Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri totesi potilasvahingon

Vierailija
09.06.2011 |

Mitäköhän käytännössä juttu etene, kirjoitan jonkun selvityksen tms? En just nyt jaksaisi mitään erityisiä byrokratiakiemuroita ja paperisotaa, haluaisin vain sairauden saada hoidettua, nyt kun vuosien jälkeen viimein tuli oikea diagnoosi.

Ei kai juttu vanhene jos otan vasta syksyllä yhteyden potilasasiamieheen?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on juuri rankat hoidot päällä eikä oikein voimia asian eteenpäin viemiseen. Lääkäri otti asian esille ja oli vahvasti sitä mieltä että muistutus on tehtävä, kyseessä useampi erikoislääkäri jotka tavallaan yhdessä tekivät virheen. Asia ei minun kohdallani enää muuksi muutu mutta voisi auttaa muita potilaita jatkossa.

Vierailija
2/6 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahinkoilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen. Valmiita kaavakkeita saat ainakin sairaalasta, ehkä netin kauttakin. Tee heti, ettei mene aikaraja umpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ensin yhteys potilasasiamieheen, hän neuvoo kuvion eteenpäin.

Mutta käytännössä joudut tekemään ilmoituksen potilasvakuutuskeskukselle, joka tekee ensin päätöksen siitä, onko kyseessä potilasvahinko (oma lääkärisi ei sitä valitettavasti päätä) ja jos on, niin seuraavassa vaiheessa tulee päätös korvauksesta. Sitä maksetaan itse vahingosta tiettyjen luokitusten mukaan ja mahdollisesti lisäksi pysyvästä haitasta.

Muista säilyttää KAIKKI mahdolliset kuitit, epikriisit yms. yms. koska tarvitset ne liitteeksi ilmoitukseen.

Lisäksi voi halutessasi tehdä sairaalalle muistutuksen, potilasasiamies neuvoo siinäkin. Mutta oman kokemukseni mukaan siitä ei tule kuin pahaa mieltä. Sairaalahan yleensä kiistää kaiken.

Itse saimme sairaalasta vastineen ettei mitään vahinkoa ole tapahtunut, seuraavalla viikolla tuli potilasvakuutuskeskuksesta päätös tuhansien eurojen korvauksista ja poikkeuksellisesti korvattiin mm. minun ruokailujani sairaala-ajalta samoin kuin taksimatkoja, koska katsottiin lapsen olleen niin huonossa kunnossa ettei kulkeminen julkisilla olisi edes periaatteessa onnistunut.

http://www.potilasvakuutuskeskus.fi/

Vierailija
4/6 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muistutusta suosittelee saman sairaalan toisen osaston erikoislääkäri(t) tai oikeastaan kahdenkin eri osaston lääkärit. Olin tavallaan yllättänyt että aloite lähti sieltä, kun kyse heidän omista kollegoistaan. Kai virhe on sitten sen verran selvä tai "vakava".

Vierailija
5/6 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahinkoilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen. Valmiita kaavakkeita saat ainakin sairaalasta, ehkä netin kauttakin. Tee heti, ettei mene aikaraja umpeen.

Niin tuo aikaraja näyttääkin jonkun laittaman linkin mukaan olevan kolme vuotta siitä, kun on tiennyt potilasvahingosta. Ihan päivistä tai kuukausista ei ole siis kyse. Ensimmäiseen ilmoitukseen ei tarvita liitteitä, vain oma selvitys tapahtuneesta.

Vierailija
6/6 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muistutusta suosittelee saman sairaalan toisen osaston erikoislääkäri(t) tai oikeastaan kahdenkin eri osaston lääkärit. Olin tavallaan yllättänyt että aloite lähti sieltä, kun kyse heidän omista kollegoistaan. Kai virhe on sitten sen verran selvä tai "vakava".

Kai tuo on ihan tavallinen kaava, lääkärihän sen virheen yleensä havaitsee.

T: 7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä