Miksi jotkut kehtaavat käyttää hyväntahtoisia ihmisiä hyväkseen??!
Tämä ei ole ikinä mahtunut minun ymmärrykseeni!
Pikkuhiljaa olen tajunnut, miksi juuri minut pyydettiin kummiksi yllättävältä taholta... Olen antelias. Liiankin. Tiedostan sen, mutten osaa olla muutakaan. Ja useampi ihminen on käyttänyt hyväkseen tätä... Olenko sitten itse vain tyhmä? Kummilapselle olen antanut kaikenlaista, ja nyt äiti jo osaa pyytää asioita, ei sinänsä mitään kalliita, mutta koska hän itse on erittäin pihi, niin olen huomannut että käyttää hyväkseen. Minä kun en laskelmoi joka asiaa, vaikka rahat on vähissä itsellänikin!
Kommentit (7)
Tähän usein kuuluu myös se, että kummeja pyydetään neljä ja kaikki niin, että toinen vaan pariskunnasta on kummi. Käytännössä kummilahja on sama, onko kummi vain toinen vai kumpikin pariskunnasta. Vielä 70-80 -luvulla oli tapana pyytää kaksi kummia, pariskunta. Nykyään tuo lahjojen määrä on maksimoitu nelinkertaiseksi...
Ja mitä itse tuohon sun aiheeseen, niin mulla on sama ongelma: olen antelias ja kiltti, enkä pihistele toisten kanssa, mutta koen loukkaavana tilanteen, jossa joku alkaa käyttään sitä hyväkseen.
Oli vain meillä kummallakin vanhemmalla ikäviä kokemuksia omasta lapsuudesta, kun kummit eivät sitten enää pitäneetkään yhteyttä. Kun lapsella on useampi kummi, niin varmaan sitten joku kummeista tulee vieraaksi lapsen rippijuhliin yms.
Tähän usein kuuluu myös se, että kummeja pyydetään neljä ja kaikki niin, että toinen vaan pariskunnasta on kummi. Käytännössä kummilahja on sama, onko kummi vain toinen vai kumpikin pariskunnasta. Vielä 70-80 -luvulla oli tapana pyytää kaksi kummia, pariskunta. Nykyään tuo lahjojen määrä on maksimoitu nelinkertaiseksi...
Ja mitä itse tuohon sun aiheeseen, niin mulla on sama ongelma: olen antelias ja kiltti, enkä pihistele toisten kanssa, mutta koen loukkaavana tilanteen, jossa joku alkaa käyttään sitä hyväkseen.
loukkaavaa se on :(
Itse kun en kertakaikkiaan KEHTAA ottaa/vaatia jotain pikkusummia, jos joku on pyytänyt minua hakemaan puolestaan jotain kaupasta tmv, vaan annan mielelläni. Silti minulta on kyllä otettu esim eräästä kirppislöydöstä se 2e minkä se maksoi (kaveri osti puolestani kirpparilta). Ihmetyttää vain, ei kai siinä muuta. Ja itse saan sitten lahjana kaiken maailman ilmaiseksi saatua pikkutavaraa tältäkin ihmiseltä, jonka lapsen kummi olen, on vieläpä itse sanonut joskus että "sain ilmaiseksi".. joo.
ap
että lapseni kaveria olen kyydinnyt pitkin vuotta tässä meille ja meiltä kotiin, antanut ruoat, järjestänyt kivoja juttuja lapsille jne. Meidän lasta ei ole edes kutsuttu heille kertaakaan. Harmittaa lähinnä lapseni puolesta. Ja edelleen ihmetyttää vanhempien käyttäytyminen, ei minkäänlaista vastavuoroisuutta.
ap
Eräs ihminen on minulle velkaa 2000 euroa ja aina kun yritän ottaa asian puheeksi, hän vaihtaa puheenaiheen siihen, kuinka sairas onkaan. Kun tuon summan lainasin, sama ihminen itki ja lupasi maksaa takaisin heti kun pystyy...:/
mutta kannattaa lopettaa olemasta kiltti tollasille,ja olla antelias niille jotka ovat sitä itsekkin. niin naivisti uskon,että maailmassa pitää jonkun olla kiltti,on tämä muutenkin niin kylmä paikka.
Sama juttu. Nyt olen oppinut sen, etten enää anna mitään, jos en halua itse antaa. Itse ne rajat on vedettävä, minkä verran itsestään antaa muille.
Hyväksikäyttäjiä on paljon, eikä kovinkaan moni ymmärrä tekevänsä väärin siinä kohtaa.