Pakotatteko lapsianne hoitamaan omia asioitaan ja toimittamaan askareitaan?
Eli siis jos haluaa jotain, niin pitää ottaa ja mennä itse hoitelemaan asiat, ostoksille, kyselemään jne.
Ja nyt on kyse kouluikäisistä.
Mä olen sellainen hitler. Siinäpähän saattaa oppikain jotain. Oma-aloitteisuutta, joka ei liene kenellekään haitaksi.
Sitä paitsi siinä pääsee itsekin helpommalla.
Tero
Kommentit (10)
ja kerron sen olevan hyvää opettelua tulevaisuutta varten, että pikkuhiljaa joutuvat kuitenkin ottamaan vastuuta elämästään enemmän ja enemmän.
Mielestäni toi on hyvä tapa totuttaa lapsi tulemaan toimeen ettei mene sormi suuhun ihan pienestä.
Lapsen ikä tietysti huomioiden, mutta haluan kasvattaa niin, että oppii hoitamaan asioita itse. Tunnen pari tapausta, jotka vielä 18 vuotiaanakin ovat ihan avuttomia, vanhemmat hoitaa kaikki asiat. En halua lapsestani tällaista.
mutta kyllä, kerron lapsille, että itse saavat hoitaa monet asiansa, jotkut voin hoitaa puolestaan. Oma-aloitteisuutta en kyllä usko, että lisää :)
Ter
Haluan opettaa lapsilleni, että jos jotain haluaa, sen eteen on tehtävä jotain. Äiti ei ole palvelija, joka hoitaa kaiken lasten puolesta.
Omat pyykit vievät pyykkikoriin, likaiset astiat tiskipöydälle, roskat roskiin, lelut kerätään. Omien jälkien korjauksia lähinnä. Toki saavat auttaa kaikissa kotiaskareissa missä haluavat.
Aion kuitenkin sitten vanhempana patistaa hoitamaan omia asioitaan. Siis soittamaan lääkäriin tai mahd. kesätyöpaikkaan. Itselleni on äiti tehnyt kaiken lähes siihen saakka, kun muutin 18-vuotiaana omaan asuntoon. Oli todella vaikeaa alkaa itse hoitamaan asioitaan. Vieläkin ahdistun, kun soitan jonnekin virastoon tai lääkäriin..
ja kerron sen olevan hyvää opettelua tulevaisuutta varten, että pikkuhiljaa joutuvat kuitenkin ottamaan vastuuta elämästään enemmän ja enemmän.
Mielestäni toi on hyvä tapa totuttaa lapsi tulemaan toimeen ettei mene sormi suuhun ihan pienestä.
tietenkin järkeä käyttäen niin ettei liian vastuullisia hommia nakita. Ja jos on joku kaveri mukana, niin silloin yleensä sujuu leikiten, meillä se on monasti henkinen kynnys mennä vieraalle selittämään jotain. Siihen oppii tekemällä.
Tero
olen tehnyt lapsille selväksi jo pienestä pitäen, että koti ei ole täysihoitola. Jokainen hoitaa ikä-tasolle ja taidoille sopivia kotitöitä pienestä pitäen. Ja, jos jättää esim. läksyt tekemättä, niin vastaa siitä itse opettajalle, minähän en ole siellä "valitusta" kuuntelemassa. Ja homma toimii:D
esim. korvatulehduksen takia n.12-vuotiaana.
Se oli mielestäni supernoloa! Laittaisitteko tuonikäisen lapsen soittamaan itse lääkäriin?
Yhtä mieltä olen kyllä siitä, että omat asiat täytyy oppia hoitamaan, mutta ikä huomioiden.
En ehkä omaa 12-vuotiastani vielä laittaisi soittamaan mihinkään.
esim. korvatulehduksen takia n.12-vuotiaana.
Se oli mielestäni supernoloa! Laittaisitteko tuonikäisen lapsen soittamaan itse lääkäriin?Yhtä mieltä olen kyllä siitä, että omat asiat täytyy oppia hoitamaan, mutta ikä huomioiden.
En ehkä omaa 12-vuotiastani vielä laittaisi soittamaan mihinkään.
rankka. Ehkä on hyvä aloittaa ihan esim. tarkistusajan varaamisella hammaslääkäriin, jos sellaista tarvitsis tehdä.
Tero
mutta kyllä, kerron lapsille, että itse saavat hoitaa monet asiansa, jotkut voin hoitaa puolestaan. Oma-aloitteisuutta en kyllä usko, että lisää :)