Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kondyloomasta ja papasta

Vierailija
12.06.2011 |

Te joilla kondy ollut, miten usein on uusiutunut? Onko papassa ollut muutoksia?

Masentaa, 5v sitten oli 2 kertaa papa luokkaa 2, 5v puhdasta ja nyt sitten putkahti As-cus taas:/

Ja nimenomaan hpv-muutosta.

Onko kellään kokemusta tälläsestä? Mitä jatkoja ollut?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jollain ollut samaa...

Vierailija
2/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan 1980-90-luvuilla hoidettiin laserilla moneen kertaan, ulkosynnyttimistä penslaten. Sitten vaan yhtäkkiä rauhottui. Välillä on hiukan osoittanut olevansa edelleen sisuksissani ja paikallisesti hoidettu (koskaanhan en siitä eroon pääse), mutta papat on olleet suht ok viimeiset 10-15 vuotta. Kolme lastakin olen synnyttänyt vuosien varrella :)

Mutta veemäinen loppuiän vaiva :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä syyliä.

Vierailija
4/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieniä muutoksia oli joskus -95 ulkosynnyttimissä, jotka penslattiin. Papassa ei ole silloinkaan näkynyt mitään, eikä sen jälkeenkään.

Vierailija
5/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mulla muutokset ollut siis tota 2-luokkaa papassa, nykysin ascus-nimellä kulkee.

Ja ulkoisia syyliä oli joskus 13v sitten, sen jälkeen vain 1 ollut. Nehän suurimmaks osaks ns.hyvänlaatusia mutta noi solumuutokset huolettaa...

Nyt oli patologin suositus että seuraava Papa ois vasta vuoden kuluttua, en tajua:/

Vierailija
6/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahimmillaan vitosluokkaa eli tuo kakkosluokkahan on mun tapauksessa ollut jo hyvä ;) Hyvälaatuisia muutoksiahan 2-luokan muutokset vielä on. Saattaa tulla vaikka jonkun bakteeritulehduksen vuoksi.

2

Vierailija
7/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että patologin suositus on ihan oikea, koska papa-tuloksesi ei näyttänyt mitään, minkä vuoksi kontrollit pitäisi olla aiemmin.

taas 2

Vierailija
8/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi piti Papa uusia puolenvuoden välein, jos kolmas 2 ois napsahtanu ni oisin päässy tarkempiin tutkimuksiin.

Vuodessahan voi muuttua syöväksi jne?!

Vierailija
9/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sullahan oli löydös kakkosta eli löydöksessä oli hyvänlaatuista muutosta solukuvassa (joka saattaa johtua esim. hiivasta tai raskaudesta). Siitä on vielä pitkä matka syöpään, jos nyt edes koskaan etenisi lainkaan niin pitkälle. Syöpä uhkaa siinä vaiheessa, kun löydökset on nelosluokkaa, eikä sekään tulos läheskään kaikissa tapauksissa automaattisesti syöväksi asti kehity. Vitosluokan löydös merkitsee tod.näk. syöpää.

Sun lääkärisi ei ole näemmä sulle kauheasti asioita selvittänyt?

2

Vierailija
10/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä selitteli ja sanoi about samaa kun sinäkin;) Olen vaan ahdistunut että viiden vuoden jälkeen TAAS, jokapaikassa lukee kuinka Hpv yleensä"voitetaan" jne.

Mulla se näemmä sit aina aktivoituu, masentavaa:/

ap

Vierailija
11/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksköhän suositus on nyt vuoden välein, ennen oli tosiaan se 6kk?

Vierailija
12/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä selitteli ja sanoi about samaa kun sinäkin;) Olen vaan ahdistunut että viiden vuoden jälkeen TAAS, jokapaikassa lukee kuinka Hpv yleensä"voitetaan" jne.

Mulla se näemmä sit aina aktivoituu, masentavaa:/

ap

Mulla todettiin ensimmäisen kerran 1985, oli nelosta silloin. Ja tosiaan 7 vuotta sitä laseroitiin aina silloin tällöin ja juoksin kontrolleissa pahimmillaan 2 kuukauden välein. Mulle kans alussa kerrottiin että hoidoilla kyllä lähtee ja et ei mitään hätää. No ei hätää tullut missään vaiheessa mut kututti se jatkuva juokseminen niis testeissä ja tietty pelottikin, et jos se syöpäkin sieltä lopulta ryöpsähtää. Sit oli pari vuotta papat siistejä, korkeintaan kakkosta ja sit taas yhtäkkiä sama show, kun tulikin kolmosta. Mut sitten se taas asettui. Viimeisen synnytyksen aikoihin (-07) oli ulkoisia syyliä muutama, mut papa oli puhdas. Mutta nyt tulikin mieleen, että koskahan on tullut viimeksi käytyä papassa... täytyy varmaan mennä piakkoin.

Kärsivällisyyttä ja jaksamista! Meillä kaikilla se ei vaan mene tyyliin -Hpv yleensä"voitetaan"- ;)

Vierailija
13/26 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voiko niitä syyliä olla emättimen sisälläkin?

Vierailija
14/26 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi penslata ja voi olla emättimen sisälläkin niitä!

Mulla oli kerran niitä enemmän, lähti penslaamalla mutta 1 syylä uusiutui aina vaan ja se sitten leikattiin pois. ap

Vierailija
15/26 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään, mitä ap nyt oikein sekoilee?

Toi 2-luokka ei aiheuta sen tarkempaa seurantaa kuin seuraava papa vuoden kuluttua.

Mitä ihmettä sä vouhkaat ihan turhaan?

Vierailija
16/26 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh useassa lähteessä mainitaan että YLEENSÄ Hpv häviää kahden vuoden kuluessa, en sitten tiedä tarkottaako lopullisesti.

Vouhkaan siksi että tää 2-luokka toistuu jatkuvasti..

Vierailija
17/26 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurantatutkimukset ovat osoittaneet että HPV:n taudinkulku voi olla hyvin moninainen. Yleisin näyttää olevan spontaanisti paraneva infektio. Kahden vuoden seuranta-aikana HPV paranee noin 80 %:lla. Tällöin henkilö ei useinkaan edes tiedä, että hänellä on tai on ollut HPV. Subkliiniseen tai kliiniseen vaiheeseen HPV-infektioista etenee 20-30 prosenttia. Näistäkin osa paranee itsestään, osa jää persistoimaan ja osa etenee vahvoiksi dysplasioiksi tai jopa karsinoomaksi, jollei leesioita hoideta.

Vierailija
18/26 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurataan, ettei muutu 3-4 luokaksi.

Vierailija
19/26 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kommentoida, että papa kehittyy hitaasti.

Ei aina, ärhäkän solukuvan takia papa voi kehittyä nopeastikin eli gradus 3 syöpä voi kehittyä vuodessa.

Mutta yleensä näin ei ole, vaan papa muuttuu vuosien saatossa vähitellen ja siksi yleensä papa seulonnalla pystytään eteneminen pysäyttää ajoissa.

Vierailija
20/26 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpä juuri pelkään! Ihmettelen että tarkempiin tutkimuksiin ei pääse heti vaan pitää odotella ja toivoa että mitään pahempaa ei kehity!