Oletko koskaan tehnyt valitusta sairaalassa olo ajastasi,
esim hoitajien käytöksestä?
"Kannattaako" se? Tuleeko siitä merkintä omiin "papereihin" niin, että ensi kerralla saa entistä kamalampaa kohtelua?
Voisiko joku sh esimerkiksi kertoa, miten näissä menetellään? Potilas tekee valituksen, se menee ylilääkärille tai osaston hoitajalle (?), mitä sitten? Kuullaanko sairaanhoitajaa/-hoitajia kenestä valitus on tehty? Palataanko asiaan vielä valituksen tehneelle henkilölle? Jääkö hänelle tästä kaikesta "valittajan" merkintä???
t. tiedosta kiitollinen
Kommentit (12)
vai asiattomasta kohtelusta? Potilasasiamieheen voit ottaa yhteyttä mikäli koet hoidossasi tapahtuneen virheen tai laiminlyönnin. Jos taas joku yksittäinen hoitaja on kohdellut sinua kaltoin, voit ottaa myös ylihoitajaan tai osastonhoitajaan yhteyttä. Sitä kautta lähtee myös asiat hoitumaan.
T. sh
otin jo yhteyttä osastonhoitajaan, joten menettelyn tiedän sikäli, että nyt minun on tehtävä kirjallinen valitus ylilääkärille. Ilman tätä ei valitusta kuulema käsitellä, sanoi os.hoitaja, että hän ei alaisiaan ala ripittämään ennen virallista valitusta.
Mutta se ei selvinnyt, miten protokolla etenee, tuo os.hoitaja oli hyvin tyly ja vähäsanainen ja lopetti puhelun lyhyeen (ilmeisesti ei tykännyt, kun olen valitusta väsäämässä / säikähti siitä).
Eli miten se protokolla etenee tuon jälkeen kun kirjallinen valitukseni ylilääkärille lähtee?
Ja tuleeko mulle jotain merkintää?
HUS-sairaalasta kyse.
Minkälaisesta osastosta on kyse? Joskus mikään valittaminen ei johda yhtään mihinkään, koska lääkärit pitävät yhtä eivätkä edes myönnä että olisivat tehneet hoitovirheen tms vaikka sellainen olisi tapahtunut. Potilas saattaa olla tosi heikoilla.
mutta älä arastele valituksen tekoa. Merkintää en usko mihinkään jäävän.
Ja tiedätkö ap, sellainen ihminen joka hoitaa ja kohtelee asiakasta asiallisesti ja inhimillisesti, ei työtapojaan muuta vaikka tietää tämän asiattomasta kohtelusta valittaneen. Itse olen sitä mieltä, että todellakin pitää sellaiset törkimykset saada edesvastuuseen toiminnastaan - tiedän että työhönsä kyllästyneitä hoitajia on töissä paljon. Eivät he tapojaan muuta tai hätkähdä mihinkään, ellei joku heistä sitä valitusta oikeasti tee.
Eli VALITA ap, niin saatat säästää jonkun toisen ihmisen tuon hoitajan törkeyksiltä jatkossa.
-sh
Teen valituksen, heti kun epikriisini ja hoitajien kirjoittama lista (miksikä sitä nyt kutsutaankaan, se eri paperi kuin epikriisi, johon hoitajat kirjaavat asioita ylös) tulee kotiin. Luulisin, että parin vkon sisään saapuu.
Kiitos avusta ja kannustuksesta,
t. ap
hoitajan tekemää "listaa" odotat kotiin? Meidän sairaalasta ei tule kun lääkärin sanelemat epikriisit.
Olis kiva tietää, että minkälaista hoitajan tekemää "listaa" odotat kotiin? Meidän sairaalasta ei tule kun lääkärin sanelemat epikriisit.
korkeintaan joku kypsymätön hoitaja voi loukkaantua henkilökohtaisesti ja muistaa asian, kun seuraavan kerran hänet tapaat, mutta oikeasti ammatillinen ihminen menee itseensä ja korjaa käytöstään.
Tietysti on myös mahdollista, että oma kokemuksesi huonosta kohtelusta on niin subjektiivinen, että oikeata esimiestahon huomautuksen aihetta ei edes ole, mutta kannattaa silti ilmaista mielipiteensä.
Voi olla, että onnistut puuttumaan johonkin työyhteisön sielunpiinaan, joka on riesa myös kollegoille.
Tsemppia, on oikein sanoa mielipteensä pahassa mutta myös hyvässä. Kiitos tuntuu todella tärkeältä myös.
T: entinen hus:lainen
t. ap
p.s. Olen pyrkinyt antamaan myös kiitosta. Vien aina osastolle mennessäni (jos olen hoidossa siis osastolla niin että tulee kutsu kotiin etukäteen) suklaata, ja hyvästä hoidosta olen lähettänyt kahdesti kukat kukkalähetillä perään.
Omastani en ole valittanut, mutta seka lasten että vanhusten.
Sen perusteella kyllä väitän, että kohtelu paranee, kun eivät enää uskalla kohdella huonosti.
Tosin jossakin vaiheessa on otettu asianajaja mukaan, ja viimeistään siinä vaiheessa henkilökunta huomasi, että olemme tosissamme.
Kannattaisi yrittää selvittää tuollaiset tilanteet hoitajan kanssa paikan päällä. Joskus voi olla kysymyksessä aivan väärinkäsitys tai ylilyönti.
kun itse on päässyt sairaalasta eikä hoitajan työvuoroja tiedä?
mä en todellakaan aikoisi palata paikkaan, jossa mulle ollaan oltu epäasiallisia / ilkeitä, ei ole potilaan homma, jos hoitaja on ollut epäasiallinen.
-ei ap, mut tulipahan mieleen-
Häneltä saat tietoa menettelytavoista.