Putosiko painosi imetyksen aikana tai sen loputtua itsestään? Pitikö laihduttaa?
Mulla on nyt puolivuotta vanha lapsi ja lopettelen imetystä. Synnytyksen jälkeen kaikki kilot lähtivät, mutta sain niitä muutaman takaisin imetysaikana kun teki koko ajan mieli jotain makeaa. Liekö johtunut sitten imetyksestä? Nyt imetän enää aamuisin ja iltaisin vähän ja yritän laihduttaa muutaman kilon pois.
Miten teillä meni? Monelta olen kuullut, että kilot ovat lähteneet imetyksen loputtua eikä suinkaan sen aikana... miksi?
Kommentit (12)
Eli paino on tippunut aika paljon ja syynä siihen on imetys. Raskauskilot ja muutama muukin kilo on lähtenyt. Lapsi on nyt 10 kk ja paino on ollut samana pari kuukautta. Imetän vielä, mutta kunhan lopetan, niin varmasti paino kipuaa taas entisiin normaalilukemiin.
vaikka mielestäni söin koko ajan.. Normaalilukemiin (sama kuin ennen raskautta) palasin imetyksen loputtua.
Imetän vielä eli laihduttaa pitää. Ei ne kilot ole koskaan mihinkään karisseet, päinvastoin.
imetyksen aikana paino putosi ja pysyi kivasti alhaalla. Ei siis liian, mutta sopivasti. Mitään vaivannäköä ei asian eteen tarvinnut tehdä. Päinvastoin herkuttelinkin aika paljon ja silti paino vaan putosi ja pysyi hyvänä.
Sitten imetys loppui ja aineenvaihdunta ikään kuin stoppasi (ainakin kun vertaa imetysaikaan). 5 kiloa pärähti ihan hetkessä ja niitä onkin nyt ollu "ilo" pudottaa.
Joten mun neuvo on, että ennen imetysen lopettamista kannattaa tarkastaa, että elintavat ja nimenomaan syömistottumukset on järkevät ja normaalit. Ehkä kannattaa alkaa karsimaan herkutteluita pois jo ennen lopettamista. Se tavoista pois oppiminen on meinaan ainakin omalla kohdalla vaikeinta.
utelen, mutta saanko kysyä, miksi lopettelet imetystä?
Kysyn siksi, että itsellä on kans vähän reilu puolivuotias lapsi ja hän ei suostu syömään kiinteitä juuri lainkaan, joten maidolla mennään varmasti vielä pitkään. En ole vielä palaamassa töihinkään, eikä imetykselle ole muutakaan estettä.
Mulla kilot on lähteneet jo. Ne lähti pian synnytyksen jälkeen, eikä uusia ole tullut. Päinvastoin tuntuu, että en saa syötyä tarpeeksi, kun koko ajan on nälkä.
Mutta paino tippui helposti heti imetyksen loputtua eli noin parissa kuukaudessa normaaliin. Olin kyllä "dieetillä" eli opettelin taas syömään kuin normaalit ihmiset ; )
Juo tosi vähän maitoa, tempoilee ja olemme molemmat hermoraunioina. Opettelee nokkamukille. Kiinteitä puolestaan syö tosi hyvin puolivuotiaaksi. Ihan aterian kokoisia.
Mä olen nyt myös katsonut mitä syön. Nyt ei enää tee niin mieli herkkujakaan enää, ruokahalu laskenut vähän pahimmasta. Pahimpaan aikaan kun maitoakin meni eniten, tuli muutama kilo, kun ruokaa teki vaan niin hirveästi mieli. Ruokaa ja herkkuja! Nyt ei enää niin tee mieli ja yritän katsoa tarkemmin muutenkin mitä syön. Montaa kiloa ei tarvisi pudota, mutta muutaman ekstrakilonkin katoaminen olisi mukava juttu :) Ehkä se näin kesällä onnistuu ihan hyvin, jollei ahda grilliruokia, jäätelöä ja alkoholia. Pitäisi onnistua, sillä meillä ei ole omaa pihaa (eikä grilliä), alkoholia ei tule juotua kun on pieni vauva ja jäätelön syömistä voi muuten rajoittaa kun tiedostaa uhkan.. :)
ap
Imetin yli 12 kk. Mutta nyt sitten paino on noussut huomaamatta ja vähitellen imetyksen lopettamisen jälkeen 5 kg :(. Ilmeisesti olin tottunut syömään liikaa. Nyt on viimeisimmän ilmetyksen loppumisesta 1,5 vuotta.
Johtunee kahdesta asiasta. Mun paino ei ole missään raskauksissa noussut kuin viitisen kiloa. Joten koska imetys vaatii energiaa, niin mulla on imettäessä koko ajan nälkä. Ja tietysti sitten syönkin, jotta maitoa riittää vauvalle. Helposti siinä tulee syötyä vähän liikaakin varmuuden vuoksi.
Toinen syy painonnousuun on se, että kolmesta lapsesta kaksi oli vauvana sellaisia, etteivät nukkuneet kunnolla päiväunia. Sellaista torkahtelua vain päivän mittaan 5 - 8 kertaa tai hyvin epäsäännöllistä nukkumista tai heräilyä pitkin päiväunia. Se on ollut niin sitovaa, että joskus on ollut vaikeuksia ehtiä haukata mitään missään välissä, kun aika on mennyt vauvan hyssyttelyssä. Sitten kun jossain välissä ehtiikin syömään, niin siinä tulee syötyä taas liikaa, kun ei tiedä milloin seuraavan kerran ehtii...
Imetyksen jälkeen olen sitten laihdutellut. Mulle ei ole vaikeaa laihduttaminen, joten en ole noista pienistä lihomisista ollut kovin huolissani.
vaikka olen saanut syödä isoja annoksia ja kaikkea mitä on tehnyt mieli.
Mutta kun imetys loppuu niin paino lähtee nousuun vaikka on samalla pienentänyt annoksia ja vähentänyt herkkujen syömistä. Kaikkia kolmea lasta olen imettänyt 1,5 - 2 -vuotiaaksi asti.
imetin vielä silloin, mutta lopetin imetyksen 4 kuluttua osittain juuri suuren painon tippumisen vuoksi. Siihen mennessä paino oli tippunut vain n. 3 kg, mutta neljässä kuukaudessa lähti 6 kg lisää.