Superlaiskan siivousvinkit
Olen tosi laiska siivoamaan, joten nyt tähän kaikki elämää helpottavat siivousvinkit.
Omani:
- pesuaineita pieniin suihkepulloihin (laimennettuna) ja näitä pieniä suihkepulloja + mikrokuituliinoja vessoihin (vessoihin myös tiskiharjat) ja keittiöön ja muualle missä tulee paljon sotkua. Sumutus ja pyyhkäisy aina ohimennessään, tai sumutus ja tiskiharjalla pyöräytys. Vauvojen kosteuspyyhkeet on myös nopea ja helppo tapa pikasiivota lavuaari ja pytyn istuinrenkaat
- säilytän lasten juuri sillä hetkellä käytössä olevat vaatteet kylppärin kaapissa. Likaisia vaatteita ei loju missään, kun ne tiputetaan suoraan pyykikoriin kun uutta vaihdetaan ja minulta säästyy askelia.
- mahdollisimman vähän tavaraa ja kotiin tulevan paperiroskan minimointi; ei mainospostia, laskut sähköisenä jne.
- meillä on pääosin vain pesukoneeseen mahtuvia mattoja + kaikki nojatuolien ja sohvan kangasosat on konepestäviä
Kommentit (76)
Mä en mielestäni ole laiska siivooja, mutta on vaan niin turhauttavaa, kun sitä sotkua kertyy koko ajan ja tuntuu, että koko ajan saa olla siivoamassa/järjestämässä. Muita kun ei sotkuisuus haittaa eikä ne edes sitä huomaa, mutta minua se haittaa. Välillä olen sitten täysin siivoamattakin, mutta ei sekään avaa muiden silmiä. :)
Mutta paras vinkki kai on, että mahdollisimman vähän tavaraa. Uutta rojua ei osteta ja turhat vanhat pois rajulla kädellä, ei niitä kaipaa!
mulla on työlista jokaiselle päivälle, joka kestää viikolla max 15 min.
Illalla kun mennään nukkumaan on asunto siisti, yhdessä kerätään lelut jne.
Lisäksi mulla on koti jaettuna 6 osaan, esim tammikuussa on mun kaapit ja laatikosto. Käyn ne läpi ja ylimääräiset kiertoon. Joka ikinen kerta lähtee joku pois.
Lasten kaapit käydään läpi myös 2 krt vuodessa, yleensä loman yhteydessä, esim pääsiäinen, syysloma. Vedetään kaapit tyhjäksi, käydään vaatteet läpi mahtuuko vai ei, turhat lelut kiertoon jne jne. Olen mukana urakassa, voin sanoa että siihen menee aikaa max 1 h kun pidetään ripeää vauhtia.
Näitten takia meillä ei ole liian pieniä vaatteita kaapeissa, vauvaleluja jne jne.
Kesä- ja joulukuussa käyn keittiön kaapit läpi. Kaikista tulee tarkastettua päivät, pölyt pois jne jne ja tähänkin menee aikaa max 2 h. Meillä on viikko-viikko systeemi ex.n kanssa ja teen tämän yksin kaikessa rauhassa.
Perjantaisin mä paikkaan kaikki vaatteet. Välillä tulee ylilyöntejä ja on paljon paikattavaa, eli tähän voi mennä aikaa jopa tunti, mutta eipä juuri enempää. Periaatteessa jos esim nappi lähtee ompelen sen samana päivänä kiinni, mutta viimeistään perjantaina. Nyt 2 pv sitten oli vain pari pistoa laitettavana takkiin ja lakanasta oli lähtenyt pistoja karkuteille, aikaa meni se vartti. Tästä ajasta eniten aikaa meni reikien alkujen etsimiseen.
Mun bruttotuloista menee valtaosa asuntoon, olis jotenkin tyhmää että asunto olis kuin sikolätti.
Sä et ole laiskaa siivoojaa nähnytkään :D
Minä olen TODELLA laiska siivooja. Oikeastaan siivoan tosi harvoin. Meillä mies on siivousvastaava.
No huonoa omatuntoa poteva minä marssi kauppaan ostamaan taikasieniä. Ja niillä sitten joskus hinkkaan jotakin muun toiminnan ohessa. Olen mm. leikannut yhden pikkupalan sienestä ja säilytän sitä aina esillä, pikkuvessan lavuaarin reunalla saippuakupissa. Kun se on esillä, tulee lähes päivittäin pyyhittyä lavuaari käsipesun yhteydessä. Toinen isompi pala mulla on suihkukaapissa. Usein siis samalla, kun suihkuttelen, pyyhin suihkukaappia tai lattiakaakelia. Näin ne pysyvät puhtaina. Aiemmin valkoinen kaakeli oli ihan ruskeaa suihkun kohdalla eikä sitä saanut millään myrkyillä irti. Suihkukaapistamme tuskin ennen näki mitään läpi. Olen siis vannoutunut taikasienien puolestapuhuja!!
Erinomaisia juuri laiskoille siivoojille, jotka eivät jaksa läträtä saippuavesien, sankojen, rättien ja moppien kanssa!
[i Mun vinkki on Windusin (??) peili- ja ikkunaliinat. peppupyyhkeiden tapainen paketti josta otetaan kertakäyttöinen liina jolla on nopsa pyykäistä ikkunat tai peilit. Meillä pikkuisen napottaa nenä ikkunassa useinkin (mm. katsomassa roska-autoa yms) ja ikkuna on täynnä nenän ja sormen jälkiä. Peilejä pyyhin näillä eteisestä ja vessasta.
[/quote]
tuollaisia liinoja myydään? Mä tahdon niitä kans!
[i Mun vinkki on Windusin (??) peili- ja ikkunaliinat. peppupyyhkeiden tapainen paketti josta otetaan kertakäyttöinen liina jolla on nopsa pyykäistä ikkunat tai peilit. Meillä pikkuisen napottaa nenä ikkunassa useinkin (mm. katsomassa roska-autoa yms) ja ikkuna on täynnä nenän ja sormen jälkiä. Peilejä pyyhin näillä eteisestä ja vessasta.
tuollaisia liinoja myydään? Mä tahdon niitä kans!
Meillä kerran viikossa, mutta harmittaa kun en saa aikaisekai useammin. Kadehdin joka päivä siisti vessa -koteja.
Vessan pikapesun teen joka ilta ennen suihkua. Lurautan vanhaa shampoota tai saippuaa pönttöön ja pyöräytän wc-harjalla. Otan päivän käytössä olleen käsipyyhkeen ja kostutan sen toisesta päästä suihkepullolla. Pyyhkäisen sillä pesukoneen päällisen, tason ja pesualtaan. Lopuksi kuivalla puolella vielä kiillotan hanat ja peilin. Aikaa kuluu minuutti ja vessa on aina sen näköinen, että yllätysvieraat voivat tulla. Ennen vieraita pyyhin kyllä yleensä pöntön ulkopuolelta. Siihen en käytä käsipyyhettä.
meillä on asunto kahdessa kerroksessa, enkä viitsisi raahata imuria aina yläkertaa. Kylppäri on myös yläkerrassa. Olen suikaloinut vanhoja pyyhkeitä lattiapyyhkeiksi, ja säilytän niitä kylppärin allaskaapissa. Suihkun jälkeen, aina silloin tällöin, kuivaan kylppärin lattian lastalla ja pyyhkeellä, ja pyöräytän sitten sillä samalla kostealla pyyhkeellä myös ylätatasanteen ja makuuhuoneet (joissa ei ole mattoja lattioilla). Likaiset lattiapyyhkeet säilytän tuollaisessa muovisessa tavarakorissa, jonka saa työnnettyä allaskaapin alle piiloon, että voin pestä isomman satsin sitten kerralla, koska pyyhkeissä on niin paljon hiekkaa ja koirankarvoja.
Minusta tuo säästää mukavasti aikaa, ja vaikkei se korvaa siivousta niin pidentää siivousvälejä.
Varsinaista tehokkaampaa siivousta varten ja pölynimuria inhoaville vihje:hankkikaa mahdollisimman leveä lasta (löytyy mm. maatalouskaupoista) ja luutu, jolla isompikin huusholli tulee siivotuksi nopeasti.
Puolipitoisia vaatteita varten kannattaa olla naulakot, vaikka vaatekomeron oven sisäpuolelle.
mahdollisimman vähän tavaraa. Toisin sanoen kaikki ylimääräien kirpparille ja loput kaappeihin piiloon tai nätteihin laatikoihin näkösälle. Näin huushollis saa olla aika paskainenkin ja näyttää siistiltä. Toinen on se jos sotkuisissa paikoissa on siistejä kohtia. Esim. jos keittiön pöytä on puhdas eikä täynnä tavaraa, siitä tulee keittiöön siistimpi vaikutelma vaikka muut tasot räjähtäisi.
säilytetään vanhanaikaisessa eteisnaulakossa. Sellaisessa jalkanaulakossa. Ei tietenkään eteisessä vaan makkarissa. Naulakko itsessään on kaunis sisustuselementti, jos vaatteita ei hetkellisesti ole hirveästi siinä roikkumassa. Tosi kätevä. Sopii erityisen hyvin kotiin, jossa paljon karvaa irrottavia lemmikkejä: eivät pääse kissat ja koirat vahingossakaan makoilemaan puolipitoisten vaatteiden päälle tuoleille.
Astiat hajoaa, jos niitä kolistelee heti ohjelman päätyttyä kuumina.
Nuo peppupyyhkeen kaltaiset yleiskosteuspyyhkeet, joita saa lidlistä, on ihan parhaita! W5 multi-surface on tuotteen nimi. Tuoksu on "sea breeze", joka on aika hyttysmyrkkymäinen... mutta kestän kätevyyden vuoksi!
Keksin tätä ketjua lukiessa, että pitääkin ostaa kylppäriin oma paketti noita. Saa helposti pyyhkäistyä pinnat pölyistä ja tahroista.
Meillä on makkarissa jalkanaulakko, jossa roikkuu käytössä olevat vaatteet. Ennen pidin makkarissa tuolia, johon vaatteet kerääntyi. Toinen vinkki puolipitoisille vaatteille: oven yläreunaan ripustettava ovinaulakko. Mulla roikkuu tälläisessä laukut.
Meillä rakennusvaiheessa päätettiin laittaa laattalattiat, tosi helppo pitää siistinä. Ja ei mattoja lainkaan, helpotaa entisestäään.
Kengille eteisessä iso määrä koukkuja johon ripustetaan roikkumaan, eivät täytä lattiaa.
Lapsien ulkoiluvaatteille oma naulakko sekä Ikeasta ostettu metallivetolaatikosto, pysyy vaatteet järjestyksessä eikä tarvitse ihmetellä missä mikin vaate on
Keittiön nurkassa (piilossa) rikkalapio ja harja, kerran päivässä vähintään lakaisen keittiön lattialta murut yms. pois. Kerran viikossa koko kodin imurointi.
Täällä http://bit.ly/Kotikaupungin-tarjoukset on jatkuvasti ilmoituksia tarjouksessa olevista siivouspalveluista.
Jos lattioita ei tarvitse ulkonäön vuoksi peittää (esim. ruma muovimatto), niin sitä helpompi on siivota, mitä vähemmän on mattoja.
Matot nimittäin kerää vähäsen pölyä (ja muutakin pikkuroskaa) itteensä, joten ne pölypallerot ei sitten pyöri ympäri lattioita epäsiistin näköisenä.
Mut eihän sit ole siistiä. Paljon helpompi siivota, kun joka paikassa ei loju mattoja.
puolipitoisille vaatteille on oma hyllynsä kaapissa tai vaatehuoneessa. Etenkin meillä aikuisilla on paljon puolipitoisia, lapsilla menee usein kaikki pyykkiin. Jos sotkun antaa syntyä jonnekkin, niin se jostain syystä leviää.
puolipitoisten vaatteiden ongelma. Tällä hetkellä säilytän niitä tuolin päällä makuuhuoneessa kuten joku muukin, mut ei se ole siistin näköistä.
Hyvä idea tuo lattialuutun säilyttäminen allaskaapissa, täytyykin ottaa se käyttöön. :)
Oma vinkkini ei liittyy siihen, että itselläni on laukkuja, huiveja ja muita asusteita, joille ei oikein löydy paikkaa ja jotka on sitten hattuhyllyllä sikin sokin. Eteisen kaapissa on vaatetanko, ja sen alla oli riittävästi tilaa tuollaiselle elfa-malliselle lankakorihyllykölle. Se vetää tosi hyvin tavaraa, eikä huivit roiku yhtenä mylläkkänä hyllyiltä.