Annoin 3-vuotiaan touhuta puoli tuntia ilman puuttumistani leikkeihinsä, ja tässä tulos
eli otin kellosta aikaa, annoin pojan touhuta vapaasti puoli tuntia ilman että puutuin mihinkään, estin mitään tai siivosin jälkiään. Ja tämän hän sai aikaan:
- olkkarissa: kirjahyllyn kaapin ovet auki, kirjoja "hieman" uudelleenjärjestelty, sohvatyynyt heitetty lattialle, lattialla neljän eri palapelin palat levällään, 3 muovipussia (hakenut keittiöstä), jotain pahvia revitty pieniksi palasiksi, lastenhuoneesta tuotu yksi tukkiauto, ilmapallo, ja kirja.
- keittiössä talouspaperirulla vedetty auki pitkin lattiaa, jatkojakkara kaadettu keskelle, roskapussi nostettu roskiksesta lattialle (ei kuitenkaan roskat levinneet, onneksi!)
Lisäksi mukula on riisunut itsensä ilkosilleen.
(puoli tuntia sitten meillä oli aivan siistiä ja kaikki paikat järjestyksessä keittiössä ja olohuoneessa)
Kommentit (24)
Eli siis normaalisti juokset perässä siivoamassa jälkiä? Minä en siivoa pahemmin 1v10kk jälkiä. Sen minkä sotkee itse siivoaa. Autan jos ei onnistu. Haluaa pyyhkiä kaatuneet maidotkin itse. Laittaa kaikki tavarat paikoilleen päivän päätteeksi. Ei meillä koko ajan siivota. Ennen nukkumaanmenoa vasta.
Se kaaos ja sotku minkä meidän kohta 3v. saa aikaan päivän aikana, on mielestäni liian suuri lapsen yksin korjattavaksi. Lapsi osallistuu siivoukseen, mutta minä autan. Esim. saattaa kirjahyllyn pari alinta hyllyä olla kaikki lattialla, kumpparit on otettu kaapista kun niillä on leikkinyt koiraa, sohvatyynyistä on rakennettu maja, keittiön yhden kaapin muovikipposet on kaikki viety sinne majaan jne.
Ihme mammoja täällä opettaa pienestä pitäen että muut siivoaa sotkut. Meillä jos lapset ottaa jotain tai kaataa jotain tai levittää jotain tai muuten vaan leikkii niin ihan itse korjataan jäljet. Tätä opeteltu jo heti yksivuotiaasta lähtien. Että kaikella on paikkansa ja kaikki laitetaan paikoilleen. Se on lapsesta kivaa ja tykkää että tavarat on siellä minne ne kuuluu. Onnea vaan niitten teinien opettamisessa teille.
Eli siis normaalisti juokset perässä siivoamassa jälkiä? Minä en siivoa pahemmin 1v10kk jälkiä. Sen minkä sotkee itse siivoaa. Autan jos ei onnistu. Haluaa pyyhkiä kaatuneet maidotkin itse. Laittaa kaikki tavarat paikoilleen päivän päätteeksi. Ei meillä koko ajan siivota. Ennen nukkumaanmenoa vasta.
Tykkään että on siistiä.
Meillä on poika sen verran jääräpää, että ei tosiaankaan siivoile jälkiään vielä tämän ikäisenä. Isoveljensä oli samanlainen, alkoi siivoamaan jälkiään vasta n. eskari-iässä. Nyt tosin jo siivoilee mallikelpoisesti omat jälkensä, on jo tokaluokkalainen. Ripustaa koulusta tultuaan aina takkinsa naulakkoon, kengät siististi kenkätelineeseen, vie likaiset vaatteensa pyykkikoriin, syötyään lautasen tiskikoneeseen ja siivoaa huoneensa ym.
Olen vakaassa uskossa (ainakin toivossa) että tämä 3-vuotias kehittyy samanlailla kuin isoveljensä :)
ap