Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljen vaimo tahtoo mun hoitavan kesällä eka-tokaluokkalaistaan, en kehdannut kieltäytyä.

Vierailija
04.06.2008 |

Olen raskaana, vauva syntynee heinäkuussa. En kehdannut kieltäytyä pyynnöstä/vaatimuksesta, joten suostuin pitkin hampain. Olisin halunnut levätä, nyt kun vielä olisi ollut mahdollista. Olisin halunnut nukkua aamulla pitkään ja olla ajatuksissani, keskittyä tulevaan synnytykseen ja pistämään paikkoja valmiiksi vauvaa varten. Vaan nyt meillä on villi ja koko ajan hölöttävä 7,5-vuotias läsnä klo 7-17 aamuisin, päivisin ja iltapäivisin.

Äiti vielä aina kehtaa kysellä mitä kaikkea ollaan puuhattu ja miten lapsi on viihtynyt. Maksaa hoidosta 10 euroa päivässä, eli todella onnettomasti.

Ärsyttää, mutta en tosiaan kokenut voivani kieltäytyäkään.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta - ymmärrän ettei perheellä ehkä/varmaan ole muuhunkaan varaa...

Mutta älä tosiaan ota niin "tunnollisesti" sen lapsen hoitoa. Suhtaudu lähinnä niin, että voit tarjota paikan missä lapsi voi olla, läsnäolevan aikuisen, mutta et mitään varsinaista päiväkodin tapaista hoitopaikkaa.

Eli perusturvaa ja jotain ruokaa saa, mutta show, leikitykset ja sirkukset on erikseen.

Mä ainakin sanoisin lapselle, että täti on nyt tästä vauvanodotuksesta tosi väsynyt ja kipeä, ja nyt täytyy levätä.

Sanoisin etät "sinä saa isona poikana/tyttönä" auttaa.

Opeta se leikisti "pikku palvelijaksi" (niin mäkin oon opettanut mun yhden pojan :-). Katso videoita ja käske sen tuoda sulle kaapista mehua tms. pientä :-).

Mene sen kanssa ulos, istu itse penkillä lukemassa vauvalehtiä tms., ja käske sen itse leikkiä.

Pistä se piirtämään / lukemaan / katsomaan videoita / kuuntelemana musiikkia, pidä joka päivä joku päiväkotimainen rauhoittumis/lepohetki, jolloin tehdään hiljaisia juttuja.

Koeta suhtautua siihen kuin "omaan" lapseen, en mäkään mun lasten kanssa koko ajan leiki / hösötä jotain, siinä pyörivät ja tekevät mitä sattuu, mä teen mitä itse haluan, otan lapset mukaan puuhaan jos tahtovat.

Jos lapsen äiti jossai nkohtaa närkästyy jos ei ole koko ajan jotain erikoist apuuhaa ollut, sano suoraan että olet tosi väsynyt etkä jaksa koko ajan leikkiä, ja että sun on myös pakko saada laitettua kotia ja vauvan juttuja kuntoon HYVISSÄ AJOIN ennen vauvan tuloa.

Tilanne on nyt tämä, ja myönteistä on että lapsen ei tartte olla ypöyksin, mutta sinä voit hyvin laskea rimaa siinä, tartteeko sun koko ajan puuhastella jotain lasten juttuja.

13

Vierailija
22/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano suoraan ettet jaksa. Jos eivät ymmärrä niin sano ettet jaksa laittaa ruokaa ja sinun täytyy lepäillä sohvalla. Lapsi voi katsoa videoita jos tuo omat leffat mukanaa + ruuat. Ilmoita vaan et olo on sen verran voipunut. Kyllä veljenvaimo ymmärtää kun on itsekin ollut raskaana. En suostuisi. Jokainen nainen tietää et kun lapsi syntyy niin unet voi unohtaa vuodeksi. Siksi sanotaankin et lepää kun voit. En suostuisi mistään hinnasta vaikka onkin sukulainen kyseessä. Miksi eivät palkkaa lapsenvahtia, jotain opiskelijaa niitä riittää aina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkö ajattelit kuukauden möllöttää kotona ja maata sohvalla?

Lapsi on kuitenkin niin iso ettei sitä tarvitse erityisesti hoitaa ja kai itsekin jotain syöt päivisin? Lapsi voi syödä siitä samasta..

Luulen että kun autat siskoasi on hänkin valmis sinua auttamaan joskus lastesi kanssa. Yleensä se niin menee, hyvä kiertämään.

