Yksi lapsuuden herkkuresepti mummolta oli kadoksissa...
En ehtinyt ikinä tuota reseptiä pyytää mummolta ennenkuin kuoli ja jäämistöstä oli jo hävitetty kaikki "turha" ennenkuin pääsin paikalle.. Käsin kirjoitettu reseptivihko olisi ollut minulle Aarre. En tiedä ottiko sen joku itselleen vai menikö roskiin.
Mutta serkultani sain sitten erään reseptin, joka vaikutti tutulta, liekö mummoltani saanut joskus.. Kokeilin sitä äsken ja juuuuuu! Mummon Röpelmölliköitähän ne oli. Mies tunnisti tuotteen oman mummonsa Höttösiksi. =0) Jee!
´
Näin simppeleitä:
Norjalaiset leivokset
½kkp sokeria
2 kkp vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 muna
1kkp maitoa
Kuivat aineet sekoitetaan, muna ja maito vatkataan joukkoon. (taikina on aika paksua) Kuumalle paistinpannulle (rasvaa!) otetaan lusikalla kökkösiä, jotka paistetaan molemmin puolin ruskeiksi. Tarjoa joko sokeroituina tai hillon ja/tai kermavaahdon kera lämpiminä.
...näin aikuisena.. ei kovin erikoisia, mutta lämpimät muistot tulvi mieleen. Mummo ja röpelmöllikät, minä pienenä lettipäänä niitä syömässä.
Kommentit (4)
Köyhänpiirakkaa. Se on edelleen parasta marja-/ raparperipiirakkaa, jota olen koskaan saanut.
En ehtinyt ikinä tuota reseptiä pyytää mummolta ennenkuin kuoli ja jäämistöstä oli jo hävitetty kaikki "turha" ennenkuin pääsin paikalle.. Käsin kirjoitettu reseptivihko olisi ollut minulle Aarre. En tiedä ottiko sen joku itselleen vai menikö roskiin.
Mutta serkultani sain sitten erään reseptin, joka vaikutti tutulta, liekö mummoltani saanut joskus.. Kokeilin sitä äsken ja juuuuuu! Mummon Röpelmölliköitähän ne oli. Mies tunnisti tuotteen oman mummonsa Höttösiksi. =0) Jee!
´
Näin simppeleitä:Norjalaiset leivokset
½kkp sokeria
2 kkp vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 muna
1kkp maitoaKuivat aineet sekoitetaan, muna ja maito vatkataan joukkoon. (taikina on aika paksua) Kuumalle paistinpannulle (rasvaa!) otetaan lusikalla kökkösiä, jotka paistetaan molemmin puolin ruskeiksi. Tarjoa joko sokeroituina tai hillon ja/tai kermavaahdon kera lämpiminä.
...näin aikuisena.. ei kovin erikoisia, mutta lämpimät muistot tulvi mieleen. Mummo ja röpelmöllikät, minä pienenä lettipäänä niitä syömässä.
Minäkin olen syönyt kai noita samoja, olivat meillä päin pupposia. Täytyypä kokeilla joskus.
mun mummo teki maailman parhaat kyljykset ja lihapullat ja lisäksi tykkäs musta!