Mielipiteitä/kokemuksia vaunuista!
Voisitteko kokeneemmat konkarit kertoa omat kokemuksenne siitä mitkä vaunut ovat hyviä.
Eli kiinnostaa lähinnä mitkä merkit ovat suosittuja ja miksi juuri ne, pitäisikö olla yhdistelmät ja kovalla vai pehmeällä kopalla, mimmoiset renkaat on hyvät jne. Kaikki kokemukset olisivat kullan arvoisia...
Eli ensimmäisten vaunujen ostoa suunnitellaan. LA on 22.4 ja tietty olis hyvä et vaunuja voisi käyttää sit mahdollisella seuraavallakin lapsella.
Meidän vaunut joutuvat talvella kulkemaan lumisessakin maastossa ja usein joutuvatkin johtuen teiden kunnossapidosta joten renkaissa kannattaa varmaankin suosia mahdollisimman leveitä?
Noihin renkaisiin minun tietämys näistä vaunuista sitten töppääkin joten jos olisitte ystävällisiä ja auttaisitte minua...
Kommentit (14)
Kiitos sinulle! Kylläpäs kauhistutti tuo kolmipyöräisen kaatuminen, hui olkoon!
Ja lisää mielipiteitä ja kokemuksia kaivataan.
Kuinkahan turvallinen ja suosittu tuo ora on nykyään? Eikös niillä ollut jotain ongelmia jossakin vaiheessa?
Itse pähkäilin vuosi sitten myös vaunuasioissa. Nyt vaunuja käyttäneenä olen huomannut monta asiaa joihin en kiinnittänyt silloin huomiota.
Eli juuri tuo korkeus/vauvan sijainti työntäjästä on minusta tärkeä. Työntele liikkeessä eri vaunuja huomaat varmasti niissä olevan paljon eroja.
Kolmipyöräisitä olen kuullut aikas paljon huonoa. Onhan ne ketterät ja trendikkään näköiset, mutta ei ehkä sitten niin hyvät joka päiväisessä käytössä. esim katukiveyksissä vaikeampi mennä.
Itse ostaisin huhtivauvalle pehmeänkopan juuri siitä syystä, että sillä on paljon enemmän käyttöä kuin kovalla. koppaikä on niin lyhyt. Meidän neiti kun siirtyi ratasosaan jo 4 kk iässä. Siinä ei kopalla paljoa käyttöä ollut.
Meillä on nuo uudet orat -05. Tykkään niiden ulkonäöstä ja " ketteryydestä" Niisä on tosi hyvä keinuvuus ja ilmakumipyörät on aivan huiput! esim emmaljungiin ja brioihin verrattuna eivät ole niin " tönköt" työntää.
Siinä jotain kiireesti kirjoitettuna. Kysy orista lisää jos tarvitset tietoa. Vastaan mielelläni!
Siitä turvallisuudesta. Myyjä kertoi mistä se kohu oli saanut aikansa. En nyt muista mistä, mutta asia ei tod.ollut mielestäni vakava. Nyt rattaita on alkanut taas mennä kun menestyi niin hyvin testeissä. Joku toinen joka muistaa " kohun" voisi valaista asiaa..
Musta jos ostaa " rattaat" joissa on koppa eli pehmeä tai kova ni mun mielestä kova on parempi. Kesällä on kuuma, kova koppa on tilavampi eikä niin umpinainen kuin pehmeä koppa. Eli kova on vilposampi kesällä ja talvella kova on tilavampi ja sinne mahtuu " isompikin" lapsi ja enemmpän talvivarusteita kun pehmeään koppaan.
Me ostettiin Emmaljungan Duo Edget 2006 mallia olevat. Ne vaikuttaa todella tukevilta ja hyviltä työntää. Tammikuussa päästään testailemaan vauvan kanssa...
Ei paremmat ja hintavammat mallit ole ymmärtääkseni koskaan olleet herkkiä kaatumaan. Toisaalta on myös ollut nelipyöräisiä, jotka kaatuvat helposti eteen tai taaksepäin.
