Pärjääkö 1,5 -2 v. päiväkodissa?
Kommentit (18)
sitä mieltä että noin pienen paikka ei ole päiväkoti eikä ryhmis,vaan pph, mut suosittelen että sit todella ottaa selvää tästä pph;sta kun lapsihan ei noin pienenä voi sanoo et onko kiva vai paha täti.
Nykyään päiväkodeissa ei saa ottaa sijaista, vaikka pitää kaunistella että saa ottaa, mutta mä olen ollut jo melk vuoden eräässä pk;ssa ja sinne on tasan tarkaan kolme kertaa otettu sijainen. Päiväkotien pitää selvitä omalla työväellä, jos jostain ryhmästä on työntekijä pois, niin hänet korvataan toisen ryhmän työntekijällä jos tarve vaatii, sit kun on kaksi pois samasta ryhmästä, niin silti ei oteta siihen ulkopuolista sijaista.
Tää on tosi.
Kun olen ollut isojen puolella töissä, niin siel sitä pärjää yksinkin heidän kanssaan, mutta kun jos on pienten puolella niin se on kamalaa kun ei saa sijaista ja sit vielä pientien puoleleta otetaan toisiin ryhmiin työntekijä. Ei pätkääkään aatella et se on vahigollista niille pienille, vaan katotaan käyttö astetta, eli jos pkssa on tietty määrä lapsia ja aikusia, niin suhde on sellanen et jos ryhmiä on vaikka 6, ja joka ryhmästä on pois yksi lapsi ja yhdestä kaksi, mut kaikki työntekijät on paikalla, niin siel päiväkodissa on yksi työntekijä liikaa. Ja sit jos yhdestä ryhmästä sattus olemaan viel yksi työntekijä pois, mut niitä lapsia on se 7 pois, niin siinä yhdessä ryhmässä voi olla vaikka kaikki paikalla ja silti sijaista ei saa otaa, kun suhde luku on ok, lasten ja hoitajien välillä.
Et revi siitä sitten,
päiväkodeissa työntekijät vedetään niin piippuun että...
yksilöllisyys puuttuu hoidosta.
T:Pienten ryhmässä töissä.
Päiväkodissa kai ollaan vain osa päivästä ja viikosta, loppuaika kotona. Kotona yksilöllisyys, hoidossa yhteisöllisyys. Meidän ainokaiselle tehnyt todella hyvää olla muiden joukossa. Ja aloitti hoidon 1v3kk. Mutta on myös sosiaalinen ja reipas.
puettua, syötettyä, nukutettua jne. Valitettavasti! T. Lastenhoitaja
Normaalisti kehittynyt ja ihan tasapainoisen oloinen. Menee aamuisin mielellään sinne ja yhtä iloisena lähtee pois. Päiväkoti on tosin pieni, vain reilut 10 lasta tällä hetkellä.
Pk ei todellakaan ole hyvä paikka noin pienelle, eikä usein isommallekaan. Kun itse olin pk:ssa töissä sijaisena, niin osastollani (alle 3 v) oli 12 lasta ja 2 vakihoitajaa + vaihtuva sijainen/opiskelija tms. Silloin tällöin olin yksin jopa 4 tuntia koko katraan kanssa. Sijaisena en muistanut edes lasten nimiä tai tuntenut pihalla heitä ulkonäöltä, arvelin vaan pienempien taapertajien olevan mun osastolta. Ei kovin yksilöllistä hoitoa! Pph:na olin myös muutaman vuoden ja kyllä se mielestäni sopii paljon paremmin noin pienelle. Tosin minusta oli kyllä surullista kuunnella pienempien äidin ja isän kaipuuta monta tuntia iltapäivisin. Pienet hoitolapset alkoivat sitten kutsumaan minuakin äidiksi. Ja tietysti pph:ssa on aina se riski, että et voi tietää millainen hoitaja on lapsille, ellei lapsi osaa vielä kertoa päivän tapahtumista.
Opettajaäitini kertoi joskus, että yläasteikäinen lapsonenkin oli häntä kerran innoissaan kutsunut äidiksi ;-)
Vierailija:
Pienet hoitolapset alkoivat sitten kutsumaan minuakin äidiksi.
Itse olen ekalta ammatiltani lto ja en ole koskaan kuullut päiväkotiryhmää kutsuttavan osastoksi (tai olen silloin kun itse oli päiväkodissa 70-luvulla...)
Vierailija:
Pk ei todellakaan ole hyvä paikka noin pienelle, eikä usein isommallekaan. Kun itse olin pk:ssa töissä sijaisena, niin osastollani (alle 3 v) .
Vierailija:
Nykyään päiväkodeissa ei saa ottaa sijaista, vaikka pitää kaunistella että saa ottaa, mutta mä olen ollut jo melk vuoden eräässä pk;ssa ja sinne on tasan tarkaan kolme kertaa otettu sijainen. Päiväkotien pitää selvitä omalla työväellä, jos jostain ryhmästä on työntekijä pois, niin hänet korvataan toisen ryhmän työntekijällä jos tarve vaatii, sit kun on kaksi pois samasta ryhmästä, niin silti ei oteta siihen ulkopuolista sijaista.
i]
Ja lapsetkin huomioidaan yksilöinä :-)
Kyllä lapset pärjäävät ja saavat hyvää hoitoa päiväkodissa, vaikka täällä aina päiväkoteja haukutaankin.
Ja kyllä sitä osasto sanaa saatetaan viljellä, muulloinkin kuin 70-luvulla, kun joku siitä pikkutarkasti huomautti.
Pääkaupunki seudulla ilmestyy ilmaisjakelu lehti länsiväylä ja siellä oli joku päiväkodin työntekijä kirjottanut aika huvin mitä se touhu pk:ssa on.
