onko lapselle pakko syöttää perunaa, makarooni ja riisiä?
tekeekö karppaajat lapsille omat ruoat vai karppaako lapsetkin?
Riittääkö jos lapsi syö puuron aamulla ja illalla ja silloin tällöin leipää? saako niistä tarpeeksi hiilareita vai onko perunassa yms jotain, mitä ei viljasta saa?
Kommentit (39)
ole tullut vielä yhtäkään vastaan joka jotenkin puoltaisi sitä että karppaus on paras vaihtoehto.
Jotenkin näyttää nuo tutkimukset kummasti menevän hukkaan kun niitä pitäisi esitellä, esim Puskan tuhannet tutkimukset. Itse kaipailisin jotain tieteellistä näyttöä tai perustetta sille miksi minun pitäisi ottaa jopa 60% tarvitsemastani energiasta hiilihydraateista. Eipä ole tutkimusta löytynyt, ainoastaan maatalouspoliittisia perusteita ravitsemussuosituksille. Ne eivät vakuuta minua.
Itse kaipailisin jotain tieteellistä näyttöä tai perustetta sille miksi minun pitäisi ottaa jopa 60% tarvitsemastani energiasta hiilihydraateista.
löytyy runsaasti esimerkkejä paljon hiilaria syövistä, joten ei se nyt ainakaan kovin vaarallista ole :). Juurikin oli tutkimus, jonka mukaan täysjyväviljan kuidut pidentävät elämää. Taas epäsuorasti karppausta vastaan.
saako niistä tarpeeksi hiilareita vai onko perunassa yms jotain, mitä ei viljasta saa?
"Tarpeeksi hiilareita"? Elimistö ei tarvitse hiilareita, ollenkaan. Ilman rasvaa ja proteiinia ei ihminen elä, mutta ilman hiilareita elää aivan iloisesti. Jotkut eskimothan elivät lähes täysin ilman hiilareita (marjoja kesällä), eikä siitä mitään fysiologista haittaa nykytietämyksenkään mukaan ole. Joten mitään vähimmäisvaatimusta ei lapsiesi hiilareille ole, kunhan syövät tarpeeksi proteiinia ja kaikki tarvittavat rasvat, sen päälle saa sitten ollak hiilaria tai olla olematta.
raakaa hylkeenmaksaa ja sensellaista. Varmsti eskimoilla oli hyvin erilainen ruokavalio kuin nykykarpilla, esim. maitotuotteiden käytön suhteen. Suolan saanti, lisäaineet ja niin edelleen. Että en nyt ryhtyisi eskimoita ja karppeja kuintenkaan vertaamaan.
"Aika paha raksi toi on kehittyvälle elimistölle mutta omapa on lapsesi"
Vai niin...
Meidän lapset ei syö perunaa, riisiä ja pastaa kuin ehkä kerran viikossa. Saavat kyllä nuo kaikki "huikeat" ravintoarvot ja kuidut ihan jostain muualta.
Kovin on outoja lapsia, kun vaikka niin epäterveellisellä ruokavaliolla ovatkin, niin eivät ole juuri koskaan sairaita. Kumpikaan ei ole syönyt yhtä ainutta antibioottikuuria..tai no, itseasiassa mitään muutakaan lääkettä koko pienen elämänsä aikana. Johtuu varmaan siitä, että on niin kova stressi elimistössä päällänsä kun eivät pienet raukat saa pottua ja makaroonia :D.
Uskaltaakohan tätä kertoakaan, ettei joku kohta tees itä lastensuojeluilmoitusta, mutta meillä ei muuten syödä maitotuotteitakaan.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2270&fuclass=all&specdiet=none…
Salli mun nauraa. Perunassa on 8,5mg/100g C-vitamiinia, eikä se mahdu edes 200 joukkoon listassa :D
Parskaali, paprika ja muut kasvikset on vitamiinien kannalta paras vaihtoehto.Että vitamiinipitoisuuden vuoksi sitä ei ainakaan kannata syödä!
En ole koskaan kuullut että jonkun lapsi olisi karppi. Aika paha raksi toi on kehittyvälle elimistölle mutta omapa on lapsesi.
Käänny neuvolan puoleen!!!!!
eli taysjyvaviljaa ja makaroonia, leipaa jne. Lue paketeista kuitupitoisuuksia ja ota sellaista missa on paljon kuitua, yli 10.
En tieda miks perunaa pitaisi syoda.
syötä lapsilleni perunaa, valkoista pastaa ja riisiä kuin korkeintaan kerran-pari viikossa. Tosin aamupuuro menee vielä kaikille, ja se ihan taloudellisista syistä.
Ja nyt kesällä menee aika tavalla uutta perunaa ja sipulikastiketta :D
En siis stressaa kauheasti ruuasta, mutta pidän huolen, että noin kutakuinkin päivittäiset hiilari- kuitu-proteiini-jne. tarpeet täyttyvät.