Nykyäänhän tuo kaatumattomuus testataan kaikista vaunuista ennenkuin ne läpäisevät tuon standardin. josta viimeaikojen lehtijutuissakin on kirjoiteltu. Ja turvallisuusstandardihan täytyy testauttaa ennekuin vaunuja täällä saa myydä.
mä olen pehmeän kopan kannalla. Ainakin Teutonian pehmeä tosi mainio. Meillä on jouluvauva ja pehmeä koppa oli lämmin ja suojaisa. Vielä kesälläkin vauvan ollessa puolivuotias, mahtui vielä hyvin siihen. Siitähän saa kannen irti, joten on ihan yhtä ilmava kuin kovakin koppa.
Siitä sai sitten kovikkeet ja tuet pois ja toimii edelleen vähän isomman lapsen makuupussina. Valjaat saa myös kantokassiin, joten monipuolinen ja kapistus. Kuinka moni lapsi nukkuu vielä 10 kuisena kovassa kopassa, vai onko jo käytössä ratasosa ja tehty vielä yksi hankinta, eli lämpöpussi?
Sitten yleisesti: suosittelen ostettavaksi rattaita, joihin saa sen kantokassin(teutonialta esim mistral, rocky) ennemmin kuin isoja yhdistelmiä. Se aika, kun lapsi on siellä vaunussa on todellakin loppujen lopuksi aika lyhyt, vastaavasti sitten kunnon rattaiden käyttöaika on pitkä.
Kyllähän ne isotkin yhdistelmät rattaina toimii. Käytännössä ne on kuitenkin niin isot ja kömpelöt, että sitä joutuu kuitenkin ostamaan uudet ja ketterämmät rattaat tilalle. Lapsikin kasvaa ja tulee painavammaksi. Silloin sitä osaa arvostaa vähän ketterämpiä menopelejä. Puhumattakaan rahasta. Vaunuihin saa helposti uppoamaan 800-1000¿ ja silloin toivoo, että sijoitus kestäis vähän kauemmin kuin 6kk...
Eli vaunuostoksilla kannattaa pähkäillä myös sitä, miten ne toimivat sitten rattainakin, miltä ne näyttää rattaina... ihan rohkeasti siellä kaupassa kannattaa ottaa se koppa pois ja kokeilla ja tutkia onko toimivat ja miellyttääkö vielä silmää.
Tämmöistä oli mulla päälimmäisenä mielessä. Sitten tietenkin se heittoaisa on aika hieno juttu.
T: MrsH
mä ainakin olin totaalisen tietämätön näistä vaunu/yhdistelmä/ratas -asioista. Luulin vain, että oli vaunuja ja rattaita ja sitten niitä yhdistelmiä. Niimpä kauppaan mennessä sanoin aina myyjälle, että haluan yhdistelmät ja ainakin Emmaljungalla ne on toosi isoja...
Eikä myyjälle tullu tietenkään mieleen, että voisi esitellä niitä Ceroxeja ja muita vähän inhimillisemmän kokoisia kärryjä, joihin saa siis sen kantokassin ja toimii siten myös vaununa. Näin siis emme edes harkinneet ostavamme Emmaljungaa ja katkerana olen jälkikäteen sitä manaillut...
En tiedä onko kaikki muut selvillä näistä asioista, jos on ensimmäistä kertaa vaunujen kanssa missään tekemisissä.
T: MrsH
Siis sellaisia, joissa hirveän leveä akseli ja jättirenkaat. Jos vähänkin liikkuu rattailla autolla, bussilla tai junalla, kannattaa minusta miettiä näppäryyttä. Hyvin olen lumihangissa työnnellyt keskikokoisillakin renkailla.
Toi rattaiden kolmipyöräisten kaatuminen taas ei ollut mikään lehtijuttu vuosien takaa vaan ihan omakohtainen kokemus muutamistakin rattaista. Mm Skaterit jotka todellakaan ei ole mitkään halvat rattaat keikkasivat tosi helposti kun lapsella alkoi olla enemmän painoa. Samoin vaikka pidänkin Quinnyjen rattaista paljon niin vanhemman malliset Fashionit keikkasivat helposti esim bussiin noustessa. Meillä on ollut näitä kolmipyöräisiä useammat ja esim Quinnyjen Freestyleissä ei ole moitittavaa. Ne eivät kylläkään mene täysin makuuasentoon mikä varmasti vaikuttaa juuri siihen painopisteeseen.
