Au pair kotiin? Kokemuksia kaivataan myös au paireina olleilta.
Olemme alkanu nyt miettiä, että jos talvella ottasimme au pairin. Palaan siis töihin pitkästä aikaa. Mitä nyt au pair meillä tulisi tekemään, niin aamulla veisi lapset hoitoon ja päivällä hakisi ne. Tekisi myös ruuan valmiiksi ja joskus siivoisi. Lapsia myös kuskaisi harrastukseen ja olisi heidän kanssa sielä välillä. Eli ei mitään erikoista. Au pair olisi meillä ulkorakennuksessa (siellä makuuhuone, wc ja suihku. Mitä teidän mielestä kannattaa ottaa huomiota au pairin ettimiseltä. Miten kielikurssit, onko perhe maksanut vai au pair itse. Tai miten bussikortit, kuka on maksanut? Paljon olette antanu taskurahaa. Kertokaa kaikkea mahdollista mitä kannattaa ottaa huomioon. Ja te, jotka olette olleet au pairina, kertoaa kokemuksia ja mitä toivoisitte isäntäperheeltä. Niin ja lapset olisivat talvella 3 ja 4 vuotiaita.
Kommentit (17)
tehdä paperilla sopimus, että mitä hän tekee ja mitä ei tarvi tehdä. Me maksoimme julkisen liikenteen. Autoamme sai käyttää lapsien hakuu hoidosta. Me myös annoimme hänelle käyttöön tietsikan. Muista että au pair tulee tutustumaan maan kulttuuriin, ei tekemään työtä. Joten päivässä jää aika paljon vapaa-aikaa au pairille. Sopikaa myös, että kulkeeko au pair teidän mukana ystävillä yms. Kaikki nimittäin eivät halua kulkea isäntäperheen mukana joka paikkaan. Olisimme maksaneet au pairille kielikurssinkin, mutta hän ei halunnut sitä käydä. Miettikää tarkaan au pairin ikä, maa josta tulee...
'meillä on ollut suomalaisia silloin, kun asuimme Suomen ulkopuolella, ja kohta sama tilanne on taas edessä. Meillä sujui hyvin kaikki, vaikka asuntomme olikin tuolloin melko pieni.
Mitä paremmin au pair viihtyy, sitä parempi lapsillakin on olla. Ja au pair tulee maahan tosiaan opiskelemaan kieltä / tutustumaan kulttuuriin, ei töihin.
Viikko-ohjelma paperille, jossa selkeästi lukee mitä milloinkin hänen kuuluu tehdä. Minusta 1 vapaapäivä viikossa on minimi, vaihtoehtoisesti joku viikonloppuvapaa että voi vaikka matkustaa jos haluaa.
Viikonloput vapaata ellei sitten ole jotain tosi erityistä. Jos halusimme mennä miehen kanssa kahdestaa esim. reissuu yhdeksi/kahdeksi yöksi, niin maksoimme sitten siitä erikseen kunnon palkan. Meillä oli sukulaistyttö ruotsista au pairina. Taskurahaa maksoimme 350€ kuussa + lastenhoidot. Lastemhoidosta maksoimme sen mll:n suosituspalkan. Niin ja aina kysyimme häneltä, että voisitko hoitaa lapsiamme esim. pe iltana muutaman tunnin. Jos hänellä oli jotain muuta, nii sitten ei tarvinnut hoitaa, koska ei kuulu au pairin työhön sellainen.
Nimittäin melko usein miehet sekoavat, kun kotona asustaa yötä päivää kuukausitolkulla linjakas nuori nainen. Eiväthän ne miehet mitään hormoneilleen voi, mutta ikävää on jos tällaisesta tulee jotain hässäkkää.
äitin ollessa lasten kanssa Suomessa lomalla...
eli sitä kyllä oikeesti tapahtuu. Oli humalassa.
Tuo ruoan valmistaminen on ehkä liikaa vaadittu, eivät kaikki osaa kokata...
