Neuvolatäti laittoi lapsen seisomaan ja
vilkaisi jalkoja vähän, sitten tuli "diagnoosi" ja nyt lapsen pitäisi käydä fysiossa ja hankkia kunnon tukikengät. Noh, kaikki tehdään, mikä tarpeen, toki. Hiertämään jäi vain se, että ei lapsen kävelyssä ole mitään vikaa kyllä koskaan ollut... Että mitä noin silmätuntumalla nähdään lapset jaloissa vikaa, jos ei niissä oikeastaan ole mitään vikaa...
Kommentit (12)
Viime joulukuussa käytiin ihan muissa asioissa lastenklinikalla (pojalla rustopatteja) ja siinä lääkäri katsoi kehoa, ettei ole noista pateista johtuvia virheasentoja.
Totes vaan, että tän ikäisillä on vielä jalat ilman sitä kaarta siellä pohjassa. Ei mitään muuta
mitä sinä et ole osannut katsoa. Tai sitten th oli täysin väärässä. Siinä tapauksessa asia selviää kyllä ensimmäisellä fysioterapiakäynnillä. Ei se fysioterapeutti tukikenkiä määrää, jos havaitsee, että ongelmia ei ole.
sellanen varvas-astuja.Se tyttö on jo 6v. ja kävelee ihan koko ajan varpaillaan.Se on jotenkin vammaisen näköistä vaikka ei tytössä mitään muuta vikaa ole.Olen miettinyt huomaako hän itse tekevänsä niin.Sillä vääntyy vähän polvetkin sisäänpäin.Harmi jos siitä ei sanota sen äidille,koulussa saatetaan kiusata.
neuvolantäti laita eteenpäin lähetettä lääkärille ja lastenpolille. Eihän terkkarit nyt suoraan voi määrätä mitään fysioterapiaa tai tukikenkiä.
Jos lapsella on lattajalat, yliojennusta tai pihtipolvet tmv., niin kyllähän sen nyt just nimenomaan silmillä näkee.
vaan ainakin meilläpäin terkka lähettää fysioterapeutille arvioon, joka tarvittaessa lähettää lääkärille, jos lapsi tarvitsee tukia kenkiin. Tuen tarpeettomuus ei tarkoita, ettei jaloissa olisi ongelmaa, vaan sitä, ettei tuki auta kaikkiin ongelmiin. Itse olin fysioterapeuttia enemmän huolissani lapsen astumisesta, joten vein lapsen ortopedille vielä arvioitavaksi ja sain vasta sieltä kunnon ohjeet, jopa fysioterapeutin näkemykseen ristiriitaiset, vaikka sama "diagnoosi" olikin. Eikö ole vain hyvä, jos jalkojen asennot tarkistetaan? Mietin, mitä ap kunnon tukikengillä tarkoittaa? Luulisin, että terkka on kehottanut teitä hankkimaan tukevat kengät lapselle. Hyvin istuvat kengät maksavat, mutta ainakin itse haluan panostaa lasten jalkoihin, sillä jalkaongelmat näin aikuisena itsellä on ihan kamalia.
vie ensi kerralla terveydenhoitajalle.
Tädit ovat niin ammattitaidottomia, vie ensi kerralla terveydenhoitajalle.
eikös ne neuvolan tädit ole nimen omaan terveydenhoitajia koulutukseltaan?
ei olekkaan kaikkien muiden mielestä täydellinen.... hahahaaaaaah! totuus koskee.
Th laittoi siis passituksen fysioterapeutille, joka arvioi jalkojen asentoa. Jos todetaan jotain hoitoa vaativaa vikaa, SITTEN aloitetaan fysioterapia (käynti fysioterapeutilla ei tarkoita että aloitetaan fysioterapia) ja mietitään tukipohjallisia. Esim. latuskajalka ei missään nimessä tarvitse fysioterapiaa tai tukipohjallisia. Th ei myöskään diagnosoi, eikä ole sinulle kyllä sellaista väittänytkään.
"Kunnon tukikengät" terkkarin suosittamana tarkoittavat ihan niinkin hurjaa panostusta kuin Citymarketin tai Prisman kenkähyllyltä saatavia Vikingejä. Mutta jotkut eivät ole valmiita panostamaan lapsensa hyvinvointiin pätkääkään, paitsi yhteiskunnan tuella...