Hartanin Skaterit ovat oiva valinta jos toisella kädellä pitää ulkoiluttaa koiraa tai vettää pulkkaa tai paimentaa isosisarusta. Ne ovat todella kevyet työntää ja ohjata ja leveät ilmakennopyötär kulkevat hyvin. Meillä oli kaatumistilanne lähellä isosisaruksen kurkkiessa vaunuihin viettävälle paikalle parkkerattuina. Itsestään nuo rattaat eivät meillä olleet lähelläkään kaatumista. Mutta joinen varmasti ymmärtää, että tottakai 3-pyötäinen on kiikkerämpi kuin 4-pyöräinen ratas.
Teutoniat ilmapyörillä ovat todella tukevat ja niitäkin taitaa saada nykyään noilla ilmakennoilla. Mielestäni kankaat olivat laadukkaamman oloiset Teutonioissa.
Kumpiakaan näistä en suosittele bussi- ja automatkustamiseen - vaan ulkoiluun.
Nyt 2:n lapsen kokemuksella (kevät- ja syyslapset) sanoisin, että tavaravuoren minimoimiseksi hanki vain jatkoperä ja tuulisuojus kevätvauvalle. Näillä ja makuupussilla pääset syksyyn asti ja sitten vauvan voikin jo pitää talvihaalarissa.
Onnea odotukseen!
Meillä on tällä hetkellä kuopukselle Brion Zenit-rattaat (5kk) ja niihin
sopii hyvin Lodgerin lämpöpussi,hyvä yhdistelmä.Yhdistelmiä ei
kannata ostaa,koska käyttöikä on lyhyt kopalle ja yleensä ovat
aika raskaita.Kokemusta löytyy aika monestakin merkistä,mutta
nämä Briot on tosi näppärät (kapeat),silti lapsella on tilaa nukkua.
Halusin yhdet hyvät rattaat ympärivuotiseen käyttöön.Edellisistä
hankkiuduin eroon.Minäkin harkitsin ensin kolmipyöräisiä (Quinny),
mutta päädyin sitten kuitenkin Brioon.
Mutta minusta tärkeintä on valita sellaiset vaunut, joita on hyvä työntää (jos siis niiden vaunujen kanssa aikoo oikeasti liikkua jossain, eikä vain nukuttaa vauvaa parvekkeella). Eli katso, että työntökorkeus on sinulle oikea. Pientä vauvaa kanniskellessa ja imettäessä on niskat ja hartiat kovilla muutenkin, lisäjännitystä ei kannata hankkia huonoja vaunuja lykkiessä. Kun itse hankin vaunuja 2,5 vuotta sitten, oli tarjolla vain yksi merkki, jota sekä minä että mieheni pystyimme työntämään reippaastikin kävellen. Silloin Brio oli ainoa, jonka sai teleskooppiaisalla (No Emmaljungan yhden mallin sai myös, mutta siinä oli ainoastaan käsijarru, mitä en halunnut). Ainoastaan teleskooppiaisan avulla pitkä työntäjä sai aisan riittävän ylös ja kauas rungosta. Perinteisessä taittuvassa aisassahan on se ongelma, että mitä ylempänä aisa on, sitä lähemmäksi runkoa se tulee, jolloin pitkä työntäjä potkii kävellessään tavarakoria, mikä ei ole mukavaa. Jos olet lyhyt, vaatimukset ovat varmaan erilaiset.
Se tavarakori onkin sitten yksi kysymys. Jos aiot käydä ruokakaupassa kävellen vaunujen kanssa, pitää tavarakorin olla riittävän iso ja tukeva, jotta sinne todella mahtuvat ne ostokset.
Meillä on erillinen kova koppa, mihin olen ollut tyytyväinen. Kesävauva nukkui siellä mukavan ilmavassa kopassa myös helteillä. Talvella taas reilunkokoiseen koppaan mahtui isokokoinenkin vauva myös toppatamineissa. Ensimmäiset puoli vuotta koppa toimi myös matkasänkynä. Koppien koossa on eroja, joten kannattaa katsoa, että koppa tosiaan on riittävän iso. Minusta ainakin joidenkin halvempien merkkien pehmeät kopat ovat aika kamalia. Niin pieniä ja " löpsöjä" , että tuntuu, että vauva tukehtuu sinne.
