Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Jos saisit transsukupuolisen lapsen, niin...

Vierailija
08.06.2011 |

antaisitko leikata hänet jo vauvana muistuttamaan joko tyttöä tai poikaa? Miksi/ miksi ei? Kumman valitsisit jos leikkauttaisit?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei heti leikata, vaan odotellaan rauhassa. Entä nimi - ei kai se voi olla kumpaankaan sukupuoleen sidottu?

Tuota mäkin mietin, että onhan ihmisellä oltava kuitenki 3kk mennessä virallinen nimi... Miten menetellä sen kanssa?? Vaikka onhan toki sukupuolineutraalejakin nimiä, mutta kovasti rajoittaa nimikirjoa ja sitten tuo sotu...? Sekin olisi kovasti kiinnostavaa tietää, miten sen kanssa menetellään pienen vauvan kohdalla, joka ei osaa itse sanoa mielipidettään sukupuolestaan?!

Itse leikkauttaisin vain, jos se olisi helposti muunnettavissa selkeästi jommaksikummaksi sukupuoleksi.(Esim, kuva wikipediassa on mielestäni hyvä esimerkki siitä, kun sukupuoli EI OLE selvästi kumpikaan ja silloin en lasta leikkauttaisi... Hän hoitaisi sen aikuistuttuaan, jos kokisi tarpeelliseksi.

Vierailija
2/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä haluaisin lapsen saavan itse päättää myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystä että vanhempana voi se olla häiritsevä tekijä elämässä. Saako sitä ikinä miestä/naista. Kai minä nyt sen sukupuolen valitsisin kumpi olisi enemmän ns. "toimiva/normaalinnäköinen"

Vierailija
4/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos selvästi geenit kertovat, kumpi hän on, niin jo alitajuisesti varmasti suhtautuisin hänen geenien osoittaman sukupuolen mukaan. Jos taas geenikartta ei anna selviötä, niin odottelisin kummaksi kasvaa.

Vierailija
5/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan transsukupuolisuutta tuskin voidaan nähdä. =D

ap

Vierailija
6/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaankin intersukupuolista, jolla on piirteitä molemmista sukupuolista? Transsukupuolinen taas on biologisesti yhtä sukupuolta, mutta kokee henkisesti olevansa toista. Ja sitähän ei vastasyntynyt ilmaise.

Vierailija
7/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaankin intersukupuolista, jolla on piirteitä molemmista sukupuolista? Transsukupuolinen taas on biologisesti yhtä sukupuolta, mutta kokee henkisesti olevansa toista. Ja sitähän ei vastasyntynyt ilmaise.

Kuten korjasin edellä. =)

ap

Vierailija
8/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä voisi tietää miten lapsi kokee sukupuolisuutensa. Lisäksi olen lukenut parikin juttua joissa oli leikkautettu ja olivat aikuisina tyytymättömiä siihen mitä oli tapahtunut, kokivat sen sukupuolisena väkivaltana.

Vierailija
9/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan antaisin lapsen päättää asiasta kasvaessaan. Minä en pystyisi elämään sen kanssa, että lapsi kokisikin olevansa "sitä toista sukupuolta" jos olisin leikkauttanut vauvana väärään sukupuoleen.

Olisin leikkauttamatta silläkin uhalla, että vanhempana joutuisin tekemisiin hankalien asioiden kanssa, kuten vastaamaan vieraiden kyselyihin lapsen sukupuolesta, nimijuttujen kanssa, päiväkodissa jne. Sen pitäisi olla minusta muun maailman ongelma, jos eivät pysty sulattamaan luojan luomaa ihmistä sellaisena kuin on, eikä ko. henkilön.

Vierailija
10/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli joku dokumentti tällaisista ihmisistä. yksi mielsi itsensä intersukupuoliseksi, ei ollenkaan naiseksi tai mieheksi, häntä ei oltu leikattu mitenkään. tällä tyypillä oli myös intersukupuolinen sisko, joka oli selkeästi ulkonäöltään ja käytökseltään tyttö. yksi oli leikattu naiseksi mutta koki suuria identiteetti ongelmia sillä geenien puolesta hän olikin enemmän mies.

Se oli aika monimutkainen systeemi, miten jostakin tulee intersukupuolinen, joku oireryhmä oli ihan perinnöllinenkin.

itse en leikkaisi,. paitsi jos kyseessä olisi selkeästi vain ulkoisten sukupuolielinten epämuodostuma tms.

Vierailija
11/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kylla se aika koville ottaa valilla koko perhetta. Talla hetkella meilla on 7-vuotias poika ("entinen" tytto)...

Vierailija
12/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kylla se aika koville ottaa valilla koko perhetta. Talla hetkella meilla on 7-vuotias poika ("entinen" tytto)...