Kyllä se nykyään, niin on että aika piippuun pk:n työntekijät ajetaan.
Jos jollakkin on hyvä tilanne omassa pk:ssaan, niin hyvä niin, mutta jos on vaikka isossa pk:ssa jossa on vaikka 7 ryhmää, niin kyllähän sielläkin voi olla pari ryhmää jossa on vaikka erityis lapsia niin kyllä niillä hyvin menee kun ei heiltä koskaan oteta työntekijää pois johonkin toiseen ryhmään, vaan aina joku muu siitä kärsii, nuun kyllähän niitä eroja on.
Ihan rehellisesti sanon että kyllä 1-3 vuotiaden ryhmissä ne asiat kaikkkein huonoimmin on.
Tästä voisi kirjottaa loputtomiin, mut antaa olla.
Jokaisella on se oma mielipide kuitenkin.
Mut sen viel kerron että kaverini oli yhdellä luennolla ja kertoi että luennoitsija oli sanonut että kun vanhemmat perustelevat että vievät lapsen päiväkotiin virikkeitä samaan, niin ainut virike minkä 0-2 v lapsi tarvitsee on hänen vanhempansa, eli yksi aikuinen.
Kun sit lapsi menee hoitoon pk niin siel on 3 hoit ja vaihtuvuus suuri, niin miten lapsi saa kontaktin aikuiseen ja vaikka saisikin, niin ei tää aikuinen pysty vastaamaan koko ajan lapsen tarpeisiin.
Pieni lapsi kun tulee päiväkotiin, niin hänellä on kokemus aikuisesta niin että se on hänen äidin tai isän kaltainen ja hoitaja todellakaan ei ole, Hoitajia pitäsi mielestäni vieläkin enemmän opastaa ja ohjata ottamaan nää pienet huomioon.
Minulla 1v 4kk ikänen on tarhassa jonka hän aloitti 2kk sitten ja pärjää aivan mainiosti! Välillä tuntuu että se viihtyy siellä paremmin ku on kokoajan tekemistä ja saa leikkiä kavereitten kaa. Kotona sillä on välillä todella tylsää ku ei oo leikkikavereita ja vanhemmatkaa ei kerkii kiireiltään leikkiä ja touhuta hänen kaa.
Vierailija:
Minulla 1v 4kk ikänen on tarhassa jonka hän aloitti 2kk sitten ja pärjää aivan mainiosti! Välillä tuntuu että se viihtyy siellä paremmin ku on kokoajan tekemistä ja saa leikkiä kavereitten kaa. Kotona sillä on välillä todella tylsää ku ei oo leikkikavereita ja vanhemmatkaa ei kerkii kiireiltään leikkiä ja touhuta hänen kaa.
Kyllä pienen aika menee huomattavasti nopeammin ku hänellä on kaveri siinä ympärillä leikkimässä. Joskus ne tutkii samaa lelua yhtäaikaa, joskus eri leluja, mutta se että kaveri on siinä ympärillä niin tekee sen että hänellä on tekemistä. Olen huomannut sen tarhassa ja olen huomannut sen myös ku se leikkii mun kavereittenki lasten kanssa. Nyttenki häntä ei lelut kiinosta ja se vaeltelee ympäri kämppää ku ei oo tekemistä, mut jos mun kaveri olisi täällä lapsensa kanssa niin varmasti leikkisi hänen kanssaa leluilla!!!!! Eli 17 väärässä olet.
t. 16
ei tuo ole leikkimistä. Se on toisen seuraamista ja tokihan pienetkin siitä pitävät. Mutta yhdessä leikkimistä tuo ei ole.
Meillä on neiti 1v9kk ollut nytten reilun 2kk hoidossa, ja vallan mainiosti pärjään tarhassa, mutta meidän tyttö onkin " tarhalapsi" niin kun hoitaja siteerasi, aina iloinen, toimelias ja tilanteeseen kun tilanteeseen sopeutuva.
Tosin meidän tarha/osasto onkin tosi hyvä noilla pienillä, kolme vakihoitajaa, jotka oikeasti halusivat tuohon ryhmään(tänä syksynä tuohon tarhaan tuli vasta tuo pienten ryhmä ja hoitajilta oli kysytty mihin ryhmään haluaa), usein myös noiden lisäksi on joku opiskelija päivän touhuissa mukana. Ja lapsia on yhteensä ryhmässä 11, joista yleensä kerralla ei ole kaikki paikalla.
Kerkeävät kyllä ottaa huomioon jokaisen, ja sylissä on yleensä aina joku halukas kun neitiä vie tai hakee, ja neiti pääsee kanssa aamun alussa heti sylii, jokainen aloittaa päivän hoitajan sylin kautta. Hoitajat itsekkin touhuavat lattiatasossa sisällä olo ajan niin siihen on helppo syliin kipasta jos siltä tuntuu, tai viedä kirja niin hoitaja lukee.
Niin ja talon ulkopuolelta sijainen kyllä aina on pienten ryhmässä kun joku noista kolmesta on joku pois(tää siis Tampereella).
Rohkein mielin vaan, kyllä pienentkin pärjää.
meidän lapsi on ainakin viihtynyt tosi hyvin. Hän aloitti 1,5-vuotiaana kolmen lapsen ryhmässä päiväkodissa. Nyt (1-3v) ryhmässä on viisi lasta ja kaksi ohjaajaa. Mielestäni lapseni ja muut saavat yksilöllistä hoitoa ja lapsista näkee että he voivat hyvin. Kyseessä on puoliyksityinen päiväkoti Helsingissä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että hoitoon saa kunnallista tukea.
Kai se on ihan yksilöllistä. Pitäis pärjätä.