Ratasosan pituuteen kannattaa kiinnittää myös huomiota. Moni lapsi nukkuu vielä yli vuoden iässäkin rattaissa eli siihen pitää mahtua ainakin 80 cm pituisen vielä mukavasti nukkumaan.
Meillä on ilmakumirenkaat, joiden kanssa vaunuja toki on mukava työntää, mutta enää niitä en hankkisi. Syynä on se, että meillä on taloyhtiössä orapihlaja-aita ja leikattuja oksia lojuu aina siellä täällä. Kaksi kertaa on rengas puhjennut, kun orapihlajan piikki on se puhkaissut.
Näissä vaunuasioissakin se on vähän niin, että kaikkea ei voi saada eli kannattaa miettiä, mitä asiat ovat itselle tärkeitä. Noiden meidän Briojen pakkaaminen pieneen autoon ei ole erityisen mukavaa ja rinnalle hankittiinkin matkarattaat ostoskeskus- ym. käyntejä varten. Jos liikkuu paljon julkisilla kulkuvälineillä, vaunujen koko voi olla se kriittinen kysymys.
Onpas mukava kun on tullut näin paljon vastauksia, kiitos kaikille todella paljon!
Todellakin tuntuu näin ensikertalaisena aivan mahdottomalta päättää millaiset vaunut on meidän käyttöön parhaimmat, mutta onneksi on vielä aikaa lueskella teidän vinkkejä ( jotka muuten ovat erittäin arvokkaita, joitakin asioita ei vaan tule itselle mieleen vaikka kuinka yrittäisi miettiä ja miettiä eri kantilta) ja jospa se sitten rupeaisi mielipide syntymään!!
Eli mulla on kokemusta ainakin 20 vaunuista laidasta laitaan. On ollut matkaratasta, yhdistelmää, kaksostenratasta, avoratasta, kolmipyöräistä jne.. Eli melkeen kaikista =) Mutta siltihän nää on makukysymyksiä enimmäkseen, yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta.
Mä tykkään eniten renkaissa ilmakumipyöristä. Ilmakennot oli musta tosi huonot, kovat ja tärisevät työntää ja keräsivät kaikki kivet matkalta. Muut renkaat on sitten jo ihan luku sinäänsä, en huolisi muita kuin ilmakumipyöriä.
Pehmeäkoppa on musta ihan ehdoton. Kovalla kopalla vähän käyttöä kun taas pehmeä menee sitten makuupussina pitempään.
Matalat rattaat hyvät, ovat helpommat isommalla lapsella. Mutta kannattaa kiinnittää huomiota kuomun korkeuteen ja isoon makuutilaan. Meillä ainakin on poika nyt 2-v ja nukkuu joka päivä rattaissa ja kuitenkin jo 98cm pitkä joten koko on iso vaatimus. Esim Skatereihin ei mahtunut enää juuri 1-v täytettyään.
Kolmipyöräiset on loistavat mutta niissäkin on suuria eroja. Osa kaatuu todella helposti ja varsinkin kun lapsi on isompi ja nukkuu rattaissa. Tällöin painopiste ja paino muuttuu paljon.
Kankaat on myös tärkeät ja eron kyllä huomaa kun rattaita katselee. Säädettävä työntöaisa on loistava, heittoaisa meillä ainakin suosiossa.
Siinäpä asiat mihin itse kiinnittäisin ensin huomiota tai ainakin mitkä tuli nyt mieleen. Varmaan on monia muitakin tärkeitä juttuja jotka ei mulla tullut nyt mieleen.
Suosikki merkit on mulla Gesslein ja Quinny. Nyt olen katsellut I' Coota mutta en ole nähnyt niitä vielä luonnossa ja merkin tekijä Hauck arveluttaa. Monet huonot Hauckin rattaat olen nähnyt. Gessleinit on todella laadukkaat silti niiden kolmipyöräiset oli musta tosi huonot, nelipyöräiset loistavat. Teutonia vaikuttaa hyvältä mutta kokemusta niistä ei ole. Emmaljunga ja Brio on myöskin laadukkaita mutta mun makuun liian isoja ja raskaita vaunuja. Nyt tuli niin pitkä juttu että annan vuoron jollekkin toiselle jolla varmaan sitten taas omat mielipiteet.