Nimittäin melko usein miehet sekoavat, kun kotona asustaa yötä päivää kuukausitolkulla linjakas nuori nainen. Eiväthän ne miehet mitään hormoneilleen voi, mutta ikävää on jos tällaisesta tulee jotain hässäkkää.
tää on tärkeä pointti, jota nainen ei välttämättä aina tajua.
25h töitä viikossa, eli n. 5h 5 päivänä viikossa. Sen lisäksi 0-2 beibisittausta iltaisin ilman erillistä korvausta. Ainakin 1 päivä tulee olla kokonaan vapaa. Au pairin puuhiin kuuluu lasten vahdinta ja kevyet kotihommat. Usein on näitä molempia noiden tuntien puitteissa.
Au pair saa taskurahan, sekä yleensä kk-kortin julkisiin ja 1 kielikurssin.
Olen ollut itse aikanaan au pairina sekä meillä on itsellä ollut useampi au pair (ulkomailla). Tärkeintä on töiden ja työaikojen tarkka määrittely, niin hankaluuksilta vältytään.
Meillä au paireilla on ollut oma huone tietokoneella (tosin monella on oma laptop mukana)ja telkkarilla. Lapsilla ei ole lupa mennä au pairin huoneeseen hänen vapaa-aikanaan ellei au pair heitä sinne itse pyydä.
Parhaat tytöt ovat olleet niin ihania, että heihin on vieläkin lämpimät välit ja ollaan yhteydessä. Kaksi olen laittanut maitojunalla kotiin. Tärkeintä on esivalinta ja haastattelu, että löydätte teidän perheelle sopivan au pairin. Au pairista ei tule äidin bestistä tietenkään, mutta jollei kemiat mene ollenkaan yksiin ei helppoa tule olemaan.
Kannattaa myös tarkistaa ruuanlaittotaito. Ei ole enää niin selvää, että nuoret osaa tehdä nakkikeittoa tai makaronilaatikkoa lapsille! Toinen on kielitaito. Kun asutaan vieraassa maassa, ei kielitaidottomalla au pairilla tee yhtään mitään. Päin vastoin, silloin saat yhden lapsen helmoihisi lisää.
Kuinka monta hakemusta ja valinnanvaraa saat, riippuu maasta missä asut. Onnea etsintään!
Toki saa kertoa vielä lisää kokemuksia.
Itse olin aikoinani au pairina englannissa. Upea kokemus, mutta vähän toivomisen varaakin jäi. Isäntäperheeltäni olisin toivonut vähän lämpimämpää suhtautumista. Heille olin selkeästi vain halpa työläinen, en mikään perheenjäsen tai edes mieluisa vieras. En esimerkiksi kokenut, että olisin voinut viettää vapaa-aikaani perheen seurassa. Kun en ollut töissä, kykin joko pienen vaatehuoneen kokoisessa huoneessani tai lähdin kaupungille. Minua ei koskaan pyydetty mukaan mihinkään eikä tekemisistäni vapaa-ajalla oltu millään tavalla kiinnostuneita.
Jos siis päädytte au pairin kotiinne ottamaan, muistakaa, että hän on mitä todennäköisimmin hyvin nuori ja kenties ensimmäistä kertaa pois kotoaan. Hän ei alkuun tunne ketään muuta kuin teidät. Mielestäni isäntäperheys velvoittaa ottamaan au pairin mukaan perheen elämään muulloinkin kuin vain siksi aikaa kun au pair on töissä. Tai ainakin tarjoamaan tällaista mahdollisuutta.
meillä ollut nyt puoli vuotta aupair, mennyt ihan ok, mutta nyt alkaa hermot mennä. Ruoka tosiaan sitä samaa pastaa ja ruokakulttuuri niin erilainen: ei vihanneksia, perunat pilkotaan jua kuoritaan ennen keittämistä ( missä vitamiinit) ruokaa lämmitetään monta kertaa.
ihan kiva tyttö , mutta aika hevahtava, kuuntelee hevimusaa ja meikkaa mustat silmät.
Lisäksi päivät nukkuu, alkanut käyttää voimakasta parfyymia, siivoustaso ei ylety sohvan alle, muuten ok.
En tiedä miten jaksan kesäloman jos hän makaa minun aurinkotuolissa päivät ja kotona perhe kotona kähisemässä, muutama loma ollut aikaimoista kun hän halunnut vain nukkua sohvalla eikä lasten kanssa samassa huoneessa, siinä ei sitten miehen kanssa paljon ollut omaa ilta aikaa..
tuntuu pahalta ettei nuorella tytöllä ole päivisin mitään tekemistä...
ihmettelen ettei muut ole näistä asioista puhuneet..
lapset kyllä tykkää hänestä, mutta leikkii vain sisällä, ei suostu oikeen ulos mennä heidän kanssaa..
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 11:29"]meillä ollut nyt puoli vuotta aupair, mennyt ihan ok, mutta nyt alkaa hermot mennä. Ruoka tosiaan sitä samaa pastaa ja ruokakulttuuri niin erilainen: ei vihanneksia, perunat pilkotaan jua kuoritaan ennen keittämistä ( missä vitamiinit) ruokaa lämmitetään monta kertaa.
ihan kiva tyttö , mutta aika hevahtava, kuuntelee hevimusaa ja meikkaa mustat silmät.
Lisäksi päivät nukkuu, alkanut käyttää voimakasta parfyymia, siivoustaso ei ylety sohvan alle, muuten ok.
En tiedä miten jaksan kesäloman jos hän makaa minun aurinkotuolissa päivät ja kotona perhe kotona kähisemässä, muutama loma ollut aikaimoista kun hän halunnut vain nukkua sohvalla eikä lasten kanssa samassa huoneessa, siinä ei sitten miehen kanssa paljon ollut omaa ilta aikaa..
tuntuu pahalta ettei nuorella tytöllä ole päivisin mitään tekemistä...
ihmettelen ettei muut ole näistä asioista puhuneet..
lapset kyllä tykkää hänestä, mutta leikkii vain sisällä, ei suostu oikeen ulos mennä heidän kanssaa..
[/quote]
Nukkuu lasten kanssa samassa huoneessa?? Joo ei varmasti viihdy kun oltavat on tuollaiset. Miksi otitte edes au-paurin noin ahtaisiin oloihin? Vaikeahan siinä on olla häntä huomaamatta jos vaihtoehtona on mennä suunnilleen kaappiin piiloos pois silmistä. Toki monelta osin kuulostaa aika laiskalta tapaukselta.
Olen yh-isä ja mietin voisinko ottaa Aupairin lastenhoitajaksi kotiin. Yksi huone olisi vapaana ja tarttisin lapsille hoitajaa.
Voiko aupairin ulkonäköön vaikuttaa eli pääseekö valitsemaan?
Ottakaa typerän keskenkasvuisen sijaan luotettavampi ja kokeneempi granny au pair.
Googlella löytää.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa typerän keskenkasvuisen sijaan luotettavampi ja kokeneempi granny au pair.
Googlella löytää.
Granny nanny on toinen hyvä hakusanakombo.
Vierailija kirjoitti:
Kuka käskee palkata "linjakkaan nuoren naisen"? Au pairius on aika suosittua nuorten keskuudessa, joukosta löytyy myös esim. miespuolisia homoja.
työajoista ja taskurahasta on ihan selkeät ohjeet. Yleensä 4-6 h päivä + joku ilta lapsenvahtina ja 60-100 euroa/viikko. Siihen päälle elatus ja usein perhe maksaa jonku kielikurssin, bussikortin jne.
Kivan au pairin kanssa homma sujuu ja on mukava saada uusi perheenjäsen. Tutustutte uuteen kulttuuriin, lapset oppivat kieltä ja käytte vastavierailulla jossain lomailemassa.
Toisaalta koko juttu voi olla katastrfoi, jossa saatte myöhäismurkkuikäisen angstiteinin nurkkiinne marisemaan, pahimmillaan selvittelette huumeongelmaa tai muuta. Eli henkilön valinta on todella tärkeä.