Sektio - haavan suunta?
Epätietoisena kyselen, että mihin suuntaan yleensä tehdään sektiossa viilto a) nahkaan ja b) kohtuun?
Ja miksi näin? Onko jotain riskejä enemmän, jos haavat tehdäänkin toisin päin?
Kommentit (4)
Käsittääkseni sektioviilto on kohdussa aina vaakaan.
Hätäsektiossa mahassa viilto on pystyyn (mulla hätäsectio -02 ja arpi navasta alaspäin) ja suunnitellussa keisarileikkauksessa vaakaan (bikinirajassa).
Hätäsektio tehdään aina pystyyn mutta suunnittellut riippuvat ihan leikkauksen tekevästä lääkäristä. Minulle viilto tehtiin pystyyn ja jälkikäteen olen siitä ollut iloinen vaikka kyllähän se näkyy enemmän kuin vaakaan tehty. Syynä on se että useampi lääkäri on todennut että tulevaisuudessa sektiot on helpompi tehdä tuosta pystyviillosta uudelleen kuin aukoa sitä vaakaa viiltoa. Omassa tapauksessani alatiesynnytys ei tule koskaan olemaan mahdollinen erittäin ahtaan lantion vuoksi, joten ehkäpä siihen pystyyn sitten sen vuoksi päädyttiin, en ole asiasta 100% varma. Pystyhaava parani uskomattoman hyvin eikä tässä toisessa raskaudessa ole sen olemassa oloa huomannut vaikka edellisestä sektiosta aikaa vasta vajaa 2 vuotta.
Yleensä kohtuviilto tulee vaakaan, ihoviilto joko pysty tai vaaka. Eli vaikka ihoviilto tulisikin pystyyn, kohtuviilto tehdään siitä huolimatta vaakaviiltona.
Tulipa sekava kysymys. Kysymykseni liittyy siis seuraavaan kaksplus-sivun vastaanottopalstan Erja Halmesmäen antamaan vastaukseen : " ...Kohtuun tehtävä viilto tulee aina kohdun alaosaan poikittain, koska siinä on alue, joka arpeutuu hyvin, jossa on vähiten verenvuodon vaaraa, ja josta lapsen saa autettua kuitenkin kohtalaisen helposti ulos..." (kirjoitus ohentunut kohtu 11/1998)
Itselläni on tehty sektio 3 vuotta sitten ja kohtuun tehtävä viilto tehtiin pystyyn ja iholle tehtävä viilto vaakaan. En ole aiemmin edes ajatellut moista asiaa, mutta tuo lause pisti silmään ja laittoi ajatuksia päähän... =)
Lähinnä siis ajattelen kohdun kestävyyttä mahdollisissa tulevissa raskauksissa jne.