Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulle tarjottiin hoitoapulaisen paikkaa dementiaosastolla, kokemuksia työstä? Palkka?

Vierailija
26.05.2011 |

Työ vanhusten parissa siis kiinnostaa minua, eli lähtökohtaisesti tuo työ suuresti kiinnostaa.

Kiinnostaisi vaan kuulla kokemuksia, jos täällä joku joka tehnyt moista työtä, mitä se käytännössä on, siivousta ja pesuja (ja mitä siivotaan, lattian luuttuamista ja/vai tiskausta tai pyykinpesua??) ja vanhusten pesuja?

Mitään koulutusta mulla ei ole eikä työkokemusta alalta.

Niin ja se palkka kiinnostaisi myös, olisiko osviittaa? Työ olisi 2-vuorotyötä. (tiedän, että ei varmasti hurja palkka ole, mutta jos jotain summaa olisi arvioida niin olisin kiitollinen)

Huomenna pitäisi soittaa paikkaan ja päättää, menenkö työhaastatteluun.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avoimin mielin vaan töihin, ei mitään nirsoilua "ei kuulu mulle" tyyliin.

Kyllä ne koulutetutkin joutuu tekemään siellä melkein kaikkia hommia laidasta laitaan, saati sitten hoitoapulainen.

Vierailija
2/17 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhustennsairaalassa (dementiahan niillä usein on) on töissä sh:t lh:t ja hoitoapulaiset, kaikki tekee samaa työtä (eli huolehtii perustarpeista; pesee, pukee, syöttää..) mut lh:t saa jakaa ja antaa lääkkeitä, ha:t joutuu aina pyytämään vanhuksen lääkkeen sh:lta tai lh:lta. Ja vain sh pistää tipan tarvittaessa, on päävastuussa jos on jotain sählinkiä. Muuta eroa ei ole. Kaikki mm huolehtii viihtyvyydestä jne, pyykkiä ei talossa pestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tohon lisäisin vielä parran ajot, osa vanhuksista ei syö itse= syöttäminen. Ulkoiluttaminen, mikäli ehtii=yleensä ei ehdi.

Joskus lääkäriin tms. vieminen. Palkasta en osaa sanoa, itselläni on koulutus työhön.

Mutta mun työpaikassani suunnilleen olisi samat työt, paitsi sulla ei koulutuksen puutteen vuoksi olisi oikeutta ja lupaa koskea lääkkeisiin.

Ihan antoisaa työtä, jos tykkää vanhuksista. He tulevat kovin tutuiksi ja työ on sen takia ihan mukavaa. Haittapuolena on työn raskaus, dementikot ovat yleensä ja usein itsepäisiä, saattavat huitoa ja lyödä.

Saattavat tehdä "hulluhommia", joiden takia osa tarvitsee jatkuvaa valvontaa.

Esim, voivat vessa asioita hoitaa vaikka eteisen nurkkaan ellei ohjata.

Tsemppiä sulle, vanhusten hoitoon todellakin tarvitaan vanhuksia arvostavia ja hyvin hoitavia ihmisiä!

Vierailija
4/17 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvioisin sen olevan noin 10e tunti plus iltalisät ja pyhälisät.

Vierailija
5/17 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kouluttamattomalle maksaa.

Vierailija
6/17 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nykyään aika vähän enää. Mutta arvelisin että toimenkuvaan voisi kuulua esim. pyykkihommia (pesu, lajittelu) siivoushommia, ruokahuoltoa (ruoan jakoa, valmistelua, syöttämistä) hoitotarvikkeiden jakoa ja lajittelua sekä vanhusten ulkoiluttamista. Riippuu niin paikasta tuokin. Mutta sen sanoisin että älä rupea hoitajien hommia tekemään hoitoapulaisen palkalla, koska se on pienempi. Lisäksi koska olet kouluttamaton, niin mikäli sattuu jokin virhe niin sanktiot ovat sen mukaiset. Eli pyydä tarkka selonteko työnkuvastasi ja pitäydy siinä, vaikka joku pyytäisikin sinua tekemään jotain muuta. Nykyään tää touhu on menny niin tarkaksi, että saa kyllä varoa selustaansa.

Vierailija
7/17 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän se sitten selviää, millaista se työ juuri tuossa paikassa on!

Vierailija
8/17 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitopaikassa töissä ja tykkää kovasti. Kyseessä on paikka, johon tulevilla on lähes kaikilla mt-ongelmia ja ovat dementoituneita, mutta fyysisesti hyvä kuntoisia. ELi siellä ei niinkään ole mitään nostelu työtä vaan auttamista niissä tavallisissa arkiaskareissa.

Erityisesti tuttuni tykkää siitä, että siellä kuntoutusmielessä tehdään vanhusten kanssa paljon. ELi leivotaan, askarrellaan, laitetaan ruokaa, liikutaan jne. Tutullani on koira ja sekin on tervetullut töihin mukaan, vanhukset tykkää kovasti.

