Mitä ylioppilaslahjaksi?
Sain kutsun pitkästä aikaa ylioppilasjuhliin. Tuleva ylioppilas ei ole sukulainen, eikä muutenkaan läheinen. Mitä veisin lahjaksi? Riittääkö pelkkä ruusu vai pitäisikö antaa muutakin? Ylioppilas on miespuolinen henkilö. Rahaa meillä ei ole laittaa mitään hirveän isoa summaa.
Kommentit (17)
Sain kutsun pitkästä aikaa ylioppilasjuhliin. Tuleva ylioppilas ei ole sukulainen, eikä muutenkaan läheinen. Mitä veisin lahjaksi? Riittääkö pelkkä ruusu vai pitäisikö antaa muutakin? Ylioppilas on miespuolinen henkilö. Rahaa meillä ei ole laittaa mitään hirveän isoa summaa.
jos tämä ei ole läheinen millään tavalla eikä edes sukua?
mielestäni ehdottomasti joku lahja! Ruusun lisäksi siis.
Miehet nyt eivät tunnetusti muutenkaan niistä kukista niin välitä...
Itse veisin jonkun mahdollisimman halvan pienen kukan ja vaikka itse tehdyn kortin, ja panostaisin vaikkapa esim. 20-30e lahjalla. Ei kannata ainakaan mitään varsinaista lahjaa alkaa ostamaan, kun ne rahat tod.näk menisivät hukkaan, kun toisen makua ei yhtään voi tietää.
Mitä yleensä teette ylioppilaan juhlissa jos tämä ei ole läheinen millään tavalla eikä edes sukua?
mutta eteläpohjalaisena alkoi hymyilyttää, täällä nimittäin YO-juhlissa ramppaa myös kaikki vanhempien tutut. Omissa juhlissa oli jännää, kun siellä oli melkoisesti sellaistakin porukkaa, jota ei tuntenut ollenkaan. Ja pankkien listoihin nimensä laittaneista tosi monet oli ihan tuntemattomia!
Täällä tosin YO-juhliin ei erikseen kutsuta, kutsu on lehdessä.
Kuten astioita, petivaatteita, pyyhkeitä tms.
[/quote]
jos tämä ei ole läheinen millään tavalla eikä edes sukua?
[/quote]
Olen joskus ollut läheinen perheelle ja pitkään aikaan emme ole olleet yhteyksissä, mutta nyt he päättivät minut kutusua, mikä oli mielestäni mukava yllätys.
Mutta varmaankin päädyn viemään perinteisesti ruusun ja jonkin summan rahaa.
Mitä yleensä teette ylioppilaan juhlissa jos tämä ei ole läheinen millään tavalla eikä edes sukua?
mutta eteläpohjalaisena alkoi hymyilyttää, täällä nimittäin YO-juhlissa ramppaa myös kaikki vanhempien tutut. Omissa juhlissa oli jännää, kun siellä oli melkoisesti sellaistakin porukkaa, jota ei tuntenut ollenkaan. Ja pankkien listoihin nimensä laittaneista tosi monet oli ihan tuntemattomia!
No ehkä se yo-tutkinto on vielä iso juttu jossain junttilassa. Niin iso että pitää lehdessä ilmottaa.
Ei jumankekka, joku laittaa LEHTEEN kutsun yo-juhliin!!!! No ehkä se yo-tutkinto on vielä iso juttu jossain junttilassa. Niin iso että pitää lehdessä ilmottaa.
Sun on ehkä vaikeaa ymmärtää, että eri puolilla Suomea on erilaisia perinteitä, mutta täällä on tapana, että juhlat ovat avoimia tilaisuuksia ja ihmiset käyvät useissa eri juhlissa.
Ymmärrän, että jos on asunut esim. samalla paikkakunnalla koko ikänsä ja pyörinyt samoissa piireissä, voi kuulostaa äkkiseltään oudolta, että jossain muualla tehdäänkin ihan toisin. Mutta eikös olekin nyt kivaa, kun saat kuulla vähän muunkinlaisista tavoista- aina on mahdollisuus sivistyä ja oppia uutta!
No ehkä se yo-tutkinto on vielä iso juttu jossain junttilassa. Niin iso että pitää lehdessä ilmottaa.
Maalla elämä on hiukan erilaista kuin kaupungissa. Minäkin olen kasvanut Etelä-Pohjanmaalla, noin 3 500 asukkaan pikkukunnassa. Siellä KAIKKI tuntevat kaikki. Kaupan kassa tiesi sanomatta, mille "tilille" ostettiin ruoka (ja siis kaikilla oli joko osuuskaupassa tai K-kaupassa tili ;)), tiedettiin kuka oli kenenkin äiti ja isä, mitään ei voinut tehdä niin ettei siitä tiennyt koko kylä. Sellaista se vaan oli (ja on varmaan edelleen) pienissä kunnissa.
Ylioppilaat ilmoitti AINA paikallislehdessä yhteisilmoituksella, milloin sopi tulla kahville. Juhliin mentiin, jos nyt joten kuten tunnettiin edes ylioppilaan vanhemmat. Ja jos ei menty, niin laitettiin pankin keräykseen pieni summa. Siellä kun oli kaikissa pankeissa LISTA, jolla oli uudet ylioppilaat ja listalle sai laittaa oman nimensä ja tallettaa pienen summan rahaa. Listalta kerättiin sitten kaikki lahjoittajat yhdelle kortille ja rahasumma talletettiin ylioppilaan tilille.
Maalla on mukavaa :)
Vaikka laittaisi ihan peruskysymyksen yrittämättä mitenkään provosoida niin, eiköhän siihenkin ketjuun tule asiattomuuksia ja joku aukomaan päätään.
Taidan poistua täältä, kun alkaa ärsyttää. Kiitos asiallisesti vastanneille. ap
umpisuoli. Kaikki tosiaan tietää kaikkien asiat ja vähänkään poikkeavia suuntaan tai toiseen ei hyväksytä. Ihmiset kadehtivat toisiaan ja puhuvat toisistaan pahaa selän takana, ja oikeasti hei, sellaista asiaa kuin pohjalainen suoraselkäisyys ei ole olemassakaan.
t. entinen lapualainen
mutta 20€ tuntuu tänä päivänä hirveän pieneltä summalta. Silloin kuin itse olen kirjoittanut sain monilta kaukaisemmilta lahjaksi 50mk, mikä oli silloin iso raha, mutta ajat on vähän eri nyt.
Kiitos vastauksesta :)
Jos ei ole paljoa rahaa muutenkaan niin miksi se tuntuu pieneltä, mulle ainakin se on iso raha, enkä jaksaisi kahta kertaa miettiä riittäisikö jos vaikka vain 10€ laittaisin kuoreen. Mun taloudessa se on iso raha.
Jokainen oman kantokykynsä mukaan, IMHO. =)
Kiertelevät juhlissa paheksumassa huonoja tarjottavia ja surkeita lahjoja. :=DDD
Etelä-Pohjanmaa on oikea keskustan ja körttiläisyyden umpisuoli. Kaikki tosiaan tietää kaikkien asiat ja vähänkään poikkeavia suuntaan tai toiseen ei hyväksytä. Ihmiset kadehtivat toisiaan ja puhuvat toisistaan pahaa selän takana, ja oikeasti hei, sellaista asiaa kuin pohjalainen suoraselkäisyys ei ole olemassakaan.
t. entinen lapualainen
jos Pohjanmaalla pitää asua! Mua ei esim. Lapualle saisi edes kilon paloina.
Mitä körttiläisyyteen tulee, niin en keksi, mitä erityistä vikaa körteissä on. Mukavaa ja rentoa porukkaa.
Ennen kuin se oli tapana, piti Etelä-Pohjanmaalla - tai ainakin entisellä kotipaikkakunnallani - soittaa läpi kaikki ne noin 200 ihmistä, jotka olivat panneet nimensä pankin listaan (ja siis samalla antaneet lahjarahaa uudelle ylioppilaalle). Se oli iso työ. On paljon helpompaa panna yksi kutsu paikallislehteen. Ja koska sen tekevät kaikki muutkin uudet ylioppilaat, niin siinä ei ole ihmisten mielestä mitään kummallista.
Ainakin omalla kotipaikkakunnallani tämä tapa (kutsu lehti-imoituksella) yleistyi 1980-luvun alkupuolella.
Tilanne on tietenkin ihan toinen jossain pk-seudulla (jossa nykyisin asun), jossa yo-juhlat ovat paljon pienempiä ja kutsuttaviakin paljon vähemmän.
Ja ne körttiläiset ovat tosiaan rentoa ja suvaitsevaista porukkaa, joten en tajua, miksi joku heitä kauhistelee.
Vierailija kirjoitti:
umpisuoli. Kaikki tosiaan tietää kaikkien asiat ja vähänkään poikkeavia suuntaan tai toiseen ei hyväksytä. Ihmiset kadehtivat toisiaan ja puhuvat toisistaan pahaa selän takana, ja oikeasti hei, sellaista asiaa kuin pohjalainen suoraselkäisyys ei ole olemassakaan.
t. entinen lapualainen
Vai kuvailitko juuri vauva.fin keskustelijoita?
Kaunis lasiesine on aina hyvä ja ajaton lahja kaikenikäisille.
mutta 20€ tuntuu tänä päivänä hirveän pieneltä summalta. Silloin kuin itse olen kirjoittanut sain monilta kaukaisemmilta lahjaksi 50mk, mikä oli silloin iso raha, mutta ajat on vähän eri nyt.
Kiitos vastauksesta :)