neuropsykologi ja tutkimukset
Mitäs kaikkea tekee neuropsykologi?
Pitäs mennä lapsukaisen kanssa kesällä ja ja ja...??
Kommentit (5)
Ekaksi vähän lainauksia:
"Mihin tutkimus soveltuu?
Neuropsykologinen tutkimus on neuropsykologin toteuttama laaja-alainen arvio asiakkaan tiedollisista ja taidollisista (eli kognitiivisista) toiminnoista. Näitä ovat mm. tarkkaavaisuuteen, toiminnanohjaukseen, kielellisiin taitoihin, hahmotukseen, hienomotoriikkaan ja muistiin liittyvät toiminnot....."
"Mitä tutkimuksessa tehdään?
Tutkimuksessa käytetään erilaisia menetelmiä, joista keskeisimpiä ovat haastattelut, kyselyt ja testit. Neuropsykologinen tutkimus kestää n. 5-7 h ja toteutetaan lapsen tai nuoren jaksamisen mukaan useammalla 45-90 minuutin mittaisilla tapaamisella. Tutkimustuloksia käydään läpi yhdessä huoltajan kanssa tutkimuksen jälkeen pidettävässä palautekeskustelussa. Tutkimuksesta laaditaan kirjallinen lausunto, jossa kuvataan itse tutkimus, tutkimustulokset sekä niiden pohjalta tehtävät suositukset (esimerkiksi suositus jatkotutkimuksista, neuropsykologisesta kuntoutuksesta tai muista kuntoutuksellisista toimenpiteistä ja/tai koulun mahdollisista tukitoimista). Paras käytännön hyöty tutkimuksesta saadaan, kun siitä saatua tietoa käsitellään yhdessä huoltajien ja opettajien kanssa erillisessä yhteispalaverissa, joka voidaan järjestää neuropsykologisen tutkimuksen jälkeen."
Lainaukset edellä kopsattu netistä kahden neuropsykologin firman esittelysivulta. Ylipäätään neuropsykologi siis arvioi tiedollisia ja taidollisia asioita, keskittymistä jne., ei siis esim. tunnepuolta. Työskentelen samassa yksikössä kuin neuropsykologi, sivusta seuraten tutkimukset sisältävät just noita yllämainittuja juttuja. Testien yms. lisäksi tärkeää näyttää olevan kokonaistilanteen hahmotus siten, että haastatellaan vanhempia ja hoitopaikan tai koulun työntekijöitä. Kaikkihan ei millään voi tulla esiin käynneillä ja ryhmätilanteessa toimimisen arviointi on tietysti ihan mahdotontakin vastaanotolla. Lisäksi tietysti tarvitaan taustatietoja siihen astisesta kehityksestä. Testit ja havaintomenetelmät valitaan aina lapsen iän ja taitojen mukaan, esim. pienten lasten testeihin kuuluu leikkivälineitä ja tilanne muistuttaa ohjattua leikkiä. Lisäksi tulee piirroksia, vähän pelailua, juttelua jne., eli yleensä lapset näyttävät viihtyvän vastaanotolla aika hyvin.
Se millaisia tehtäviä riippuu lapsen iästä ja mistä syystä hän on neuropsykologille ohjattu.
Kai ne yleensä ovat aivojen toimintaa selvittäviä "palikkatestejä", eli jonkinlaisia muistia ja älykkyyttä selvittäviä. Periaatteessa niissä pitäisi selvitä, onko aivoissa jotain vikaa, onko aikaisempaan verrattuna jotain mennyt huonompaan suuntaan tai onko eri toiminnoissa selviä eroja, eli jossakin kohdassa aivoissa olisi enemmän vikaa kuin muualla.
Pelejä ja kynätehtäviä. Aika samanlaisia kun toimintaterapeutti tekee.