Ketä kutsua esikoisen 1-vuotis syntymäpäiville?
On minullakin "murheet"! Kertokaas ketä olette kutsuneet lapsenne 1-vuotis synttäreille? Ja miten paljon vieraita on ollut? Itselläni ajatus että kutsuttaisiin lapsen kummit, mummit, ukit, isomummit, tädit ja setä perheineen sekä meidän kaksi kummilasta perheineen. Mutta se MUTTA tässä on se, että myös esim. minun ja mieheni tädit ja sedät + serkut olettavat saavansa kutsun... Missä kulkee raja? En jaksaisi alkaa järjestämään mitään 50 hengen juhlia! Kyse on kuitenkin syntymäpäivistä eikä ristiäisistä tai häistä!
Kommentit (5)
vastauksestasi ja onnitteluista!
Nostan, jos muutkin vastaisivat! :)
Meillä kutsuttiin isovanhemmat ja isoisovanhemmat, minun ja mieheni sisarukset, lapsemme kummit ja parhaat kaverimme perheineen. Porukkaa ei ollut paljon, mutta jaoimme silti kahdelle päivälle, toisena tulivat kaverit ja sisaruksemme (eli oli paljon lapsia) ja toisena sitten vanhempamme ja isovanhempamme niin oli rauhallisempaa. Vieraillakin oli aikaa enemmän seurustella päivänsankarin kanssa. Emme todellakaan olisi lähteneet kutsumaan kaukaisempia sukulaisia tai kaikkia mahdollisia kavereita, ihan vaan lähimmät.
toiset sukulaisille ja niille kummeille joilla ei ole lapsia, ja toiset on sitten lastenkutsut. Ollaan kutsuttu "lapsekkaat" kummit lastenpäiville, jotta tarjoilut on sitten enemmän sen tyyliset. Suvussa ei muita pieniä lapsia ole.
Eli sukulaissynttäreille ollaan kutsuttu isovanhemmat, meidän vanhempien siskot perheineen sekä lapsen kummit. Lastenkutsuille sitten ne meidän kaverit, joilla on lapsia. Eli ne lapset vanhempineen, joiden kanssa meidän lapset on tekemisissä. Sellaisia meidän vanhempien kavereita, joilla ei ole lapsia, ei olla pyydetty erikseen synttäreille, eikä heitä kyllä juuri olekaan.
Aika paljon on ollut porukkaa, joten täytyisi varmaan vähän porrastaa noita kahtakin päivää. Mutta kun kaikki kuitenkin tykkäävät nähdä kynttilöiden puhaltamisen, on helpompaa jos kaikki on samaan aikaan paikalla. Meillä on kaikilla lapsilla samassa kuussa synttärit, joten yhteissynttäreillä mennään niin pitkään kun lapset itse suostuvat.
mennään kouluikään asti näin:
Synttäreille kutsutaan mummo (ei ole enää muita isovanhempia), mun veli perheineen ja miehen lähellä asuvat sisko ja veli perheineen (yksi asuu 160 km päässä), sekä kummit. Väkeä on silloin 12-18 henkeä sankarista riippuen. Väkeä myös kutsutaan hieman eri aikoihin, että ehtii kaikkien kanssa seurustelemaan. Eikä tähän mennessä järjestely ole ketään haitannut. Kummit on joskus pyydetty toisena (edellinen/seuraava) päivänä, jolloin on enemmän aikaa seurusteluun.
Eskari- ja koulukaverit saavat sitten omat synttärit, johon ei muita tule.
Ja onnea etukäteen 1-vuotiaalle:)
Kyllä mun mielestä voit ihan kaikessa rauhassa vetää rajan jo noihin ketä olitte ajatelleet, minusta siinäkin on aika paljon! Riippuu tietenkin paljon tilastakin...
Meillä on kutsuttu noin pienelle vaan mummit, papat ja kummit! Sitten isommalla iällä on kutsuttu pari kaveria, ja nyt koululaiset kutsuu kyllä jo luokan kaikki tytöt:)