miksi rv24 jälkeen ei saa rehkiä?
kävin jut juoksulenkillä 50min niin että kunnon hiki tuli. nyt rv 29.
mutta neuvolassa sanottiin ettei kannata. miksi ei?
Kommentit (22)
senkin vauva jo vaistoaa.. :)
Tuskinpa urheilu mitään vaikuttaa, vaikka hengästyt. Olethan selvästikin urheillut jo varsin kauan ja säännöllisesti.
Jos huolettaa, soita neuvolaan. Ei sinulla tai vauvallakaan ole mitään hätää.
senkin vauva jo vaistoaa.. :)
Tuskinpa urheilu mitään vaikuttaa, vaikka hengästyt. Olethan selvästikin urheillut jo varsin kauan ja säännöllisesti.Jos huolettaa, soita neuvolaan. Ei sinulla tai vauvallakaan ole mitään hätää.
aivovaurio on mahdollinen.. siis hapenpuutteesta.
http://ffp.uku.fi/intro/naissyke.htm
Kohdun verenkierron mittauksiin liittyvien havaintojen ja sikiön syketarkkailun perusteella voidaan äidin liikunnan rasittavuuden turvallisuusrajana sikiön hyvinvoinnin suhteen pitää normaalissa raskaudessa äidin sykerajaa 150 lyöntiä minuutissa.
käyny uuden koulutuksen ja tuolla sykkeen nousemisella ei oo enää merkitystä vauvan voinnille.. Että näin on muuttunu sitten edellisen raskauden, kuudessa vuodessa.
Raskasta työtä tein loppumetreille saakka.
"Raskauden loppupuolella noin 24. raskausviikon jälkeen kannattaa välttää liikkumasta yli 150 sykkeellä 15 minuuttia kauempaa. Tässä vaiheessa myös sikiön syke nousee suhteessa äidin sykkeeseen, ja liian kovassa rasituksessa voi istukan toiminta heikentyä."
on kuitenkin kaksi eri asiaa.
Raskasta työtä tein loppumetreille saakka.
"Raskauden loppupuolella noin 24. raskausviikon jälkeen kannattaa välttää liikkumasta yli 150 sykkeellä 15 minuuttia kauempaa. Tässä vaiheessa myös sikiön syke nousee suhteessa äidin sykkeeseen, ja liian kovassa rasituksessa voi istukan toiminta heikentyä."
ja jos lapsivesi tihkuu pois, mitäpä luulet lapselle käyvän? Aina on tulehdusriski, jos kalvot ovat yhtään rikki...
oon itkenyt monta tuntia täällä :(
en tiennyt että hapensaanti vaikeutuu :(
olenko nyt tehnyt jotain kauheeta vauvalle? :'(
-ap
Mutta enpä tiennyt minäkään tästä ennen kuin nyt ja minulla on kaksi lasta..
oon itkenyt monta tuntia täällä :(
en tiennyt että hapensaanti vaikeutuu :(olenko nyt tehnyt jotain kauheeta vauvalle? :'(
-ap
että juoksu pitää lopettaa viikolla 20 juurikin tämän kovan hölskymisen takia. Rasittaa ei saa itseään liikkaa. Tunnistat kyllä itse milloin pitää lopettaa..
Itsellä 35+4 menossa ja kyllä jo kävellessäkin roppa kertoo millon täytyy hidastaa.
En valitettavasti osaa tuossa syke-asiassa auttaa :(
tai ei kyllä muuten, kuin ekalla käynnillä, kun kuitenkin urheilen paljon.
eriasia tietenkin jos paikat on auki.
Näin siis, jos kaikki on kunnossa. Mutta jos esim. supistelee tai on vuotoja, niin silloin pitää olla rauhassa.
Olisin myös juoksemisen kanssa varovaisempi sen takia, että iso maha hölskyy. Harrastaisin sellaisia lajeja, joissa ei tuota hyppyytysliikettä tule.
eli jos äidin syke nousee liikaa?
eli jos äidin syke nousee liikaa?
mun syke oli ainakin 170 ja yli.
:(
ap
Valitettavasti me emme taida olla riittävän hyviä selvännäkijöitä, jotta osaisimme vastata.
Kai sinä itse sen parhaiten tiedät, mikä sinun kohdallasi olisi sellainen syy. Onhan noita kilpaurheilijoita, jotka ovat kilpailleet raskaana olleessaan, mutta ei ehkä ihan noilla viikoilla. Tietääkseni se ei ole mikään varsinainen yleisohje, mutta ehkä sen neuvonantajan omat liikuntatottumukset ja kunto vaikuttavat siihen, mikä on sallittua "rehkimistä" ja mikä ei.
Jätetään sitten tästä keskustelusta ne "kyllä mummo ennen"-osat.
miten hapenpuute näkyy? aivoissa?
itkettää :( olin vielä kauhean ylpeä että jaksoin juosta niin kauan.
en halua mitään pahaa vauvalle.
ap