Osakkeiden (pörssi) myyminen
Nyt on niin sen verran per*aukinen tilanne että olisi pakko myydä hieman osakkeita, mutta ongelma on, en tiedä yhtään mitä minun pitää tehdä, en omista verkkopankin salkkupalvelua, tietenkään kun en näistä mitään tiedäkkään. Ja tulevassa veroilmoituksessa pitäisi tietysti osata laskea myyntivoitto ja siitä verot vai miten se menee? Miten se laskukaava meni jos ei tiedä hankintahintaa? En ihan tollona kehtais pankkiin mennä, kun sinne pitää tästä varmaan lähteä. Eli miten toimin nyt kun haluan myydä?
Kommentit (7)
ja paljonko tarvitset rahaa. Sitten menet pankkiin ja jätät toimeksiannon eli kerrot, mihin hintaan saa myydä (jos kiire niin päivän kurssiin). Pankin täti neuvoo loput.
Esitäytetyssä veroilmoituksessa näkyy mun mielestä aika hyvin jo tiedot tekemistäsi osakekaupoista, mutta periaatteessa niistä kai pitää edelleen kaikista täyttää lomake 9A. Se on tosi simppeli, kirjaat sinne osto- ja myyntihinnan, erotuksesta menee vero. Jos et muista ostohintaa, voit käyttää hankintameno-olettamaa. Hankintameno-olettama on 40 prosenttia luovutushinnasta, jos omaisuus on omistettu vähintään 10 vuotta, ja 20 prosenttia, jos omistusaika on alle 10 vuotta. Hankintameno-olettaman lisäksi luovutushinnasta ei saa vähentää mitään muuta.
Myyntivoitto voidaan laskea myös vähentämällä luovutushinnasta todellinen hankintameno sekä voiton hankkimisesta aiheutuneet menot.
ja pitää varmaan mennä sinne ylempään kerrokseen, ei "karvahattu puolelle", olen muutaman kerran käynyt sijoitusneuvojalla, kun omaisuutta on jonkin verran, mutta ei ikinä käyttörahaa, ja olen pihdannut niitä osakkeitani ettei tarviis myydä, mutta nyt on sen verran tiukkaa. Kokonaisarvo osakkeilla on kymmeniätuhansia, mutta en kaikkia ajatellut myydä, muutaman sata kappaletta että saan käyttörahaa. Hankintameno? Tää on varmaan se "kaava" mitä yritin tarkoittaa, selitettiin se mulle joskus, mutta en muista sitä. Veroilmoituksen täyttö mua pelottaa, sitä en osaa tehdä, kun yleensä sille ei oo mitään tarvinnut tehdä, on ollut semmoisenaan ok. Tuleeko nyt myydyt osakkeet ensi vuoden ilmoitukseen?
jonka saat tarkastettavaksesi ensi keväänä. Osakemyynneistä täytetään lomake 9A ja se on oikeasti tosi helppo; esitäytetyn veroilmoituksen mukana on se opas, jossa neuvotaan ko. lomakkeen täyttö kohta kohdalta. Tästäkin voit kysyä pankista, muistaakseni verot voi maksaa myös päältä pois heti myyntitilanteessa.
4
Jos omaisuus ollut sinulla pidempään, se on 40 % luovutus- eli myyntihinnasta eli jos myyt osakkeen 10 euron kappalehintaan, saat laittaa oletetuksi ostohinnaksi tästä 40 % eli 10*+0,4=4 euroa. Jos omaisuus on ollut alle 10 vuotta, laitat ostohinnaksi 20 % myyntihinnasta eli 10*0,2=2 euroa. Ja näiden erotuksesta (joko 10-4=6 euroa tai 10-2=8 euroa) menee vero 29 %. Tosin voi olla että saat sen todellisen ostohinnankin pankista selville.
4
Yritän selvitän sen veroilmoituksen kanssa sitten jotenkin, se on sen ajan murhe. Huomaa ennakoiva rahankäyttö, ei hallinnassa... :D Mutta siis kiitos paljon.
Osaat kuitenkin käyttää nettiä, häh? Ohjeet löytyvät Pörssisäätiön nettisivuilta.
Menet vain sinne pankkiin ja sanot, että miten palon haluat myydä. Muista, että niistä toimeksiannoista menee sitten palkkiotkin (pankeissa varmaan 8-20 e per osaketyyppi). Jos et tiedä, että millä hinnalla olet osakkeet ostanut, niin kysy sieltä pankista, että osaako ne auttaa. Voit käyttää myös hankintameno-olettamaa verotuksessa, jos ostohinta ei selviä tai se on sinulle edullisempaa.
Kyllä ne siellä pankissa neuvoo. Jos rahasta on tiukkaa, niin selvitä myös, että jos myyt kaikki osakkeet, että pitäisikö myös arvo-osuustilisi nyt lopettaa, jos siitä on kuukausittaisia kuluja. Jos jätät osan osakkeista, niin se ei tietty ole mahdollista.