Muutama kysymys
No meillä sitten iski vauvakuume taloon, mutta matkassa on pari mutkaa ennnen kuin uskaltaa lähteä yrittämään.
Kuparikierukka pitäis käydä poistattamassa..Ja sitten kaikista isoin mörkö mulla on mun viimesin raskaus. Siitä jäi siis kammo. Mulla oli runsaasti sydämen lisälyöntejä,eli muljahduksia..Tutkittiinkin ja vaarattomiksi todettiin.Mutta ne jätti kyllä arvet niin että en haluais uudelleen elää pelossa koko raskausaikaa. Ahdistuin siis ja jouduin käymään neuvolapsykologinjuttusilla..Kun on taipumusta paniikkikohtauksiinkin niin sekin vielä sitten.
No,synnytyksen jälkeen niitä muljahduksia tuntui vielä ehkä päivän-pari ja sitten ne katosi. Ja olin onneni kukkuloilla helpotuksesta. Mutta,sitten viidentenä päivänä todettiin keuhkoveritulppa :( Ja siitähän säikähdin sitten kahta kauheammin (vaikka olin hyvässä kunnossa kokoajan)...Ja ahdistuin niin kovin että kääntyi jo masennuksen puolelle ja jouduttiin päätymään lääkitykseen (Cipralex 10mg). Sen avulla pääsin tolkkuihini ja asiat lähti sujumaan.
Nyt kuopus on 2½ ja olis sopiva aika kuumeilla seuraavaa lasta,mutta pelot on kovat. Inhottava tilanne kun haluaisimme vauvan mutta raskaudesta on tullut mulle pelottava asia :(
Mietin (ja googlettelinkin jo vähäsen)että jos raskausaikana alkais taas ahdistamaan kovin,niin voiskohan aloittaa sen cipralexin jo silloin uudestaan? Ja niihin lisälyönteihinkin olis kiva tietää jo etukäteen ratkaisuja..Että onkohan jokin betasalpaaja jota vois käyttää tarvittaessa raskaana ollessa?
Kyselen nyt täällä,mutta aijon kyllä ottaa yhteyttä lääkäriini tai neuvolaan myös.
Kommentit (2)
Kiitos vastauksesta. Mä luulen että mulle riittäis beetsalpaajissa semmonen tarvittaessa otettava. Pärjäilen kyllä pääkoppani kanssa jos muutaman kerran muljuilee,mutta sitten jos niitä on useampi kymmen päivässä niin olis kiva saada ne edes hetkeksi pois. Eli kuvittelisin olevani varovainen niidenkin kanssa etten välttämättä edes päivittäin ottais..Ja eihän sitä tosiaan tiedä muljahteleeko uudessa raskaudessa. Ei kolmessa ensimäisessäkään mitään ollut..Tai no kolmannessa oli jossain vaiheessa,mutta "normaalimäärissä" :)
Mikäköhän se olis semmonen paikka missä vois käydä vähän suunnittelemassa ja kyselemässä näitä juttuja ennen kuin alkaa yrityspuuhat? Käykö neuvolan kautta vai mistä? Mun omalääkäri on venäläinen ja hänen kanssaan on hankala keskustella kovin syvällisiä kielitaidon vuoksi.
Beetasalpaajissa on lääkkeitä joita voidaan käyttää raskauden aikana jos on välttämätön tarve, ne kaikki voi kuitenkin aiheuttaa sikiölle matalaa sykettä loppuraskaudessa. Itsellä on migreenin estolääkityksenä ollut beetasalpaajaa, nyt olen pari viikkoa sitten todennut olevani raskaana ja alan lopettelemaan lääkitystä vaikka lääkärini sanoi että voin syödä sitä raskausaikana. Itse otan varman päälle enkä halua syödä mitään ylimääräisiä lääkkeitä.
Luulen että pääset poliklinikkakäynnille äitipolille ihan jo tuon keuhkoveritulpan takia, ettei se uusiudu. Ja vaikka noita lisälyöntejä on ollut edellisessä raskaudessa ei ne välttämättä toistu ja kuten sullekin oli sanottu niin vaarattomiahan ne on.
Suosittelen että pyytäisit neuvolasta heti raskautuessa jo lähetteen neuvola psykologille jonka kanssa voisit käydä läpi tunteita raskauden aikana, hänhän voi tarvittaessa sitten aloittaa sen lääkityksen jos niikseen tulee :)
Tsemppiä odotuksen odotukseen!
Alanis