Onko kiveyksen tekeminen vaikeaa?
tarvitsisin vanhan talon portaiden eteen kiveyksen betonisista antiikkilaatoista, kooltaan ehkä 1.5x3m. Ajattelin duunata sen itse, eihän se voi niin vaikeaa olla? Mitään tärytintä maan tiivistämiseen mulla ei tosin ole
Kommentit (16)
Se suoruus tuskin tulee ongelmaksi. Ja todennäköisesti routa niitä liikuttelee myöhemmin, niin se tekee jykevälle graniittiselle portaallekin
on pohjatyö. Mutta riippuu maapohjasta, savinen maa routii hirveästi, pitää vaihtaa paljon hiekkaa tilalle, hiekkapohjaiseen riittää suunnilleen se asennushiekka.
itse on vaikea saada kauniiksi ilman ammattiapua.
mikään ei ole niin rumaa kuin pahasti routinut kiveys pihassa.
Ei sen täydellinen tarvitse ollakaan, talokin on vähän vinossa ja rappuset toiseen suuntaan vinossa =)
mutta työlästä jos ei ole koneita käytettävissä.
Maata kannattaa kaivaa pois sellaiset 30-50 cm, laittaa alle sora / hiekka ja sitten suodatinkangas ja vielä kerros asennushiekkaa.
Kunnon tiivistys ja kivien ladonta. Sitten fillerihiekka väliin ja avot, siinä se on :) Me tehtiin itse savimaahan ja olihan siinä hommaa. Mutta ei ole routinut eikä muitakaan ongelmia.
mutta työlästä jos ei ole koneita käytettävissä. Maata kannattaa kaivaa pois sellaiset 30-50 cm, laittaa alle sora / hiekka ja sitten suodatinkangas ja vielä kerros asennushiekkaa. Kunnon tiivistys ja kivien ladonta. Sitten fillerihiekka väliin ja avot, siinä se on :) Me tehtiin itse savimaahan ja olihan siinä hommaa. Mutta ei ole routinut eikä muitakaan ongelmia.
Kai mun sitten se tärytin täytyy käydä vuokraamassa. Mutta millä helkkarilla saan sen pakusta ulos omin voimin?? No, ehkäpä naapurin maanviljelijä auttaa nostamaan =)
Me olemme tehneet itse, samoin aika monet tuttumme, ja kaikilla on ihan hyvin onnistuneet ja vuosia kestäneet kiveykset. Sitten tosiaan näkyy noita pilalle routineita, mutta siinä ei ole pohjatöitä tehty.
Valitettavasti ne laatat eivät mene vain hassusti vinksalleen, vaan voi tulla aikamoisia notkoja ja muita.
Pohjalle tarvitaan kunnolla soraa n. 70cm syvälle ja 50cm leveemmälle kuin laatoitus tulee.
Sitten asennushiekka. Sen suoristat kunnolla, mieti samalla mihin suuntaan kallistat sadevedet.
Sitten laatat ja lopuksi välien täyttö.
Jos menee ketuiksi, niin sitten teet vaan uudestaan :) Muista tilata riittävän isot määrät sitä soraa ja hiekkaa, niitä menee yllättävän paljon!
kaivinkone taitaa olla turhan jykevä tämän kokoluokan töihin, traktorikaivurikin.
Enkähän mä ala hommiin. Mullan kuorin jo eilen pois.
ap. kiittää
Sen pitäis olla seulottua, nimittäin yksikin soranjyvä joukossa haittaa sen laatoituksen ladontaa.
Sen pitäis olla seulottua, nimittäin yksikin soranjyvä joukossa haittaa sen laatoituksen ladontaa.
laatoittama alue on varsin pieni, eli hyvin onnistuu ap:lta.
Riuotavaaran mukaan pitää arvioida onko tarvittavan hiekan syvyys 70 cm vai riittääkö 30 cm.
Itse olen roudannut kivituhka "banaanilaatikoissa" sedanin takakontissa. Onnistuu niinkin. Laatikot elintarvikekaupasta ja lapion tarvitset.
Itse olen käyttänyt tiivistämiseen vettä, eil kun on hiekka laitettu vaateriin, niin vettä päälle reilusti vesiletkulla, siis todella reilusti ja sitten tarkistus seuraavana päivänä että on vaaterissa.
Meillä onb juurikin utota antiikkilaattaa noin 20 m2 ja niiden asettamiseen, kun tärytintä ei ole, niin olen kuminuijalla takonut laattoja "apinan raivolla". Kyllä ne sinne hiekkaan uppoavat muutaman sentin, kun kunnolla takoo ja hyvin pysyy paikoillaa.
Asentamisen jälkeen sitten jäljelle jääneet kivituhkat laattojen väliin harjalla ja lisäksi olen ostanut "asennushiekkaa", eli hyvin hienojakoista hiekkaa rautakaupasta ja olen harjalla levittänyt laattojen välit täyteen.
Katso että on hiukan kaatoa, jotta vesi valuu oikeaan suuntaan, mutta älä liiottele kaadon kanssa, sillä vinoa laatoitusta pitkin on kurja kävellä.
laatoittama alue on varsin pieni, eli hyvin onnistuu ap:lta. Riuotavaaran mukaan pitää arvioida onko tarvittavan hiekan syvyys 70 cm vai riittääkö 30 cm. Itse olen roudannut kivituhka "banaanilaatikoissa" sedanin takakontissa. Onnistuu niinkin. Laatikot elintarvikekaupasta ja lapion tarvitset. Itse olen käyttänyt tiivistämiseen vettä, eil kun on hiekka laitettu vaateriin, niin vettä päälle reilusti vesiletkulla, siis todella reilusti ja sitten tarkistus seuraavana päivänä että on vaaterissa. Meillä onb juurikin utota antiikkilaattaa noin 20 m2 ja niiden asettamiseen, kun tärytintä ei ole, niin olen kuminuijalla takonut laattoja "apinan raivolla". Kyllä ne sinne hiekkaan uppoavat muutaman sentin, kun kunnolla takoo ja hyvin pysyy paikoillaa. Asentamisen jälkeen sitten jäljelle jääneet kivituhkat laattojen väliin harjalla ja lisäksi olen ostanut "asennushiekkaa", eli hyvin hienojakoista hiekkaa rautakaupasta ja olen harjalla levittänyt laattojen välit täyteen. Katso että on hiukan kaatoa, jotta vesi valuu oikeaan suuntaan, mutta älä liiottele kaadon kanssa, sillä vinoa laatoitusta pitkin on kurja kävellä.
Luultavasti joudun kaivamaan syvemmälle koska ainakin paikoittain savimaata. Täytyy toivoa ettei vastaan tule isoja kiviä =)
itse laatoitimme autoluiskan ja siinä matkalla on sen verran nousua, että tärytin hyytyi heti alkuunsa. Ilman oli siis tultava toimeen. Eikä ainakaan toistaiseksi ola maa pahasti routinut.
Olihan siinä pohjassa kyllä sitten työtä, kun piti saada maa tiukkaan.
eli alle soraa syvä kerros ja routasuojaus. Sen jälkeen täryttimellä tasaiseksi jne...