Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pölyttääkö marjapensas itse itsensä vai tarvitaanko toinen yksilö?

Vierailija
24.05.2011 |

Omenapuuthan tarvitsevat kaverin pölytykseen, mutta miten on marjapensailla, esim. herukoilla? Riittääkö yksi pensas vai pitääkö istuttaa viereen toinenkin että sato varmistuu?

Kiitos vastauksesta jollekin puutarhatietäjälle jo etukäteen!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt etsiä informaatiota, mutta missään ei tätä tietoa tunnu olevan.

Tarvitseeko herukkapensas toisen samanlaisen viereensä, että satoa tulee? Ja pitääkö tällöin olla eri lajike vai riittääkö sama?

Vierailija
2/7 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys. Meillä ainakin on kaksi samaa lajia vierekkäin, sekä musta- että punaherukkaa, mutta arvelisin että saattaisipa riittää yksikin. Varmaan sato ainakin kasvaa jos vieressä on toinen, mutta ei kai se välttämätöntä ole? Olisiko jollakin mua enemmän tietoa, varmoiksi en näkemyksiäni uskalla todeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mustaherukka

Vaikka mukavahan olisi hankkia monta. Sitten raaskisi syödä marjoja suoraan tuoreena ja säilöä loput sellaisenaan, hillona tai mehuna.

Vierailija
4/7 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tyrnin yhteydessä tarvitaan aina sekä poika että tyttö tyrni, jotta saadaan satoa. Herukoilla taitaa riittää yksi kutakin, eli mielestäni on itsepölyttyvä...

Vierailija
5/7 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyrneille ja mustikalle tarvitaan polyttäjä

Vierailija
6/7 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

herukat , karviaiset ja vadelmat on itsepölyttyviä, tyrneille ja mustikalle tarvitaan polyttäjä

Vierailija
7/7 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ristiinpölytys parantaa satoa, vaikka pensas olisikin itsepölyttyvä. 

Ristiinpölytyksessä on huomioitava että nykyisin taimet ovat klooneja eli samaa kasvia ja ristipölytystä ei tapahdu. Ristiin pölyttäminen vaatiikin eri lajikkeita, koska näin varmistetaan se että kasvit ovat eri kasveja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi