Voiko supistus kestää tunteja??
Kävin torstaina neuvolassa (rv35+6) ja th sanoi, että nyt saa alkaa jo liikkumaan reippaasti ja saa tulla reilusti supistuksia. Enää ei siis tarvitse varoa niitä. Ja sanoipa, että olisi hyvä, että kuntoilisin vähän ennen synnytystä, kun siinä sitä kuntoa vaaditaan.
No minäpä siitä innostuin ja lähdin samana päivänä koiran kanssa tunnin pituiselle reippaalle kävelylenkille. Heti lenkin alussa maha kovettui kivikovaksi, mutta en antanut sen häiritä. Kohta alkoi kuitenkin myös kivut. Jatkoin silti lenkkiä. Lenkin jälkeen maha oli koko illan kovana ja kipeänä ja yölläkin heräsin aina kylkeä kääntäessä kauheeseen kipuun. Kävely (esim. vessassa käynti) teki todella kipeää tuonne alavatsaan.
Voiko kyseessä olla yksi ja sama supistus koko ajan? Tuntuu oudolle...
Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (7)
Mulla ainakin on lenkeistä ja lenkillä monesti vatsan kyljet kipeinä, eli kohdun kannattimet tietääkseni siellä kipuilee. Toisinaan supisteleekin samalla, mutta se menee ohitse, eli kuulostaisi hullulta jos supistus kestäisi tunteja. Luulen että sullakin on niitä kohdunkannattimen kipuja.. Vihloo ja pistää kylkeen ja ainakin mulle pysähtyminen tai kädellä painaminen auttaa. Ja ne on aikanaan sitten loppuneet, tosin joskus jos oon liiaksi yhtenä päivänä rehkinyt saattaa olla illalla ja yöllä vielä kääntyminen vaikeaa. Vaikka nyt sua onkin kehoitettu reippailemaan, älä alota kuitenkaan liian ronskisti, varsinkin jos oot aikasemmin ottanut rauhallisemmin ja vältellyt liikaa rasitusta. Rauhallisesti ja hiljokseen alotella ja jos sattuu/tuntuu kurjalta rauhoittaa vähän menoa ja jatkaa sitten. Tuskin tässä on kuitenkaan tarkotus ihteään ihan älyn kipeäksi teettää.. :)
Quarra rv34+3 (itsekin koiran kanssa reippaileva)
Esikoista siis oottelen, nyt viikkoja 40+4. Mulla selkeitä suppareita ei esiintyny kun ihan satunnaisesti. Nyt ehkä kuukauden ajan niitä in kyllä tulle, lähinnä kivuttomia, mutta nykyisin myös sellaisia hiukan kipeitä. Mä oon ittekseni ihmetelly, kun mulla supistukset kestää välillä jotain 5 minuutin luokkaa, eli aika pitkään. Myöskin jos lähen lenkille, niin koko lenkinkin ajan voi vatsa olla kovana ja alamahaan tuntua kipeältäkin. Mutta ei oo tuntunu kertaakaan kuitenkaan siltä, että ois jotenkin pakko pysähtyä. Yöllä kyllä kyljen kääntäminen on ollu tässä loppuvaiheessa (ehkä kuukauden-pari) yhtä tuskaa, mutta se kipu ainakin mulla on ollu liitoskipua nivusten tuntumassa; eli hampaat irvessä pitää ängetä väkisin toiseen asentoon. Nykysin kyljen kääntäminen aiheuttaa kyllä aina myös supistuksen, joka saattaa kestää ehkä puolesta minuutista viiteen minuuttiin, ja voi olla hiukan kipeekin.