Ja siitä rahasta..itse en edes omalta siskolta kehtaisi tuon enempää ottaa rahaa.

Vierailija
24/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman on tarkoitus olla lepoa sinulle, ja nyt joudut kokopäivätyöhön naurettavalla palkalla!

Ehdotus: Lyhennät aikaa reilusti. Sanot, että lapsi voi tulla teille vaikka 10 jälkeen ja saattelet hänet kotiin kolmen aikaan. Ruuasta otat eri hinnan tai pyydät ottamaan omat eväät. Koulussa oleva lapsi kykenee viettämään muutaman tunnin kerrallaan kyllä yksin. JA on vanhempien asia etsiä hänelle kavereita esim. iltapäiviksi.

Sinua riistetään nyt - avaa suusi reilusti ja sano, että työ tuntuu raskaammalta kuin ajattelit ja haluat muuttaa sopimusta!

Vierailija
25/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on väärin lasta kohtaan kun et jaksa sen kanssa touh ja makaat vain sohvalla, että sillä pitäisi ihan oikeasti olla jotain lapsiseuraa!! Että lapsen kesä menee pilalle....

Vierailija
26/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit tehnyt selväksi alunperin, että et sitten väännä itseäsi mutkalle lapsen viihtymisen eteen. Voit ottaa teille, mutta et ole velvollinen esim. valmistamaan aterioita (mikroateriat, mäkkäri- tai pitsarahaa mukaan tms.) etkä juoksemaan puistoissa tms. paikoissa jos et viimeisilläsi jaksa. Kyllä esikois-äitiyslomalaisella on oikeus olla vielä lomalla kun voi, sillä sitä tilaisuutta ei tosiaan tule enää uudestaan.

Tuolla rahalla, mitä saat, on turha odottaa täysihoitolapalvelua lapselle, kyllä luulisi vanhempien tajuavan että tuolla hinnalla kyse on ennen kaikkea suuresta palveluksesta. Tietenkään perhe ei välttämättä voi maksaa enemmän, mutta jos he ruikuttivat lapsen hoitoosi, niin eivät he kyllä voi vaatia että mahasi kanssa palvelisit lasta joka sekunti.

Pyydä vanhempia järjestämään myös kaveriseuraa joiksikin päiviksi, tuomaan lapselle mukaan pelejä, elokuvia, kirjoja jne. jos et jaksa ravata joka päivä ulkona. Vaikka vanhemmat ovat pakottaneet lapsensa tähän tilanteeseen, niin ei se tarkoita että sinun on pakko uhrata lomasi aamusta iltaan rehkimiseen.

Vierailija
27/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko kasvattaa omat lapsesikin yhtä asenteellisesti?

Vierailija
28/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei me kaikki vaan olla äiti teresoita.. ite en ota kenenkään penskoja meille hoitoon, kuin omiani. vielä vähemmän jos olisin viimeisilläni raskaana.

Vierailija
29/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä aikuisen ihmisen pitää osata sanoa ei, jos siltä tuntuu.

Vierailija
30/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin kyllä sitä mieltä, että peru homma. Sano vaikka, että raskaus on alkanut uuvuttamaan toden teolla. Hoidat sitten omia lapsiasi, as we all do. Minusta tilanne vaikuttaa epäreilulta. Tai ota vaikka kaksi viikkoa, jos tuntuu pahalta kokonaan perua.

Vierailija
31/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovit lapsen koulukaverien vanhempien kanssa vaikka hoitoringin. Yhteystiedot saat veljeltäsi. Otat vaikka aina puoleksi päiväksi lapselle leikkikaverin ja iltapäiväksi lapsi saa mennä luokkakaverilleen. Eihän tuo vaadi kuin vähän puhelimen käyttöä. Näin saat vapaita aamupäiviä/iltapäiviä tai miten nyt haluatkaan järjestää.

Ja vaikka kotipaikkakunnallasi ei olisikaan leikkipuistotoimintaa, niin kaipa siellä vaikka koulun pihalla on joku leikkipaikka. Sinne vain lapsen ja kaverin kanssa leikkimään, mukaan eväät. Itsellesi otat viltin, tyynyn ja kirjan ja hyvin menee. Ei kai kukaan 7-vuotias viihdy kesällä sisällä eikä sitä aikuinenkaan jaksa kun toinen pursuaa energiaa, jota ei saa purettua mihinkään.

Vierailija
32/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat hänestä sitten palkattua hyvän lastenvahdin omalle pienelle koululaiselle

Vuoroin vieraissa=)

Vierailija
33/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun itselläni ei ollut vielä lapsia, pidin tuonikäisiä rasittavina. Nyt esikoiseni on samanikäinen ja loistavaa seuraa! Menkää tosiaan vaikka jonnekin puistoon välillä tai ihan vaan kaupungille tai kahville. Pyydä lasta auttamaan sinua vauvan tavaroiden valmiiksi laitossa ja muissa kodin pienissä askareissa. Tai etsi lapselle jonain päivänä jokin kiva lasten nettisivu ja anna näpertää sen parissa.

Oma 7-vuotiaani osaa jo auttaa ruuanlaitossa jne. ja hänen kanssaan voi tehdä yllättävän monia asioita jo. Kokeile voisiko veljesi lapsenkin kanssa.

Vierailija
34/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että olisit halunnut viettää viimeisen vapaan kuukauden vaaleanpunaisia ajatuksia mielessä...eikä siinä ole mitään väärää.

Olisiko mitenkään mahdollista, että se lapsi saisi kotonaan nukkua kaikessa rauhassa aamulla. Ja tulisi vaikka klo 10 teille? Ja sitten vaikka klo. 14-15 lähtisi kotiin...samalla harjoittelisi sitä yksin olemsita kotona..

Vierailija
35/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei Maija, mä oon tässä miettinyt että miten mun kannattaisi toimia, kun mulla on semmoinen tilanne että monen vuoden työpuurtamisten jälkeen on muutama viikko aikaa pitää äitiyslomaa ja oikeasti levätä ja kerätä voimia että jaksaa synnytyksen ja vauva-ajan ohi, enkä oikeasti jaksa enkä halua kuluttaa äitiyslomastani kymmentä tuntia päivässä toimien varakotina/lapsenvahtina. Suostuin ihan siitä syystä etten halunnut että te joudutte pulaan ja lapsi viettää yksinään pitkän päivän.

Sopisiko jos lapsi olisi meillä mieluummin vaikka kymmenestä kolmeen? Saisi olla jonkun aikaa yksikseen, mutta kuitenkin enin osa päivästä olisi meillä. Ja sitten tietysti jos tulee joku tilanne missä tarvitaan aikuista, niin voi tulla tietysti muinakin aikoina meiltä hakemaan apua."

Vierailija
36/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ope ja nyt vietän ensimmäistä lomaviikkoa todella piinallisen ja rasittavan vuoden jälkeen, eli lepo tulee tosi tarpeeseen

omat lapset ovat jo sen verran isoja, että touhuavat kavereiden kanssa omiaan, niin jo pitäisi sukulaisten pieniä lapsosia hoitaa, aina pitäisi joku hakea aiemmin tarhasta tai muuten ottaa hoitoon

valitan, ei jaksa ja vieraiden lasten hoito ei todellakaan mene siinä sivussa, sitähän on vastuussa niistä lapsista

Vierailija
37/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne asti että vanhemmat tulevat töistä. jos kerran lähellä asut niin luulis sen ikäisen osaavan tulla iteekseen. saisit aamulla vaikka olla vaan.

Mä en ainakaan alkais kenenkään lapsia tuossa vaiheessa kokopäiväisesti hoitamaan.

Vierailija
38/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyysin lääkäriä lisäämään laskettuun päivään pari viikkoa, joten sain luvan olla toissä kunnes tuli laskettu aika

Ja se laskettu aika on kuitenkin arvio

Joten olin duunissa kunnes tuli raskausviikko 40.

vauva oli 8 päivää yliajoin.

Onneksi tein näin. Olisin tylsyystynyt täysin.

Tee samoin. pysy toissä.

Ei hän voi sinulta pyytää jos olet toissä. Onhan niitä kesäleirejä ja muita ohjelmia. Sukulaisesi varmaan loytää jos vaivautuu etsimään

Vierailija
39/41 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan ap kirjoittanut niin tunnistettavasti että lapsi tuskin on kauaa ap:n riesana.

Ap saat syyttää ainoastaan itseäsi ettet osannut kieltäytyä tehtävästä tai ehdottaa osaa viikon päivistä hoitavasi tai niin että lapsi tulee vain osaksi päivää luoksesi.

Mielestäni on ikävää lapsen kannalta olla hoidossa naisen luona joka ei haluaisi hänen olevan luonaan.

Itsekkyys loistaa näistä viesteistä kilometrin päähän.

Vierailija
40/41 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki kolme lasta syntynyt 37. viikolla, ihan hilkulla on ollut, että olen äitiysloman edes ehtinyt aloittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän