Huhhuh--Mistä noita SUORITTAJAäitejä tulee?
Olen tutustunut kahteen uuteen äitiin, jotka molemmat ovat LTO:ita koulutukseltaan. Molempien lapset on nyt n. vuoden.
Noh, täysimetys on hieno juttu. Perhepetikin on hieno juttu.
MUTTA kun ollaan jo sellaisia, että lapsella ei saa olla sitteriä, leikkikaarta, hyppykiikussa ei saa olla edes kyläpaikassa minuuttia jne.. koska ne joidenkin tutkimusten mukaan on haitaksi ja saattaa vaikuttaa vuorovaikutukseen ym.
KAIKKI ruoka on luomua ja toinen äiti pauhasi minulle kuinka allergiat johtuu ravinnosta ja että hän ainakin ostaa luomua. Se, että kaupasta ei löytynyt kuin ulkomaisia kasviksia oli hirveä juttu, kun itsetehtyihihn soseisiin piti laittaa KERRAN ulkomaisia vihanneksia.
Jne. jne.. mistä tällainen suorittajuus, täydellisyyteen pyrkiminen johtuu?
Oikeasti, lapsen paras on tärkeä asia, mutta joillakin se menee överiksi ja ainakin mulla tulee ihan hiki ja ahdistunut olo tuollaisten seurassa!
Kommentit (54)
että niistä lapsista usein kasvaa samanlaisia hysteerikkoja kuin äideistään :(
Tero
En saa lapsia. Minua vain kiinnostaa, aidosti. Miksi ivaat?
mieluiten useampi, ja kasvata ne vähän vanhemmiksi ja tule sitten kyselemään... Jookos, kulta?
mieluiten useampi, ja kasvata ne vähän vanhemmiksi ja tule sitten kyselemään... Jookos, kulta?
Mulla on useampi lapsi, teinejäkin löytyy jo...
minulla on lapsia tosin ovat jo isoja. Mutta en minäkään tajua, miksi pitää olla joku kiikku. Saanko minä kysyä ;) ;)
miksi kirjoitit että "sinulla ei _vielä_ ole lapsia"??
sanoin. Aihe kiinnostaa sattuneesta syystä. Mitä väliä sillä on? Vastaisitko SINÄ kysymykseen?
Ihmeellisiä vastauksia täällä saa...
Miksi sitten roikut Vauva-lehden palstalla??
mitä pilleilyä ihan asialliseen keskusteluun...
Ehkäpä toivon joskus saavani lapsia, vaikka nyt pahalta näyttääkin. Mitä väliä tällä on aiheen kannalta?
miksi kirjoitit että "sinulla ei _vielä_ ole lapsia"??
mutta toisaalta joitakin tuntuu myös ärsyttävän ihan vain se, että joku imettää pitkään, käyttää kestovaippoja, tekee soseita itse tms.
Meillä syödään paljon luomua, tein paljon soseita itse ja käytimme usein kestovaippoja, ei mitään erityisen hysteerisesti. Sitteriä käytettiin, mutta esimerkiksi hyppykiikkua tai muita isoja leluja ei vaan tullut hankittua. Tuo oli meidän perheellemme tavallista elämää, ei vaikeaa, ei hysteeristä, ja ei, en paasannut. Mielumminkin vältin puhumasta esimerkiksi vaipoista, koska jos joku kuuli, että meillä käytetään kestovaippoja, alkoi heti tivaaminen, että mä en kyllä ymmärrä, miten ne vaipat niiin epäekologisia voi olla jne.
on vähän sama. Jonkun mielestä lienen "suorittaja", mutta omasta mielestäni elän ihan tavallista arkea. Vältän puhumasta lastenhoidon yksityiskohdista liikaa erilailla elävien kanssa, ettei tule väärinkäsityksiä. Jos jollain nyt vaikka on se, eh, hyppykiikku :D
mutta toisaalta joitakin tuntuu myös ärsyttävän ihan vain se, että joku imettää pitkään, käyttää kestovaippoja, tekee soseita itse tms.
Meillä syödään paljon luomua, tein paljon soseita itse ja käytimme usein kestovaippoja, ei mitään erityisen hysteerisesti. Sitteriä käytettiin, mutta esimerkiksi hyppykiikkua tai muita isoja leluja ei vaan tullut hankittua. Tuo oli meidän perheellemme tavallista elämää, ei vaikeaa, ei hysteeristä, ja ei, en paasannut. Mielumminkin vältin puhumasta esimerkiksi vaipoista, koska jos joku kuuli, että meillä käytetään kestovaippoja, alkoi heti tivaaminen, että mä en kyllä ymmärrä, miten ne vaipat niiin epäekologisia voi olla jne.
tarkoitat.
Rasittavinta on se, että pauhataan muilla. Mulle voi ihan hyvin pauhata. Olen itsevarma ja ottanut asioista selvää, mutta heikompia ihmisiä voi pelotella ties mistä.
Just annoin sitterin lainaan kaverille, kun toinen suorittajaäiti alkoi siinä selittää kuinka vauvoja ei pitäisi laittaa sittereihin, huoh... No sanoin vain, että kohtuu kaikessa ja ihan ok on laittaa se vauva siihen sitteriin, kun vaikka laittaa ruokaa. Mutta missää tietyssä paikkaa tai asennossa ei kannata pitää hirmu pitkiä aikoja, luulisi tuon olevan ihan maalaisjärkeäkin.
Tiedän, että ap:ta varmaan ärsyttää näiden äitien ehdottomuus, mutta mikä sitten olisi ei-suorittamista...
Ei saa ostaa terveellistä tai ekologista ruokaa, ei saa tehdä ruokaa itse, ei saa kierrättää, ei saa siivota... toisaalta, pitää ostaa kalliita ja tilaavieviä härpäkkeitä elämää helpottamaan... entä kerhot ja harrastukset, kumpaan kategoriaan ne tässä kuuluvat?
Juu, tiedän, että kärjistän, mutta pointtini on se, että eiköhän jokaiselle äidille ne omat tavat ole sopivimmat, ilman että sen tarvitsee sen hysteerisempää olla. Minusta esimerkiksi on ihan yhtä helppoa valita kaupasta luomutuote kuin tavallinen. Miksi ostaisin tavallista?
on varmaan se ärsyttävin juttu noissa äideissä ei suinkaan suorittaminen. tai siis jollekin voi olla suorittamista se, mikä on toiselle ihan arkea ja tavallista.
Jos joku selviää ilman sitteriä, niin saa minun puolestani selvitä. Kunhan ei tule minulle luennoimaan (mainita toki saa, sillä en ole selvillä kaikista tutkimuksista).
ja ajatelkaa et joskus oli neuvoloiden suoranainen ismi 4:n tunnin imetysvälit! Harva niitä uskalsi rikkoa.
Tarkoitan, et aina tulee uusia faktoja, joita ammattilaiset väsää ja sit muutama vuosikymmen oi, oi ei me tarkoitettu sitä niin!
Mun lapset jo isoja ja voin sanoa, et ymmärsin vastuuni äitinä ja harkitsin aina mitä uskon.
Siis, mikrot pannaan etenkin se muovikupu, luomua aina kun mahdollista, käynti lääkärillä joka on saanut myös homeopaatin koulutuksen, sokerit ja vehnäjauhot kielletty alle 3-vuotiaalta, paljon, paljon syliä ja rintaa etenkin jos äiti huolehtii oikeasta ravinnostaan ja piste.
ei vielä ole lapsia, joten valaiskaa vähän: jos jossain ihan oikeassa ja vakavassa tutkimuksessa on todettu, että vaikkapa hyppykiikku ei ole hyväksi lapsen motoriselle (?) kehitykselle, niin miksi se a) sellainen pitää hankkia ja b) on noloa niuhottamista, jos ei halua laittaa lastaan hyppykiikkuun.
No, ei sinun tarvitsekkaan sellaista hankkia, mutta on epäkohteliasta arvostella muiden valintoja. Ei nämä asiat ole niin yksinkertaisia. Tutkimuksilla tutkitaan jotain tiettyä asiaa ja tiettyä populaatiota. Esimerksiksi terveen lapsen istuminen hyppykeinussa 10 minuuttia päivässä puolivuotiaana on aivan eri kuin 3kk hypotoonisen lapsen änkeäminen samaiseen keinuun neljäksi tunniksi päivässä. Keinuista ja muista vastaavista on paljon käytännön kokemustakin ja niitä normaalisti käyttävät normaalit lapset kehittyvät aivan normaalisti.
vailla sisältöä. Ei kai niissä kamalan vanhoja lapsia pidetä vai?
Minun kaverini sanoi, että on hauskannäköistä, kun vauva hyppii siinä. Siksi kai niitä hankitaan.
Tiedän, että ap:ta varmaan ärsyttää näiden äitien ehdottomuus, mutta mikä sitten olisi ei-suorittamista...
EI kyse ole siitä suorittamisesta vaan omien valintojen romantisoinnista ja kuvitelmasta, että muut tekevät asiat väärin, jos eivät suorita samoja juttuja.
Käytetään mekin luomua, muttei mun tutut sitä tiedä, ei ole tullut puheeksi. Käytettiin Ergoa ei Baby Björniä, mutten valista kantolaitteista toisia. Käytettiin osittain kestoja, mutta ei sitäkään mun kaikki kaverit tiedä. Ei tarvitse pauhata omista valinnoistaa aina muita äitejä tavatessaan.
ei vielä ole lapsia, joten valaiskaa vähän: jos jossain ihan oikeassa ja vakavassa tutkimuksessa on todettu, että vaikkapa hyppykiikku ei ole hyväksi lapsen motoriselle (?) kehitykselle, niin miksi se a) sellainen pitää hankkia ja b) on noloa niuhottamista, jos ei halua laittaa lastaan hyppykiikkuun.
Tässä vastaus:
a) Hyppykiikku hankitaan helpottamaan lapsiperheen arkea kun äiti ei jaksa pitää vauvaa koko ajan sylissä. Jotkut vauvat alkavat huutamaan heti pää punaisena jos heitä ei kanneta ja järjestetä riittävän viihdyttävää tekemistä. Hyvän viihdykkeen kanssa saattavat jaksaa itsekseen jopa 5 minuutti.
b) Jos joku ei laita lastaan hyppykiikkuun, on se niuhottamista siksi, että oma ratkaisu (hyppykiikkuun laittaminen) näyttää silloin huonolta äitiydeltä.
Yleensäkin sellainen äiti, joka jaksaa hyvin hoitaa lapsiaan ja vielä nauttii siitä, saa usein kuulla olevansa kauhea suorittaja jolla ei ole maalaisjärkeä.
t. 2 pojan äiti
saanut kuulla olevani suorittaja...
Tunnen useamman yhden lapsen suorittajaäidin ja he nimenomaan toisaalta suorittavat - ja kontrolloivat samalla koko muuta maailmaa - ja toisaalta valittavat aivan koko ajan.
että se hyppykiikku voi olla myös sen takia, että joku on antanut sen.
Kun meidän esikoinen oli vauva eli vuonna 2003, sellaisia suositeltiin.
Samaten käytössä oli hyvin yleisesti myös sisaristuimia vaunujen päällä.
Suositukset muuttuu ihan koko ajan, jokin voi jäädä vain saamatta...
se, että tuomitaan niuyuhoksi, jos haluaa toimia lapsen parhaaksi.