ainakaan verkkiksellä kenenkään mainostaneen - millä klinikalla/kenen hoidossa ovat ne, jolla tehdään näitä veritestejä???
Terkkuja,
Eemeli
(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla joulukuun puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran... mailaile:
eemelikaksi@hotmail.com)