Miten suhtaudutte asiaan? Miten muu lähipiiri (hoitotädit, kaverit, isovanhemmat jne.) suhtautuvat?

Vierailija
13/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei heti leikata, vaan odotellaan rauhassa. Entä nimi - ei kai se voi olla kumpaankaan sukupuoleen sidottu?

Vierailija
14/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi, että lapselle on tässä yhteiskunnassa kohtuuton taakka olla täysin sukupuoleton. Minusta intersukupuolisuus on myös hyvin intiimi asia. EN todellakaan altistaisi lastani kyselyille ja kiusaamiselle siksi, että hänellä on molemmat elimet.

Eli mieluummin lapsi olisi tyttö tai poika ja sitten myöhemmin itse vaihtaisi tarvittaessa identiteettiään. Tekeväthän tätä fyysisesti yhtäkin sukupuolta edustavat.

Vierailija
15/23 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tuli televisiosta dokumentti, jossa kerrottiin kaksospojista. Toisen ympärileikkauksessa kävi kämmi, mutta lääkäri leikkasi pojan tytöksi ja vanhemmat kasvattivat tyttönä sen ajan kasvatusoppien mukaan (monia vuosikymmeniä sitten). Ajateltiin, että lapsesta voi kasvattaa tytön tai pojan. Eipäs voinutkaan, ja myöhemmin tämä tytöksi leikattu poika kärsi vakavista mielenterveysongelmista ja tappoi muistaakseni itsensä. Eli vakavasta asiasta kysymys, jos joutuu elämään "vieraassa" ruumiissa.

Vierailija
16/23 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisitko leikata hänet jo vauvana muistuttamaan joko tyttöä tai poikaa? Miksi/ miksi ei? Kumman valitsisit jos leikkauttaisit?

Olen nähnyt aiheesta parikin dokumenttia ja niiden pohjalta olen ehdottomasti sitä mieltä, että intersukupuolista ei tule leikata häneltä kysymättä (ja vastasyntyneeltähän on vaikea kysyä tuollaista). Eikä intersukupuolinen välttämättä ole lopultakaan sillä kannalla, että pitäisi olla jompaakumpaa sukupuolta. Ongelman tuosta tekevät tietämättömät ja ymmärtämättömät ihmiset odotuksineen, ei itse intersukupuolisuus.

Dokumenttien perusteella suurin ongelma intersukupuoliselle itselleen on usein kyvyttömyys saada lasta ja lapsettomuudestahan taas kärsii moni muukin.

Vierailija
17/23 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiantuntija-apua ja vertaistukea. Kasvattaisin lapsen lapsena, kuten olen kasvattanut muutkin. Minun kokemukseni mukaan jo alle kouluikäisestä aistii, mitä sukupuolta lapsi edustaa. Toivoisin, että silloin voisi jo alkaa tehdä ehkä päätelmiä ja/tai päätöksiä asiasta. Nimen kanssa minulle varmaan tulisi eniten vaikeuksia :)

Vierailija
18/23 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän "poikatyttöihin" kovin kummallisesti yleensä suhtauduta. Kummallisempana pidetään, jos poika haluaisi koko ajan pukeutuaa hameeseen jne. Tällaista taas pidettäisiin "homppelina".

Btw, onko Viisikon Paula/Pauli mielestänne transsukupuolinen? Ei se varmaan kirjoja lukiessa ole ketään häirinnyt. Mutta miettikää nyt jos Viisikon Leo tai Dick olisi halunnut esittää tyttöä koko ajan. :)

Vierailija
19/23 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee taas iloisesti sekaisin käsitteet intersukupuolisuus, transsukupuolisuus ja transvestismi.

Tuntemani transsukupuolinen on tiennyt neljävuotiaasta olevansa tyttö. Hän on siis esittänyt miestä joskus, mutta ei koskaan naista. Transsukupuolisen on saatava diagnoosi ja vasta sitten hoidot voivat alkaa. Diagnoosi perustuu psykologiseen arviointiin. Transsukupuolisilla todella on aivot eri sukupuolta kuin synnynnäiset sukuelimet. Aivojen poikkeamia ei henkilön elinaikana voida todeta.

Lapsella tai nuorella (ja aikuisellakin) voi olla myös ei-transsukupuolisuuteen liittyviä sukupuoli-identiteetin häiriöitä. Jos nyt lastenkirjallisuudesta pitää esimerkkejä etsiä, ehkä Paulalla oli sellainen. :)

Vierailija
20/23 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä haluaisin lapsen saavan itse päättää myöhemmin.

selkeästi toinen sukupuoli on helpommin toteutettavissa. Itse ehdottomasti antaisin leikata lapseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän