*****NELLUKAT*****
Tässäpä on upouusi pino neljättä lastaan odottaville. Nimeä voidaan toki muuttaa sit myöhemmin, mut enpä tähän hätään keksinyt muutakaan omaperäistä.. Matkassa linkkiä aiempaan keskustelupinoon..
Kommentit (28)
Muutama sananen vaikkei mitään erikoista kuulukaan. JB72 on sinun vauvan alullasi kyllä melkoinen tahtotila päästä tähän maailmaan :) Ihan ymmyrkäisenä luin kirjoitustasi. Onko tuollainen sterilisaatiomenetelmä miten uusi juttu, kun en ole moisesta kuullutkaan? Ja tiedätkö miksi sellainen on kehitelty, onko joltain kannalta entisiä menetelmiä parempi?
(.) Minulla on alkanut aamuetomiset. Oksentanut en sentään vielä ole, eilen oli ensimmäistä kertaa aamusta ihan kunnolla paha olo. Ehdin jo ajatella josko sitä ei tulisikaan. Nyt on sitten töissä "todella" kiva olla ja koettaa unohtaa koko etominen. Syödä pitäisi, että helpottaisi, vaan kun ei tee mieli. Ja äsken en saanut kahvia alas eli taitaapa sekin sitten taas perinteiseen tapaan jäädä raskausajaksi pois. Meillä on pieni kiva työyhteisö, mutta tällaisessa asiassa se on vähän huono. Salaisuudet ei aina hirmu kauan pysy omina, kun ihmiset alkavat tehdä päätelmiään.
Minulla on ensi tiistaina jo eka neuvola. Täällä Savossakin ollaan sitten ilmeisesti alettu elää valtakunnallisten suositusten mukaan ja tehdään jo heti alkuraskaudessa niitä verikoe+ultra-määrityksiä ja rakenneultrankin kuulemma saapi. 2007 oli vielä tasan se jotain rv10-11 ultra ja verikoe jossain rv 15 eikä muuta. Tosin en tiedä pääsenkö johonkin ylimääräisiin ultriin tms. käynneille äitipolille kolmen sektioni vuoksi, mutta ihan kiva tuo rakenneultra kuitenkin on saada. Onneksi sain neuvolaan iltapäiväajan, ehtii työpäivä loppua eikä tarvitse keksiä selityksiä menoilleen.
Että semmoista tällä erää. Pitää yritellä kirjoittaa aina välillä ettei pinomme huku kovin syvälle.
Helmikukka kera kolmen ja papunen rv 6+3
Oltiin miehen kanssa parisuhdetta hoitamassa Riikassa perjantaista maanantaihin. Oli ihana reissu!
Helmikukka mietti että saako kolmen sektion takia ylim. äitipolikäyntejä. Ainakaan täällä Mikkelissä ei, minulla siis takana ne 3 sektiota ja nyt neljättä ootellaan. Toisaalta oon vähän panikoinutkin (itsekseni) kun ed. epikriisissä luki että kohsun istminen osa ohut mutta minulle ei lääkäri ikinä oo sanonut että ois hengenvaarallista ryhtyä neljättä oottamaan, ed. kotiutuspapruissakin kun luki että synnytystapa jatkossakin sektio. Mikkelissä ei oo ees rakenneultraa joten kävin yksityisellä. Toki ultraan pääsen sit synnytystapa-arviossa joskus 35-37 raskausviikoilla mut siihen on vielä aikaa. Kelan paprut sain ja täytyy täytttää ja viedä palkanlaskentaan.
Siitä oon ollut ihmeissäni että vaikka oon uudellensynnyttäjä, on täällä hirmu usein neuvola. Eka oli jo viikolla 8 (kun Espoossa vasta joskus viikolla 10 tai 11 kun synnytin toista ja kolmatta) ja neuvolat on alusta asti olleet 4 viikon tai vähän yli, välein.
Tämmösiä siis tänne...
tanni 22+5
Helmikukka: essure sterilisaatiota on tehty 2000-luvulta lähtien, euroopassa muistaakseni 2002, eli ei mikään kovin uusi juttu. Hyvää tässä on se että tehdään ihan polikliinisena toimenpiteenä, minullakin toimenpide kesti kaikenkaikkiaan 20min. Ei tarvitse puuduttaa eikä nukuttaa. Munanjohtimiin laitetaan titaani vieterit joiden ympärille 3.ssa kuukaudessa kasvaa sidekudos, eli putket menevät tukkoon. Munanjohtimien katkaisussa ja klipsien laitossa on se riski että munanjohdin kasvattaa vaihtoehtoisen reitin, mutta kun putki on tukossa niin sitten se on tukossa. No meillä nyt kävi näin, eli ilmeisesti vaikka kaikki meni nappiin ja vieterit on paikallaan niin tuossa umpeen kasvamisessa on tapahtunut joku juttu...vaikka toimenpiteen ja lopputarkastuksen välillä oli melkein 4 kuukautta. Eli olaan tälläinen tilastollinen tahra ;)
Ultrassa kävin maanantaina, ja sain äitiyskortin mukaani jossa lukee pikkuisen strategiset mitat 10.4mm viikkoja 7+2 la 31.1.2009. Sain vielä ultrakuvan mukaani jossa pieni papu luuraa. Eli uskottava se on, onneksi sykkeitä oli vain yksi. Nyt tässä sitten mennään päivä kerrallaan, onneksi pahoinvointi on heiman hellittänyt kiitos b-vitamiinin ja nukkumisen. Paino vain tuntuu tasaiseen tahtiin tippuvan, mutta ei sillä näin aluksi ole väliä...varmasti se ehtii vielä nousemaan :)
Mukavaa juhannusta
JB72 rv 7+4
Ilmoittaudun nyt tänne nellukoihin, kun juuri tässä plussasin. Ensimmäisen haamun tein tuossa maanantaina ja tänään jo selvästi vahvemman viivan. Neljättä olen kuumeillut vaihtelevasti jo pitemmän aikaa. Miehen innostaminen asiaan vei aikaa ja kovin aktiivista "yrityksemme" ei ole ollut, kun itse aloitin tosi kivan työn vuodenvaihteessa ja aloin jo empiä tätä vauvaprojektia. Nyt kuitenkin raskaus on saanut alkunsa ja asiaa tässä sulatellaan ihan hyvillä mielin. Tosin kaikenlaisia epävarmuustekijöitä asiaan liittyy vielä näin alussa... Perheeseemme kuuluu lapset; poika -96, poika -98 ja tyttö -03. Itse olen jo 38 ja mies 41 (hui!). Tannin ainakin muistan kuumeilijoiden puolelta alkuvuoden pinoista. Jäit mieleeni, kun sinullakin noita sektioita takana useampi. Minulla myös tulossa neljäs sektio, jos nyt raskaus etenee onnistuneesti. Kaikenlaiset riskit kyllä hieman mietityttää, kun tuota ikää on jo kertynyt.
Kiertopäiviä en nyt oikein tiedä, joten rv:kin hukassa. En edes tarkalleen muista milloin kuukautiset viimeksi oli. Toukokuun puolivälissä kai. Maanantain haamusta päättelen, että ihan alussa ollaan. Oliskohan rv nyt jotain 4 + 1 tai 2??? Laskettua aikaakaan en ole vielä ehtinyt tarkistamaan. Helmikuussa kai se olisi...
Mukavaa juhannusta kaikille neljättä odottaville!
T. Hieman pöllämystynyt Oliviaana
Oliviaanalle plussasta! Ja tervetuloa porukkaan. Minullekin on tehty kolme sektiota ja neljäs sitten aikanaan tulossa. Siinä samalla haluan sitten sterilisaation.
JB72: kiitos kun selvensit tuota sinulle tehtyä sterilisaatio-menetelmää. Pitää sitten kysellä aikanaan eri vaihtoehdoista. Enpä ollut kuullutkaan/ajattellutkaan, että ne munanjohtimet voisivat jotenkin etsiä vaihtoehtoisen reitin.
Minua väsyttää, kamalasti ja koko ajan. Ja etoo, aamuisin ja iltaisin. Tämän vaiheen ohi kun mahdollisimman pian pääsisi, niin saisi nauttia raskaudesta. Turvotustakin on, aiemmillakin kerroilla tässä alkuvaiheessa ollut olo kuin sotanorsulla. Ja sitten lopussa taas uudelleen.
Vaan eipä auta, kun ajatus ei juokse ollenkaan niin täytyy mennä nukkumaan. Huomenna työpäivä ja sitten kolmen päivän vapaa, onneksi.
Väsähtänyt Helmikukka rv 6+4
Meitähän on jo monta neljännen sektion saavia. Kiva tietää ettei ole yksin. Minua kyllä aina välillä kummittelee ja pelottaa että miten kaikki tulee menemään varsinkin kun tämä sairaala on eri kuin missä kolme ekaa sektiota on tehty. Mutta täytyy luottaa että kaikki sujuu hyvin.
Kävin tänään täyttämässä jo laput reksille virkavapaasta ja vein palkanlaskentaan Kelankin paerit. Nyt pitäisi siltä osin olla kaiken selvää. Äitiyslomani alkaa 19.8. (aloitan siisn 50 pvää ennen) ja kuvittelen olevani sairaslomalla sen edellisen viikon että sijainen saa aloittaa lukuvuoden alusta uuden luokan kanssa. Luulisi näillä vaivoilla sairaslomaa heltyvän (suonikohjut, selkä, lonkat...ja lisäksi koulun lukuvuosi pitäisi aloittaa muutolla, joten ehkä en oo parhaassa mahdollisessa kunnssa kantamaan painavia kirjalaatikoita parakeihin...koulussa kun alkaa kosteusvaurioremonrtti).
Mutta...taidan kömpiä nukkumaan. Mukavaa juhannusta kaikille!
tanni 22+ 6
Eli hengissä ollaan. Juhannus sujui rauhallisesti. To-pe muksut oli yökylässä, joten oltiin miehen kanssa ihan kaksistaan.. ;) La käytiin koko perheen voimin muumimaailmassa, ja eilinen touhutiin kotipihalla. Onneksi juhannuksena säästyttiin sateelta, mutta nyt sitten on senkin aika. Ei taideta päästä tänään pihalle, mutta eiköhän sisälläkin jotain keksitä. Odotan ihan hulluna ekaa ultraa, joka on (vasta) viikon päästä.. Jos vaan kaikki olis ok, niin sitten vois paljastaa tän salaisuutemme muillekin.. Vähän jännittää!
Mutta nyt muihin puuhiin.
Minnikki rv 10+6
käynpäs minäkin muutaman rivin laittamassa,eli joulukuisissa olen kirjoitellut aiemmin ja huomasin että tällainenkin pino tehty.Neljättä täälläkin odotellaan,muut lapset -92,-96 ja -99 syntyneet ja tässä vielä sit se "iltatähti" tehdään joukon jatkoksi.Tarkoitus olisi myös että olisi se viimeinen mutta kuten tuossa aiemmin kävi ilmi että ei se sterilisaatio välttämättä näköjään ole niin varma:-)Autoasiaa olemme mekin pohtineet ja pakko varmaan joku 6hlö:n tila-auto hankkia,merkkiäkin mietitty ja mies kyselikin kaveriltaan joka korjailee autoja ja tietää niistä muutenkin jonkun verran ,niin suositteli ford galaxy merkkistä 6:n tai 7:n hlön mallisena.