Mikä pehmittää, mikä kovettaa vauvan vatsaa?
Voisiko viisaammat kertoa, mitkä ruoat (soseet) omien kokemuksienne mukaan yleensä kovattavat vauvan vatsaa? Tämä olisi varmasti hyödyllinen tieto kaikille soseita aloitteleville. Täydentäkää / lisätkää listaa:
Kovettavat:
peruna
mustikka
banaani
Pehmittävät:
porkkana
luumu
vadelma
Itseäni kiinnostaisi tietää ainakin seuraavat: kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, bataatti, porkkana, päärynä, omena, mango, ruusunmarja, persikka ym... l
Kommentit (6)
Kovettavat:
peruna
mustikka
banaani
KEITETTY porkkana (näin olen kuullut väitettävän)
Pehmittävät:
porkkana
luumu
vadelma
päärynä
Vatsaa Kovettavat:
peruna
mustikka
banaani
KEITETTY porkkana (näin olen kuullut väitettävän) ?
päärynä?
Vatsaa Pehmittävät:
porkkana ?
luumu
vadelma
päärynä?
ruusunmarja
mutta eikait vauvalle raakaa porkkanaa anneta? keitetystä en sitte tiiä miten se vaikuttaa. Voisko laittaa sellasen neutraalin ryhmän, että esim.joku persikka, ei se varmaan koveta eikä pehmennä, niin ei sitä voi laittaa nuihin kumpaakaan ryhmään..
Kovettavat:
peruna
mustikka
banaani
persikka
riisi
Pehmittävät:
luumu
päärynä
ruusunmarja
Vatsan toimintaa edistävästi auttavat tietysti kuidut, joten esim. kaura ja ruis esim. puuroina auttaisivat..
Porkkanasta en ole varma mutta ennemmin laittaisin sen keitettynä kovettavien kuin pehmittävien joukkoon...
kovettivat:
peruna
kukkakaali,parsakaali
persikka,aprikoosi
banaani
puolukka,mustikka
pehmensivät:
bataatti
päärynä
ruusunmarja
luumu
Meillä pojalla oli 8 kuisesta eteenpäin ummetusta. Ruoassa oli pakko olla aina bataattia,jos halusi että poika kakkasi.Hedelmäsoseita kun laitettiin puuroon,aina oli luumua ja lisäksi päärynää tai ruusunmarjaa tai jotain sekoitusta missä oli jompaa kumpaa. Ja kuulin että jos kuivatuista luumuista liottaa mehua,se auttaa paljon paremmin kuin luumusose.Tällöin varmaankin pitää olla aika paha ummetus jo. Joo ja kevytmaito sitten sekoitti pakan uudestaan aivan totaalisesti kun poika oli sen tasan 1v. 1v3kuisena sitten kestikin jo tavallista maitoa hyvin ja bataattikin jäi ruokavaliosta tuossa kohtaa!
Mä olen saanut käsityksen että päärynä kovettaisi mutta paremmin tietävät vahvistakoot...