Mitä ihmettä?? Hormonihäiriö???
Elikkäs. Mulla 11kk synnytyksestä ja joskus loppusyksystä/talvella tuli jo menkat aika normaalisti muutaman kierron ajan. Mutta NYT!!! Ihan himmeetä ollu koko kevät! Mennyt siis näin:
Tammikuun viim. vkl oli niukat menkat, jotka kesti 5pv.
Siitä rapiat 2vkoa eteenpäin, tuli normaalit menkat (runsaat ja viikon mittaiset).
Seuraavia menkkoja saikin sitten odotella yli kaksi kuukautta - tulivat huhtikuun lopussa ja kestivät 9pv.
3 viikkoa sen jälkeen olin tuntevinani oviksen (voimakas kylkikipu, joka keskittyi vasemman munasarjan kohdalle). Tästä 13 pv eteenpäin tuli yhtenä päivänä tuhrua, sitten välipäivä, yksi tuhrupäivä ja seuraavana päivänä yksi "hulahdus" (n. 1 rkl) normaalin oloista kuukautisvuotoa.
Tuosta on nyt 2vkoa, joiden aikana ainoastaan normaalia runsaampaa valkovuotoa ("hulahduksen" jälkeen valkovuotoa tuli pari päivää yhtä runsaasti kuin kuukautisvuotoa normaalisti). Ja nyt tänään taas tuollainen yksi hulahdus eikä sen jälkeen yhtään mitään!!!
Raskauden ei pitäisi olla mahdollinen, ehkäisynä käytetty kondomia. Koskaan ei ole tällaista outoutta ollut imetysaikoinakaan (viisi lasta). Osaako kukaan kertoa mistä voisi olla kyse??
Kommentit (2)
Ajattelin jo ettei kukaan osaa sanoa mitään... Jotenki tuntuu että hermoilenko suotta ku monesti sanotaan vaan että kyllähän kierto voi vaihdella paljonkin jne... Mulla oli 68 pv se yks kierto ja nyt on edellisistä kunnon kuukautisista mennyt siis 52pv...
Mulla toisen lapsen jälkeen kuukautiset alkoi temppuilla ja syyksi paljastui liiallinen prolaktiinin määrä. Syy liikaeritykseen oli hyvänlaatuinen aivolisäkkeen kasvain.
Ensin kuukautiset alkoivat ok imetyksen päätteeksi, mutta kierto vaan piteni ja lopulta väliä oli 65 päivää ja vuoto erittäin niukkaa.
Lääkkeillä on hoidettavissa, mutta jos jätän lääkkeet pois niin kärsin estrogeenin puutteesta joka johtuu juuri tuosta prolaktiinista. Kuukautiset muuttuvat muutamassa kuukaudessa niukoiksi ja kierto pitenee.
Käy gynellä ja tuohan selviää yhdellä pienellä verikokeella kun määrittävät hormonitasot.