Mulla maha on sellanen suoraan eteenpäin työntyvä ja kovahko jo ilman niitä supistuksia, että aina en osaa edes sanoa, että supisteleeko, vai onko vauva vaan sellasessa asennossa, että tuntuu " kovemmalta" . Mutta kyllä ne napakammat supistukset erottaa ainakin, jos kykenee tarkkailemaan itseään (eli näkee mahan paljaana tai muuten pysähtyy " kuuntelemaan" itseään).
töissäni yksi supistus, joka kesti yli puoli tuntia PUTKEEN. Eli ei supistellut montaa kertaa vaan vain yhden pitkän supistuksen. Lähdin siitä sitten lääkäriin kun tuntui niin ilkeeltä, jopa sattui vähän... Istuttuani hetken autossa matkalla terkkariin masu hellitti ja kovuus hävisi. Aristi kyllä muutaman tunnin vielä sen jälkeenkin. Ja olipa kiva vastata kun lääkäri kysyi, että onko säännöllisiä supistuksia. Sanoin että on, olihan se yksi hyvin " säännöllinen" (jatkuva) sen vähän yli puoli tuntia minkä kesti... Ei vaan näytä kovin yleistä olevan tämmöinen versio " supistuksista" .
h.h. rv 23+2
Jouduin maanantaina päivystykseen, kun molemmin puolin alavatsaa sattui. Kipua voisi kuvailla " pistämiseksi" . Tätä kesti yhteensä noin 40 minuuttia ja lääkäri diagnosoi kivut synnytykseen liittymättömiksi supistuksiksi. " Paikat" oli ok, ja myöskin masuasukki alkoi lääkärissä liikkua, vaikka oli kipuilujen aikana ollat paikoillaan.
Epäilen kovasti olisiko voinut olla yhtäjaksoinen supistus, kun vatsakin oli vain hetkellisesti kovana. (Tosin mulla kanssa Hömötintin tapaan vatsa olemassaankin kova.) Ja tosiaan en ole supistuksia aikaisemmin tuntenut (tai sitten en ole niitä tunnistanut.) Sain kaks päivää saikkua ja olo on siitä lähtien ollut ok, mutta annas olla jos lähden kävelemään!!! (Siis tarkoitan pidempään kuin autosta kauppaan tai mitä nyt sisätiloissa kävelee.) Samanlainen kipu alkaa heti. Taisin saada Quarran viestistä " oikean" diagnoosin, kuullostaa juuri samalta eli kohdun kannattimet siellä taitaa kipuilla. Eli kiitos sinulle!! Ainoa vain, että mulla ei helpota heti jos pysähdyn, vaan saan olla paikoillaan pitkään. Samoten kävelyvauhti ei vaikuta asiaan.
Viime viikkoon asti olen käynyt jumpassa ja lenkillä -ja muutenkin ollut " elämäni kunnossa" . Työmatkat pitäis kävellä (3km suuntaan), että hankalaksi menee. Onkos odotettavissa, että tämä vaiva voisi helpottaa, vai tuleeko se vaivaamaan loppuun asti?
Aurinkoisia odotuspäiviä kaikille, Eeviliina 27+3
että eipä tästä sinulle varmaan hyötyä ollut, halusin vain " purkaa" omia tuntemuksiani, kiinnostuin niin kovasti tuosta Quarran vastauksesta... Eevi
Oli mukava kuulla että muillakin on tällainen " kova maha" . :) En ole käynyt lääkärissä tämän vuoksi, koska näitä on ollut mulla aikaisemminkin, tosin ei yhtä voimakkaana, eikä paikat oo yhtään auenneet saatika pehmenneet. Voipi olla että ovat minullakin niitä liitoskipuja tai jotain sinne päin.
Eeville: voipi olla, että sinulla tulee lisääntymään vaan tämä kovamahaisuus loppua kohden, niin minulle ainakin on käynyt. :( Mutta onneksi tää ei oo tietääkseni vaarallista. Meillä ainakin vauveli liikkuu aivan mahdottomasti, jos se nyt sen tilasta jotain kertoo.
sairaalan synnytysvalmennuksessa sanottiin että voi käydä noin.
Että se supistus ei tavallaan katkea ollenkaan. Ne sanoivat silloin että pitäisi heti mennä sairaalaan mutta se taisi olla vaan silloin kun synnytys on jo käynnissä ja on kovat kivut.