Vakuuttakaa ettei ole 7kk vauvan rääkkäystä!
Vauvan painokäyrä laskussa kun kiinteät ei maistu ja roikkuu tissillä yöt. Ei siis osaa nukkua ilman ja herättelee vähän väliä, aamulla ei puuro kelpaa. Neuvolasta ehdottivat lempeää unikoulutusta.
Jos nyt sitten siirrettäisiin vauva pinnasänkyyn jamies hoitaisi yöt. taputtelisi tai pitäisi ainakin kättä vauvan luona tämän huutaessa. Vauva varmasti totaalijärkyttynyt kun tottunut olemaan äidin kainalossa tissi suussa, mutta onko silti ok tehdä näin? Ei oikein muuta konstia saada syömään päivällä, olisi kiusaamista jos nukkuisi äidin viekussa maidon hajussa ja mies taas niin sätkijä nukkuessaan ettei turvallista olla tämän vieressä.
Silti tuntuu niin vaikealta kiusata pientä...
Kommentit (27)
painokäyrä koko ajan laskeva ja nyt -15%
Konttaako tai muuten liikkuu? Usein liikkeelle lähdön yhteydessä vauva hoikistuu.
Varmaan kannattaa yrittää rytmittää vauvan syömisiä niin, että syömisten välissä olisi vähän pidempi tauko ja sitten söisi kunnolla. Kiinteitä ei tarvitse mennä kuin pari lusikallista, vauvahan vasta totuttelee niihin. Jos ei syö paljoa kiinteitä, täytyy tietysti saada tarpeeksi maitoa. Imetetyllä lapsella se useimmiten tarkoittaa aika tiheää imetystä tuossa iässä. Ehkä oljylisä kasvissoseiden seassa olisi tarpeen, vai onko se jo käytössä? Kuinka paljon lapsi syö kiinteitä ja kuinka tiheästi imee maitoa päivisin?
SE sen sijaan on rääkkäystä, jos aloitatte unikoulun ja sitten lopetattekin sen kesken kaiken ja palaatte vanhaan takaisin.
kohta iskee taas hullu perhepetipostaaja!
Mutta onko lapselle liian kovaa koulua ettei äiti olekaan siinä, kun on tottunut nukkumaan äidin (ja rinnan) luona? Pieni ja siro, hoikka lapsi.
Itse siis en unikouluttaisi vaan ottaisin pikkuisen viereeni yöksi ja antaisin sen imeä ihan niin paljon kuin haluaa.
Ei kuulu minulle jos et halua niin tehdä, mutta niin minä tekisin. En alkaisi pikkuvauvaa huudattaa unikoulussa, ja ehkä juuri siksi olenkin yöimettänyt lapsiani pitkään. Yöimetys lähti vasta päiväimetyksen jälkeen, lasten ollessa yli vuoden ikäisiä. On kysymys omastakin mukavuudestani, en pysty nukkumaan jos lapseni itkevät ja tarvitsen unta.
Niin eli vauva juo niin paljon maitoa, ettei kiinteät maistu (etenkään yön jälkeen ei syö koko aamupäivästä kiinteitä) ja painokäyrä laskee koko ajan, muutenkin jo niin hoikka ja pieni. Neuvolasta suosittelivat että yöimetys pitäisi jättää tai ainakin vähentää ja saada syömään paremmin kiinteitä.
omassa pinnasängyssään vanhempien sängyn päädyssä siten, että kun heräsi yöllä, en ottanut pois sängystä lainkaan, sanoin vaan siitä läheltä että hyvää yötä, nyt on yö ja yöllä nukutaan. Tai sitten hyräilin tuttua unilaulua kerta toisensa jälkeen. Viikko siinä meni, sitten oppi nukkumaan heräämättä. Oli siihen asti ollut täysimetyksellä.
Edellinen, miten ärhäkästi vauva itki yöllä? Luulen että tämä tulee itkemään aivan huikeasti, missä sitten raja milloin pitää ottaa syliin jne..
jos lapsi on tosiasiassa laihtunut, niin sitten pitää mennä lääkäriin ja selvittää missä laihtumisen syy on. Se ei ole normaalia eikä se unikoululla parane.
Jos kasvukäyrässä on taite, niin sitten kannattaa miettiä että mitä oikeasti tekee. Äidinmaito on usein ravitsevampaa kuin joku porkkanasose. Ne täyttää vatsaa, mutta eivät sisällä paljoakaan ravintoa. Vettä ja tärkkelystä.
Mä ehkä lisäisin rasvaa (esim. rypsiöljy) niihin soseisiin ja jatkaisin imetystä omaan tahtiin. Tekisin soseet itse, jolloin niissä on vähemmän turhia täyteaineita ja enemmän oikeaa ruokaa.
Jos lapsi on oppinut nyt liikkumaan, usein tapahtuu kasvun taite. Se ei sinänsä kovin huolestuttavaa ole.
jos taas paino on oikeasti tippunut, niin sitten lääkäriin.
Onko teistä sittn muuten ok, että vauva nukkuu tississä kiinni ja iltayöstä n. 2h pätkiä, aamuyöstä syö tunnin välein? Äidin voimille ottaa ainakin.
Ensinnäkin 7 kk:n on todellakin hyvä alkaa syödä jo muutakin kuin lusikallisen porkkanasosetta ja rintamaitoa. Eihän se lapsi syö päivällä jos se kerta yöt tankkaa maitoa. Ja se selvästi ei enää riitä se maaginen rintamaito jos kerta paino laskee! Eikö sen nyt jokaisen terve järkikin sano.
Silloin on tehtävä niin, että lapsen yösyömistä rajoitetaan että päivällä alkaa maistua kiinteät kunnolla ja siten saadaan painonlasku loppumaan. Miten tätä on niin jumalattoman vaikea joidenkin imetysfanaatikkojen tajuta. Että tulee vaihe, jollon vauva oikeasti alkaa tarvita muutakin kuin sitä rintamaitoa.
AP, ei se vauva siihen kuole vaikka se sitä tissiä ei saakaan suuhun. Jos siinä on isä lohduttamassa koko ajan eikä häntä jätetä yksin, niin ei siitä mitään vaurioita tule. Olet nyt tilanteessa, että vauvan yösyöntejä on vähennettävä ja sillon on vähän unikoulutettava.
Yksin jättäminen olisi rääkkäystä.
Jos syömisen kanssa on ongelmia ja/tai äiti ei saa riittävästi unta yöheräilyjen takia, niin on varmasti paras vaihtoehto lopettaa yöimetys (ei tosin ihan pienellä vauvalla, mutta yli 6 kk).
Joku tuossa puolusteli yöimetystä sanoen, että sen turvin äitikin saa nukuttua paremmin. Meillä juttu meni aivan päinvastoin: minä nukuin äärettömän huonosti, kun vauva imi ja potki vieressä. Teimme sen ratkaisun, että muutin kokonaan toiseen huoneeseen nukkumaan ja isä alkoi hoitaa yöasiat. Se oli kaikin tavoin hyvä päätös: minä sain nukuttua ja säästyin hulluksi tulemiselta, isä sai uudenlaista läheisyyttä vauvaan nukkumalla hänen vieressään, ja vauvakin alkoi nukkua paljon paremmin ilman saatavilla olevaa tissiä.
Itse en siihen pystynyt, meidänkin neiti meni koko ajan ja menee edelleen miinuskäyrillä.
Mutta on kuitenkin kasvanut taitavaksi koululaiseksi, eikä näytä tunne-elämän ongelmia olevan.
Mutta jokainen perhe tyylillään!!!
Ensinnäkin 7 kk:n on todellakin hyvä alkaa syödä jo muutakin kuin lusikallisen porkkanasosetta ja rintamaitoa. Eihän se lapsi syö päivällä jos se kerta yöt tankkaa maitoa. Ja se selvästi ei enää riitä se maaginen rintamaito jos kerta paino laskee! Eikö sen nyt jokaisen terve järkikin sano. Silloin on tehtävä niin, että lapsen yösyömistä rajoitetaan että päivällä alkaa maistua kiinteät kunnolla ja siten saadaan painonlasku loppumaan. Miten tätä on niin jumalattoman vaikea joidenkin imetysfanaatikkojen tajuta. Että tulee vaihe, jollon vauva oikeasti alkaa tarvita muutakin kuin sitä rintamaitoa. AP, ei se vauva siihen kuole vaikka se sitä tissiä ei saakaan suuhun. Jos siinä on isä lohduttamassa koko ajan eikä häntä jätetä yksin, niin ei siitä mitään vaurioita tule. Olet nyt tilanteessa, että vauvan yösyöntejä on vähennettävä ja sillon on vähän unikoulutettava.
Esikoinen ei juuri susotunut syömään kiinteitä ennen kuin aloin antamaan sormiruokaa. Kun sai itse syödä, alkoi muukin kuin rintamaito maistua. Käytännössä eli maito pääravintona lähes vuoden ikään asti. Meillä ei tosin ollut painon kanssa ongelmia. Imetetyille vauvoille tyypillinen painon alenema tuli jossain vaiheessa, mutta en muista missä. Imetin häntä 1,5-vuotiaaksi.
Toinen lapsi söi kiinteitä hyvin heti puolivuotiaasta lähtien, mutta imetin lähes 1,5-vuotiaaksi ja vuoden iän jälkeen oikeastaan vain illalla ja aamuyöstä eli ei päiväimetyksiä. Imetys hiipui lapsen tahdosta ja alkoi sen jälkeen nukkumaan täydet yöt.
Kokeile ap tarjota lapsellesi sormiruokaa, jos hän silloin innostuisi syömään kiinteitä. Ja jos paino ei ole huolestuttavasti laskenut, niin älä ota stressiä asian kanssa. Kyllä se vauva edelleen sillä pelkällä maidollakin pärjäää.
Vauva on vain reilu 6kg vaikka ikää jo 7kk, on siis tosi hoikka. Mikähän sormiruoka olisi todella turvallista kun ei ole vielä hampaita ollenkaan? On kiinnostuneen oloinen leivästä jne joten voisi tykätä, mä vaan olen niin varovainen kun pelkään että tukehtuu..
Olisin itse huolestuneempi siitä mistä painon vähyys johtuu.
Vaikea uskoa että pelkästään liiasta tissimaidosta.
tai siis mua painostettiin lopettamaan yöimetys kun lapsi 9kk ei syönyt kiinteitä hyvin, en kuitenkaan lopettanut silloin. sitten kun reilun 1veenä lopetin ei ruoka maistunut sen paremmin.
Niin eli vauva juo niin paljon maitoa, ettei kiinteät maistu (etenkään yön jälkeen ei syö koko aamupäivästä kiinteitä) ja painokäyrä laskee koko ajan, muutenkin jo niin hoikka ja pieni. Neuvolasta suosittelivat että yöimetys pitäisi jättää tai ainakin vähentää ja saada syömään paremmin kiinteitä.
meillä lääkäri sanoi että jos pituus kasvu on tasaista niin ravinto riittää, painokäyrät saattavat huidella. toki tutkittiin ettei ole mitään vikaa. ei siis syönyt kiinteitä ei edes herkkuja juuri mitään ihan teelusikallisia vaan . nyt vasta reilu 2veenä alkanut syödä paremmin.
tarkoittaako tuo "painokäyrä laskussa", sitä että paino on tippunut jo vai että kasvussa on taite?
Ohjeet riippuvat siitä.