Ootte sitte mitä karppeja lystäätte ni lapsille kyllä annatte kunnon ruuat!!!!!!!!!!!!
Mun mielestä toi on ls-ilmoituksen paikka jos aletaan lapsia pitämään jollain "kuurilla" jos äitikin on.
Peruna on lapsen perusruokaa piste.
Olet aika yksinkertainen. Se on sitten ls-ilmon paikka suurimmalle osalle maapallon lapsista. Raukat kun eivät perunalla elä varmaan missään maassa kuten sinä haluaisit. Mun mielestä on enemmän ls-ilmon paikka jos lapsi joutuu elämään pelkällä huonolaatuisella tärkkelyksellä eli perunalla.
Ootte sitte mitä karppeja lystäätte ni lapsille kyllä annatte kunnon ruuat!!!!!!!!!!!!
Mun mielestä toi on ls-ilmoituksen paikka jos aletaan lapsia pitämään jollain "kuurilla" jos äitikin on.
Peruna on lapsen perusruokaa piste.
piste! Imeväisikäisellä tosin munuaiset eivät kestä liian suurta proteiinimäärää, ihmisen maidossahan on vähemmän proteiinia kuin lehmänmaidossa.
En näe mitään syytä, miksi pitäisi joka aterialla olla kunnon riisi/pasta/perunasatsit, kunhan on runsaasti vihanneksia ja juureksia.
On varmaankin kannattava. Tuskin kannattaa muista kuin allergia syistä jättää antamatta mitään oikeaoppiseen ruokaympyrään kuuluvaa lapselle.
syöttää perunaa, pastaa tai riisiä. Ne on itse asiassa aika "huonoja" hiilihydraatteja. Mikään "karppaus" (mikäli sillä tarkoitetaan hiilihydraattien suhteellisen osuuden pienentämistä)ei missään nimessä sovi pienille lapsille, liiallinen proteiinin saanti rasittaa munuaisia. Eli jos lapsi ei saa energiaansa hiilareista, hän ottaa sen tarjolla olevista proteiineista (ja tietenkin rasvasta). Nk. "hyvien" hiilareiden suosiminen sen sijaan sopii lapsillekin, kunhan pidetään huoli että hiilihydraatteja on ravinnossa tarpeeksi.
Ota yhteyttä neuvolaan, sieltä varmaan ohjataan ravitsemusterapeutille, jos asia sinua enemmän kiinnostaa.
teeppä meistä ilmoitus lastensuojeluun sillä, meidän lapsi EI OIKEASTI SAA SYÖDÄ PERUNAA.
Ravitsemusterapeutti sanoikin meille ettei perunassa ole mitään tärkeää. Meillä peruna korvataan makaroonilla, riisillä ja pastalla.
Lapset ovat liikkuvaisia ja kuluttavat paljon, joten hiilihydraatteja on syytä ruokavaliossa olla sopivasti. Vanhempien tulisi myös opettaa lapsilleen, millainen on tasapainoinen ruokavalio, ja mitä tarkoittaa kohtuus. Se, että vanhemmat ovat syömishäiriöisiä tunnesyöppöjä, jotka joutuvat tekemään energiaravintoainesaannissaan rajoituksia, ei tarkoita, etteikö lapsista voisi kehittyä tasapainoisia, terveitä ja sopusuhtaisia ruokalijoita.
Lapsi ja aikuinen tarvitsevat molemmat hiilihydraatteja, elimistö nyt vain on rakennettu niin että yhtä ravintoaineryhmää ei voi poistaa ilman vakavia terveysseuraamuksia. Siinä mielessä tuntuu välillä että karppi-hurahtaneet ovat kuin todellisuudentajun kadottaneet anorektikot, jotka kuvittelevat selviävänsä pelkällä vedellä ja ilmalla. Mutta ravintoaineen LAATUUN voi ja pitääkin kiinnittää huomiota jos terveellisyysasiat kiinnostavat. Hiilareissa laadukkaampia ja ravintoainerikkaampia vaihtoehtoja lisäkkeeksi ovat esim. ulkomainen quinoa (kinoa) tai suomalainen ohra.
riisissä, perunassa ja makaroonissa?
Ja varsinkin jos lapset ei niistä välitä, onko niitä pakko tuputtaa?
Meillä syödään lihan, kanan ja kalan lisukkeena aina erilaisia salaatteja ja lämpimiä kasviksia.
Sen lisäksi lapset tykkäävät REAL-täysjyväleivästä, hapankorpusta ja näkkäristä, myös Weetabixit on herkkua.
Mistä jäämme paitsi kun emme syö makaroonia, riisiä ja perunaa?
ei kielletä joten aika pienet mahdollisuudet Pekka Puskalla on "kieltää yksiselitteisesti" perunalastut. Joskus kyllä huvittaa tää karppien harrastama Puska-paran demonisointi :DDDDDDDDDDDD.