Kysy lapsivuodepsykoosin sairastaneelta, vastailen hetkisen
lapsivuodepsykoosi - tuo pelottava sairaus, joka puhkeaa muutaman viikon kuluttua synnytyksestä herättää monenlaisia ajatuksia. Monille asia on täysin vieras ja pelottava. Kun itse sairastuin kuutisen vuotta sitten, en ollut edes kuullut sairaudesta. Säännöllisesti yritän herättää keskustelupalstoilla aiheesta keskustelua, jotta asiaa saataisiin levitettyä kaikkien sairastuneiden äitien läheisille - ja toki äideille myös! =)
Eli saa kysyä. Minä vastaan.
Kommentit (19)
liittyy varmaan jotenkin synnytyksen jälkeiseen masennukseen?
kuka toimitti sinut hoitoon
olitko sairaalassa
saitko ottaa vauvan osastolle
jos et, kuka hoiti vauvaa
miten neuvolassa suhtauduttiin
saitko lääkityksen
saako lääkityksen aikana imettää
Pelottiko sua? Tajusitko itse, että jotain on pielessä? Kauanko psykoosi kesti?
miten ap ja lapsesi voitte nykyisin
- Itse hakeuduin hoitoon, tosin fyysisten oireiden ("verenpaine") takia. Uskoin salaliittoon ja halusin, että synnytyssairaala joutuisi vastuuseen siitä, että antoivat minulle väärän lääkkeen verenpaineeseen.
- Olin sairaalassa, 6 viikkoa suljetulla, 7päivää eristyskopissa. Vauva ei saanut olla osastolla, isä hoiti vauvaa pienten lasten vastaanottokodissa.
Neuvola suhtautui hyvin. Sain lääkityksen, jonka aikana olisi voinut imettää, mutta eristysjakso/oma tilani johti siihen, etten imettänyt.
Pelottiko sua?
- Kyllä pelotti.
Tajusitko itse, että jotain on pielessä?
- Tajusin. Menetin muistin ja puhekyvyn. Olin aivan varma, etten enää koskaan toivu normaaliksi.Kauanko psykoosi kesti?
- viikon verran.
Millaisen lääkityksen sait vai saitko esim. sähköhoitoa?
miten ap ja lapsesi voitte nykyisin
Ihan tavallisesti. Lapsi menee kouluun syksyllä, pikkusisar täyttää syksyllä 3v. ja toinen syntyy marraskuussa. Sairaus oli raju, mutta meni ohi.
Millaisen lääkityksen sait vai saitko esim. sähköhoitoa?
Minulla ei ollut aikaisempia mielenterveysongelmia, eikä lapsivuodepsykoosin jälkeen ole tullut ongelmia. Sukurasitettakaan ei ole. Hormonit olivat yksi selittävä tekijä.
ystäviltä
miten arki sujui sairaalasta paluun jälkeen
mitä sinulle kuuluu nyt
Sain lääkityksen, joka purettiin 3kk päästä.
ystäviltä
miten arki sujui sairaalasta paluun jälkeen
mitä sinulle kuuluu nyt
Olin aika vahvasti sidottuna kotiin, koska minulla ei ollut äitiystäviä ja jouduimme sosiaalitoimen avun piiriin. Arki oli kontrolleissa juoksemista, joka normalisoitui n. puolen vuoden jälkeen.
Nykyään minulle kuuluu hyvää.
Kiitos, että kerrot tästä tärkeästä, vakavasta sairaudesta.Olen lääkäri ja opetan lääketieteellisessä tiedekunnassa. Olisitko valmis tulemaan puhumaan omasta kokemuksestasi lääketieteen opiskelijoille?
t. Merja
Olen kyllä. Toimin Äimä Ry:ssä vapaaehtoisena ja käyn "luennoimassa" aiheesta erilaisissa tilaisuuksissa. Yhteystietoni löytyy Äimä Ry:n sivuilta, lapsivuodepsykoosiäitien vertaisryhmän kohdalta.
Löysinkin yhteystietosi. Olen sinuun yhteydessä.
t. Merja
Hei!
Olen ensi keväällä valmistuva elokuvantekijä. Olen kiinnostunut tästä aiheesta ja haluaisin tehdä siitä dokumenttielokuvan. Aihe koskettaa jokaista naista. Olisi ehkä helpottavaa nähdä, että kyseessä on sairaus, ja josta parannutaan.
Olen kiinnostunut kaikenlaisista tarinoista, tässä vaiheessa teen taustatutkimusta ja etsin samalla henkilöä/-öitä, jotka olisivat halukkaita jakamaan tarinansa.
Vielä sinun ei tarvitse päättää haluatko kameran eteen.
Myös vain äänen käyttö on mahdollista.
Olen äärimmäisen kiitollinen, jos lähetätte minulle tarinoitanne; sen voi tehdä nimettömänäkin. Näin voin kuitenkin hyödyntää materiaalia tiedon muodossa, ja voin esimerkiksi laittaa näyttelijän lukemaan tekstin.
Ystävällisesti, Katja Niemi
dok.elokuva@gmail.com