Joskus asukkaita käytetään lääkärissä tai kaupassa tai asioilla. Ovat siis pääsääntöisesti hyvin käveleviä ja liikkuvia, mutta eivät dementiansa takia pysty liikkumaan ulkona yksin ja siksi paikan ovetkin on lukittu.

Vierailija
9/17 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Avustavat työntekijät tekevät vielä halvemmalla.

Itselläni puolen vuoden koulutus Pomon ohjaamana palkka nousi ja nyt olen hoitoapulainen. (Dementia yksikössä) Teen juurikin samat hommat kuin lähihoitaja ja jaan lääkkeet myös. Helppo nakki koko hoitotyöhön. Jotenkin helppoja dementiapuolen asukkaita. Oikea asenne vanhuksiin helpottaa, ei huitomista ei nyrkkeilyjä vanhusten taholta. Opiskele, lue ihmistä jne... Moni vakituinen lähihoitaja valittaa kun vanhukset käyttäytyy väkivaltaisesti. Onkohan minulla erillainen asenne vanhusten hoitoon Hoitoapulaisena??? Kun tuntuu, että kaikki on minulle helppoa? Käytän paljon hyväntuulista asennetta ja huumorintajua. Olenhan kasvattanut itse omia lapsia 6 puoliksi huumorilla ja ongelmia ei ole näkynyt lasteni kasvatuksessa. Vanhuksiin kannattaa käyttää samaa huumoria kuin 3 vuotiaisiin lapsiin. 

Vierailija
10/17 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

tietääkö joku mitä hoitoapulaisen palkka on nykyään? Voikohan hoitoapulaiseksi päästä kesän ajaksi ilman koulutusta?

Vierailija
11/17 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Aina kannattaa kokeilla, ei se työ ole mikään elinkautinen Jos ei nappaa voi hakea muihin töihin. Yli 80 prosenttia työpaikoista menee työpaikan vaihtajille eli kun olet yhdessä työssä sinun on helpompi saada seuraava työ kuin tulla työttömänä valituksi.

Vierailija
12/17 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä. Onko kellään tietoa palkasta (siis ilman koulutusta ja ikälisiä)? Minkä työehtosopimuksen mukaan palkkaus on?

Vierailija
13/17 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on muistaakseni n. 1900€/kk. Ei kovin paljoa pienempi kun koulutetun lähihoitajan palkka. Helsingin kaupungin palvelukeskusten hoitokodeissa hoitoapulainen yleensä vastaa keittiöhommista (ruoka tulee valmiina, mutta tarjolle pano, tiskit, aamupalat. ..), pyykkihuollosta ja asukkaiden ulkoiluttamisesta. Hygieniapassi on hyvä olla suoritettuna.

Vierailija
14/17 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt hoitoapulaisen työtä noin 30v se on aivan sammaa kuin perushoitajan työ, ei siihen kuulu siivous on pelkkäähoitotyötä palkka on vaan pienenpi kuin perushoitajalla.toivoisin että hoitoapulaisen työtä arvostettaisiin enemmän ja palkka saisi olla isompi ja työn arvostus olisi työntekijälle tärkeää ja oma hoitoapulaisen pinssi rintaan. Niin työtä tekevä tuntisi kuuluvansa hoito tiimiin. Kiitos!!!

Vierailija
15/17 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei etsin hoitoapulainen töita vaikea sada töita voisitko joku kerto minulle miten minä saan kiitos.

Vierailija
16/17 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä nyt toista vuotta. Peruspalkka jotain 1800e/kk + lisät. (Joulukuun palkka oli reilut 2600e, iltojen ja pyhien vuoksi.) Pääpainona työssä vanhusten ulkoilutus, viriketuokiot. Avustan ruokien jaossa, syöttämisessä. Välillä pyykinpesua, tiskausta ja tarvittaessa saattajana lääkäri yms. käynneillä. Työyhteisö on lämmin, kannustava. Olen aina halunnut tehdä työtä vanhusten parissa, he ovat sympaattisia, ja hauskoja, heillä on mielettömät elämäntarinat. Ei tämä työ aina helppoa ole, mutta palkitsevaa, opettavaista ja henkisesti kasvattavaa joka tapauksessa.

Vierailija
17/17 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on muistaakseni n. 1900€/kk. Ei kovin paljoa pienempi kun koulutetun lähihoitajan palkka. Helsingin kaupungin palvelukeskusten hoitokodeissa hoitoapulainen yleensä vastaa keittiöhommista (ruoka tulee valmiina, mutta tarjolle pano, tiskit, aamupalat. ..), pyykkihuollosta ja asukkaiden ulkoiluttamisesta. Hygieniapassi on hyvä olla suoritettuna.

8 vuotta myöhemmin palkka on päälle 2080e.. kiitos inflaation, niin todellisuudessa vähemmän kuin 2017. On hurjaa!