Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Cavalier kingcharlesinspanieli halutaan rotuna lakkauttaa

Vierailija
29.05.2011 |

Liian sairas. Toinen ongelmarotu on sharpei, jota ainakin yksi eläinlääkäriasema on jo kieltäytynyt hoitamasta.

http://www.ts.fi/online/kotimaa/225695.html

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät muljehtelevat päästä/puhkeilevat jatkuvasti. Korva- ja nenävekkitulehduksia alvariinsa. Hengittäminen vaikeaa. Ei voi koiralla olla hyvä olla.

Vierailija
2/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostajat toki ovat vielä pahempia.

Pitäisi ehdottomasti luopua kaikista älyttömistä rotumääritelmistä. Terveyden pitäisi olla kaikessa etusijalla, ei ulkonäön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopsit ja muut todella lyhytkuonoiset voisi lukea tähän kastiin myös.

Ei kaikkia rotuja mun mielestä pitäisi kokonaan lakkauttaa, mutta rotumääritelmiä pitäisi muuttaa.

Niin, että lyhytkuonoiset rodut risteytettäisiin pitkäkuonoisempien kanssa niin, että tulisivat normaalimman näköisiksi ja pystyisivät hengittämään. Kaikki sellaiset ulkonäölliset "ylilyönnit" pitäisi rotumääritelmistä poistaa, jotka aiheuttavat koirille sairauksia ja vaikeuttavat niiden elämää.

Vierailija
4/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia rotuja mun mielestä pitäisi kokonaan lakkauttaa, mutta rotumääritelmiä pitäisi muuttaa.

Niin, että lyhytkuonoiset rodut risteytettäisiin pitkäkuonoisempien kanssa niin, että tulisivat normaalimman näköisiksi ja pystyisivät hengittämään. Kaikki sellaiset ulkonäölliset "ylilyönnit" pitäisi rotumääritelmistä poistaa, jotka aiheuttavat koirille sairauksia ja vaikeuttavat niiden elämää.

Jos vaikka vertaa amerikanbulldoggia ja englnanninbulldoggia keskenään, niin onhan se pöyrisyttävää. Amerikanbulldoggi on kuitenkin lähempänä sitä, mitä englanninbulldoggi oli ennen sitä, kun sen kuono päätettiin lakkauttaa.

Miten kukaan haluaa pitää esim. noita hengitysvaikeuksista kärsiviä rotuja? Mun tekee aina mieli pitää lyhytkuonoisia koiria ihasteleville ihmisille moraalisaarna.

Vierailija
5/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalostaa risteytyksin cavalieria vastaava terve seurakoirarotu.

Vierailija
6/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokaisella rodulla on omat perinnölliset vaivansa ja näyttelyssä tunnutaan suosivan jatkuvasti enemmän ääripään tyyppejä. Onneksi kaikilla roduilla tilanne ei ole niin paha kuin näillä lyhytkuonoisilla. Ja tosi surullinen tuo Cavalier-juttu, en tiennytkään tuollaisesta :(

Vierailija
7/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka vertaa amerikanbulldoggia ja englnanninbulldoggia keskenään, niin onhan se pöyrisyttävää. Amerikanbulldoggi on kuitenkin lähempänä sitä, mitä englanninbulldoggi oli ennen sitä, kun sen kuono päätettiin lakkauttaa.

Miten kukaan haluaa pitää esim. noita hengitysvaikeuksista kärsiviä rotuja? Mun tekee aina mieli pitää lyhytkuonoisia koiria ihasteleville ihmisille moraalisaarna.

Mutta kun "mopsien tuhnutus on niin söpöä" ja "lyttykuonoiset isosilmäiset hauvelit näyttävät niin suloisilta". OMG.

Vierailija
8/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään koko rotukoirien jalostuksen voisi lopettaa Lähes jokaisella rodulla on omat perinnölliset vaivansa ja näyttelyssä tunnutaan suosivan jatkuvasti enemmän ääripään tyyppejä. Onneksi kaikilla roduilla tilanne ei ole niin paha kuin näillä lyhytkuonoisilla. Ja tosi surullinen tuo Cavalier-juttu, en tiennytkään tuollaisesta :(

että koko rotujalostus pitäisi lopettaa, koirien ulkonäössä pitäisi vain sallia suurempaa variaatiota ja keskittyä enemmän koirien luonteeseen, terveyteen ja toimivuuteen.

Vierailija
9/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutisia kun lukee, niin olen entistäkin iloisempi että päädyimme ottamaan sekarotuisen. Yhdistelmä on loistava, koiran rakenne on terve ja luonnekin aivan mahtava kun vanhemmat on valittu huolella.

Vierailija
10/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monelle muullekin rodulle, juuri noille hengitysvaikeuksista kärsiville, ja niille, joilla on nivelvaivoja sun muuta perinnöllistä, joka iskee nuorelle koiralle jo.

Käsittämätöntä, miten eläin voidaan nähdä leluna, jonka suloisuus voittaa sen, että se ei koko elämänsä aikana pysty hengittämään kunnolla. Ja nämä jalostajat ovat vielä muka sitten niitä hyviä harrastajia.

Tiettyyn pisteeseen asti jalostus on ok, mutta olen samaa mieltä, että tarkkojen ulkonäkökriteerien sijaan pitäisi keskittyä terveyteen, luonteeseen ja käyttötarkoitukseen.

Vierailija
11/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatiaiskissat rulaa!

Meillä on niitä kaksi!

Vierailija
12/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutisia kun lukee, niin olen entistäkin iloisempi että päädyimme ottamaan sekarotuisen. Yhdistelmä on loistava, koiran rakenne on terve ja luonnekin aivan mahtava kun vanhemmat on valittu huolella.

Onko koira tutkitusti todettu terveeksi vai onko kyseessä tarkka mutu-tieto?

Muistakaa nyt ihmiset, että sairaudet periytyvät sekarotuisille siinä missä rotukoirillekin. Ei sekarotuisuus ole mikään terveyden tae.

Uskoisin, että suurin osa sekarotuisista on "terveitä", koska niitä ei käytetä luustotutkimuksissa, silmien peilauksissa yms. testeissä ja kokeissa, joita rotukoirille tehdään.

Vierailija
13/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sekarotuisilla on ainakin mahdollisuus saada puolet geeneistään terveenä, jos risteytetyillä roduilla ei ole samaa tautiperimää. Samaten nuo jalostuksen ääripäät kuten kuono, jolla ei voi hengittää tai selkä joka katkeaa helposti (mäykyt) korvautuu vähän terveemmällä osittain.

Rotukoirien harrastajat jaksavat aina kertoa kuinka sekarotuiset (muka) eivät ole yhtään terveempiä vaikka rotujakin pyritään "puhdistamaan" sairauksista risteyttämällä niihin toista rotua.

Onko koira tutkitusti todettu terveeksi vai onko kyseessä tarkka mutu-tieto?

Muistakaa nyt ihmiset, että sairaudet periytyvät sekarotuisille siinä missä rotukoirillekin. Ei sekarotuisuus ole mikään terveyden tae.

Uskoisin, että suurin osa sekarotuisista on "terveitä", koska niitä ei käytetä luustotutkimuksissa, silmien peilauksissa yms. testeissä ja kokeissa, joita rotukoirille tehdään.

Vierailija
14/46 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon osittain samaa mieltä "cavalierien ystävän" kans kuten myös "voi rakas" tekstin kirjoittajan kans. rotu todella on tosi sairas eikä sitä välttämättä voi parantaa jalostamalla, mutta ainahan voi yrittää. cavalierin ulko näöstä viis. olis tosi kiva jos sen luonne pysyis samana, mutta rotu olis vähän terveempi. en usko että "cavalierien ystävä" tarkoitti että cavalierin pitäisi olla kaunis, vaan kuten jo mainitsinkin luonne ja nykyinan koko on hyvä. hänhän vain ilmaisi oman mieli piteensä cavalierin lopettamisesta, ennen kuin on tarpeeksi kauan kokeiltu terveemmän cavaierin jalostusta. aina on mahdollista onnistua.

Vierailija
15/46 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cavalierit ovat ihan oikeasti todella pahassa jamassa, ettei se jalostaminen enään todellakaan auta, sehän vain pahentaisi asiaa. Roturisteytykset tai rodun lakkauttaminen ovat ainoat vaihtoehdot. Niin pahalta, kuin se tuntuukin, että se oma rakas rotu on kuolemassa, niin se kaikki on jalostamisen syytä, koska haluttiin pieni seurakoira.

Keskimäärin paimenkoirat, lintukoirat(noutajat), vinttikoirat ja alkukantaiset rodut ovat terveimpiä. Itselläni novascotiannoutaja (n. 5v), joka oli tuolloin koiraa hankittaessa lähes täydellinen rotu, nyt olen kuitenkin huomannut aggressiivisuuden lisääntyvän tollereilla. Minulla on myös australianpaimenkoira (7kk)joka on terve rotu. Silmät ovat ehkä suurin pulma, mutta sekin kovin pieni. Kaikki koirat jotka kantavat geeniä saavat jalostuskiellon, mikä on minusta hyvä asia. Saa nähdä miten aussieiden käy, kun niiden kysyntä lisääntyy.. :/ Omat koirani on terveitä kuin peipposet. Tollerilla on ollut vain tapaturmia ja silmätulehdus ja korvatulehdus ainoat sairaudet mitä on ollut. Lonkatkin kuvattu B/A:ksi, mitkä on hyvät.

Vierailija
16/46 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos totta puhutaan, niin metsästyskoirat ovat vieläkin kaikkein puhtaimpia rotuja, niitä ei ole vielä ehditty jalostaa pilalle, koska noista ei ole tullut ns. kaikkien haluamia suosikki rotuja, jotka pitäisi jalostaa pilalle.

Suomessa metsästyskoirat ovat suosikkirotuja. Joka vuosi ainakin puolet kymmenestä suosituimmasta rodusta on metsästyskoiria. Suomenajokoira oli vuosikymmenet Suomen eniten rekisteröity rotu.

Vierailija
17/46 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kääpiörodut. Jos hakee seurakoiraa ja aktiivista kaveria, niin esim. kääpiöpinseri on loistava. Siinä rodussa ei juurikaan ole vikoja. Lisäksi suosisin muutenkin pieniä koiria, koska 85% ihmisistä ei osaa koiriaan kouluttaa ja nuo pienet ei ainakaan ole hengenvaarallisia sivullisille.

Sharpei (on muuten maailman RUMIN rotu, meidän naapurustossa on yks sharpi ja sääliksi käy hauva parkaa ;().

Perun- ja meksikonkarvattomat koirat (ja mä olen sitä mieltä, että esim. naku rottien, kissojen ja marsujen kasvattaminen pitäisi kieltää lailla!).

Sakemannit (meidän naapurustossa on yksi 12 vuotias saku neiti ja se on vielä kunnon sakun näköinen eli massaa on jne. Nämä nykyiset sakut on täysin erinäköisiä kuin vanhat sakut).

Dalmatilaiset.

Berninpaimenkoirat.

Chihut ja muut kääpiörodut, joista on tullut muotia julkkisten takia.

MOPSIT.

Boksut.

Kaikki lyttykuonot, paitsi mastiffit. Ne on vielä suht terveitä hengitysteiden suhteen.

Vierailija
18/46 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cavalieria ei saa koskaan lakkauttaa!!!!! Te ketkä sitä haluutte ootte vit*** urpoja! teidät voidaan lakkauttaa kun kerran ootte noin sairaita (päästä). Raamattu sanoo että pitää kohdella muita miten haluat itseäsikin kohdella!!!!!!!!!!! Vihaan teitä vit*** pervot!!!!!!!'m

Vierailija
19/46 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku näitä ottaa lemmikikseen?

Vierailija
20/46 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan ymmärrä miksi joku rotu pitäisi lakkauttaa. Pitäisi vaan tarkemmin katsoa keneltä sen pennun ostaa! Itse syynäsin tarkkaan että olisi pieni mahdollisuus sairastua. Meillä 6 v. cavalier jossa joko on onnistuttu hyvin valitsemaan vanhemmat tai on laitettu jotain toista spanielia sekaan. On suurempi/jykevämpi/painavampi kuin cavalierit yleensä, ei ollenkaan mulkosilmäinen eikä lyttykuonoinen. On myös erityisen kiltti, seurallinen ja rohkea. Täysin terve. Juuri lyttykuonoisuus ja pallomainen kallo mulkosilmineen on ne ongelmat, kenenkään ei pitäisi sen näköistä cavalieria ostaa.

Kyllä cavalierien terveysongelmiin on puututtu ja tehokkaasti. Toista oli 90-luvulla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän