Kaukolennolle vauvan kansa?
Tervehdys!
Asiani ei ehkä varsinaisesti tälle palstalle kuulu mutta kysynpä nyt kumminkin..
Vauva syntynee huhtikuun alussa ja mies on töissä USA:ssa alkukesään asti ja haluaisin lentää pikkuisen kanssa perässä mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen.
Ensinnäkin, passi tarvitsee ilmeisesti hankkia nykyään myös vauvalle? Miten luonnistuvat vaipanvaihdot ja syötöt koneessa/lentokentillä? Saako turvakaukalon ottaa koneesen? Tarvitseeko pikkuvauva oman lentolipun, onko yhtä kallis kuin aikuisten lento? Lennot ovat yhteensä noin 12 tuntia ja koneen vaihto välissä, onko kellään kokemuksia, onko mahdoton ajatus ja miten pikkuinen selviytyy laskuista/nousuista ym.. Jatkuvaa itkua?
Kuulisin mielelläni, jos jollain kokemuksia pitkistä lennoista pienen vauvan kanssa. Kiitoksia jo etukäteen. :)
Kommentit (6)
Nuo Jenkkilän turvatoimet ovat todellakin rassaavia, useaan kertaan tuota väliä ravanneena olen oppinut pakkaamaan käsimatkatavaroihin vain minimin, juuri noiden jatkuvien turvatarkastusten takia. Kiva aina levittää turvatarkastuksen sedälle meikit ja vaihtokalsarit syynättäviksi..
Ja valmiiksi jo hikoiluttaa ajatus pikkuisen kanssa jonottamisesta.. :) Mutta lento on edessä ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa, eli parempi kait yrittää ottaa selvää asioista mahdollisimman paljon etukäteen..
Tietääkö muuten kukaan, saako rattaat ottaa sinne koneeseen, vai pitääkö pistää ruumaan ja kantaa vauva repussa tai liinassa (joka saattaisi toki olla järkevin ratkaisu..)?
niin selviatte hyvin. Varaa vauvalle koneessa babybasket/babycod, joka on edessasi olevaan seinaan kiinnitettava vauvansanky (silmiesikorkeudella). Vauvan ei tarvitse maksaa koko lippua, pelkat lentokenttaverot, mutta silloin han ei saa omaa paikkaa koneessa (mita et kylla noin pienelle edes tarvitse jos se babybasket onnistuu). Jos haluat etta vauvalla on oma paikka on sinun ostettava lapsen lippu (yli 2v joutuvat maksamaan lahes koko lennon hinnan riippuen lenotyhtiosta). Ota myos selvaa miten kauan passihakemus kestaa. vauvalle tarvitaan 2 passikuvaa missa on silmat auki.
Meidan ensimmainen matka oli 3,5kk lapsen kanssa 9h lento suuntaansa lomalle ja matka sujui oikein hyvin. ihan vastasyntyneellahan on mahdollisesti muutenkin vatsavaivoja tms, etta voi itkea enemmankin, mutta kaikissa koneissa on niin kova meteli, eta ei se ketaan hairitse. Ota itse vain hyva mieli ja rento asenne mukaan niin kaikki menee hyvin.
Konene vessoissa on sellainen hoitopoytasysteemi jonka paalla vaipanvaiuhto sujuu ihan hyvin. Ota esim joku alusta tai pyyhe itse sita varten mukaan, niin ei tarvitse popoja pelata.
Onko vauva ensimmaisesi? MINA itse en olisi voinut kuvitellakaan lahtevani mihinkaan alle 2kk synnytyksesta, johtuen kovasta synnytyskokemuksestani ja muutenkin koin olevani paastani pyoralla viela siina vaiheessa. Tyttomme oksensi paivittain tai ainakin puklasi ja siihen 3,5kk asti ja itkeskeli paljon, mutta siita n 3kk eteenpain alkoi kaikki sujumaan puolin ja toisin paremmin. Anna itsellesi ja vauvallesi aikaa synnytksen jalkeen palautua ja lahde reissun jos silta tuntuu. Ala paata mitaan etukateen. Lento on pienin ongelma koko jutussa, silla koneen hurina nukuttaa viela nytkin kohta 2v leikki-ikaisemme hyvaan uneen. Vauvana tytto herasi tissille valilla ja jatkoi taas nukkumista.
Vauvoilla saatta olla tuosssa iassa ja viela myohemminkin vaikeuksia esim. nukkumisessa uusissa paikoissa (hotellit tms) eli lahde reissuun vauvan ehdoilla alaka stressaa, jos yot menee hulinaksi. Nukutte sitten paikkareita molemmat. Aikaerossa saatta menna muutama pv-vikkoa teilla molemmilla.
Ala turhaan ota karryja mukaan koneeseen jos vauvasi viihty kantoliinassa tai repussa. Ihan turhaa raahaamista ja se turvakaukalokin kannatta vaikka vuokrata paikanpaalta auton mukana tai laittaa matkatavaroihin, ellet sitten osta vauvallesi omaa tuolia ja jos lentohenkilokunta sallii (ei aina) voi vauvasi istua kaukalossa lennon ajan..
Hauskaa matkaa. Monen lentoyhtion henkilokunta auttaa lapsien kanssa matkustavia mielellan.
Terveisin elenoora rv 14 ja tytto kohta 2v, reissusta 9h lennon paasta
Tai siis pienen kanssa. Ikää oli 3-5vko ja matka sujui erittäin hyvin. Koneessa babybascet ehdoton-pitää mainita lentoja varatessa. Meillä vauva oli kentillä turvakaukalossa ja kaukalo tavarakärryssä. Se kun oli pakko raahata kuitenkin mukana. Vauva nukkui suurimman ajan eikä nousut ja laskut vaikuttaneet mitenkään. Ihmisten huomio ja kyselyt hermostutti välillä mutta sen ikäistä ei sentään tulla lääppimään kuten jo lähellä vuotta olevaa.
Me ei ehditty kastaa ennen matkaa, joten nimi annettiin maistraattiin jotta saatiin passi ja muuten kymmeneksi seuraavaksi vuodeksi :) Muuten kaikki kuvaamot ei ota passikuvia vauvasta. Kastettiin sitten matkan jälkeen.
Mut ei hätää. Hyvin se sujuu. Tsemppiä!
tehtiin matkaa melkein vuorokauden ympäri ja kyllä olin tyytyväinen että oli paikkalippu lapselle ja oma turvakaukalo mukana. Nukku siinä nousut ja laskut vaikka olimme varautuneet tuttipulloin ja muilla imeskeltävillä. Lastenvaunut sai välilaskuksi portilta ja palautettiin taas sinne. Olisi ollut hienoa, jos matkarattaat ja turvakaukalo olisivat olleet samaa paria! Tavaraa oli muutenkin riittämiin.
se on mielestäni kaikkein helpointa ja turvallisinta. Jos matkustat " yksin" lapsen kanssa, on lapsi " turvassa" penkkiin kiinnitetyssä kaukalossaan omien vessareissujesi ym. ajan. Itse en uskaltaisi jättää valvomatta basketiin esim. turbulenssin takia. Joissain babybasketeissä on turvavyöt, mutta itse en ole nähnyt kunnollisia. Ja kaikilla lentoyhtiöillä ei ole koko basketiä tai sitä ei välttämättä saa käyttöön vaikka olisi sen varannutkin... Baby basketissä lapsi nukkuu vaakasuorassa ja kaukalossa hieman kohollaan (itse kyllä olen kallistanut aika " makaavaksi" pitkillä lennoilla) ja sillä saattaa olla vaikutusta matkustusmukavuuteen - suuntaan tai toiseen. Esikoiseni matkusti babybasketissa ja puklaili omat ja kanssamatkustajien vaatteet ja kohoasento olisi ollut hänelle parempi. Kuopus taas olisi ehkä nukkunut paremmin vaakasuorassa... Vaikea tietää etukäteen.
Lentokoneista tosiaan löytyy vessoista hoitotaso, ja lentokentillä on myös lastenhoitohuoneita tai hoitopöytiä vessoissa. Ja rattaiden kanssa mahtuu ainakin invavessoihin. Itse kyllä pidän enemmän amerikkalaisista lentokentistä kuin eurooppalasista, amerikkalaisilta löytyy aina hissit helposti ja rattailla mahtuu aina vessaan ym. toisin kuin joillain eurooppalaisilla kentillä... Kunnollista imetyspaikkaa voikin olla vaikeampi löytää, yleensä lentokentän penkki on kelvannut vaikka esikoisen kanssa aluksi vähän " ujostuttikin" imetellä ruuhkaisilla kentillä ja koneessa. Mutta kaikkeen karaistuu ;)
Mutta hyvin matkat ovat kaiken kaikkiaan sujuneet, ja kuten joku jo aikaisemmin sanoi, on pikkuvauvan kanssa periaatteessa helppo matkustaa. Vaikka miten karsisi tavaroita, niin varsinkin turvakaukalon kanssa matkustettaessa (isosta turvaistuimesta puhumattakaan... ;) on koneeseen menot ja poistumiset meillä aina aika koettelevia ja käsiä saisi olla muutama pari enemmän. Kentillä ja koneessa on paljon helpompaa.
Olen matkustanut aika paljon " yksin" yhden ja kahden lapsen kanssa, ja aina on löytynyt todella avuliaita kanssamatkustajia ja kyllä ne lentoemotkin huolehtivat, että pääsee koneeseen ja sieltä pois vaikka ovatkin välillä kiireisiä ja vähemmän avuliaita. Finnairilla on kyllä yleensä ollut varsin avuliaat lentoemännät, vaikka turvakaukalon ja turvaistuinten penkkiin mahtumisesta ja kiinnityksestä eivät kyllä ole aina olleet kovin hyvin perillä. Mutta sen puolen osaan onneksi hoitaa itsekin. Suomessa/Finnairilla taitaa olla vielä aika harvinaista, että alle 2-vuotiaalla on oma paikka ja siinä kaukalo tai turvaistuin, USA:ssa sitä näkee paljon enemmän ja FAA:kin sitä suosittelee (http://www.faa.gov/passengers/fly_children/crs/).
NN
Suosittelen, lähde ihmeessä. Vauva pärjää koneessä hyvin, korvien lukkiutumista voit ehkäistä imettämällä nousut ja laskut. Finskillä vauvalle voi varata oman kopan jossa se voi nukkua. Vaipanvaihto sujuu penkillä tai vessassa. Noin pieni vauva nukkuu kuitenkin osan matkasta ja loppuajan voi sylitellä, kävellä käytävällä vauva liinassa/repussa, jne.
Me lensimme jenkkeihin kun tyttö oli 5 kk ja hienosti meni. Ei tosin nukkunut koneessa muualla kuin mun sylissä, mutta kopassa tykkäsi kukkua ja katsella. Ainoa ongelma on se matkatavaran määrä, ainakin jos olet yksin liikkeellä! Etenkin koneen vaihdossa sitä voi olla aika helisemässä käsimatkatavaroiden ja rattaiden kanssa sillä Jenkkien lentokentät ovat aika alkeellisia ja ISOJA ja turvatarkastuksia tehdään joka välissä... vauva pois repusta/vaunuista, kengät pois jalasta, kassit ja rattaat hihnalle, jne.... Aika repivää.
Suosittelen, että pakkaat kassiin minimin: itselle yksi vaihtovaatekerta (jos lapsi puklaa päällesi/matkalaukku häviää), vauvalle pari satsia, vaipat, tutit, pieni viltti, hygieniatarvikkeet (hammasharja ja kosteuspyyhkeet pahimpaan hätään). Sitten mahdollisimman kevyet rattaat ja kantoreppu/liina. Lentokentällä voit laittaa kassin rattaisiin ja vauvan liinaan niin pääset liikkumaan kaikista näppärimmin. Jos otat turvakaukalon, rattaat johon sen saa kiinni olisivat fiksuimmat. Rattaat sai usein ottaa portille asti mukaan josta ne nostettiin vasta koneeseen.
Pipsukka