Onko nuukailu jäänyt sinulle päälle ?
Erosta tulee kohta 2 v ja olen koko ajan elänyt tosi nuuasti. Pahimmillaan 1 pv ennen palkkapäivää on tilillä ollut 12 euroa.
Laskut olen saanut maksettua ja lapsetkin syötettyä, itse olen säästänyt kaikessa, ihan kaikessa.
Nyt sitten sain kivasti ylimääräisiä tuloja jouluna messuilta ja palkka nousi vähäsen. Tajusin että mulla on tilillä 3500 euroa säästössä.
No, eihän se loppujen lopuksi hirveesti rahaa ole mutta on tosi vaikeaa ostaa itselle vaikka suihkusaippuaa, kun mielummin käytän nämä vanhat loppuun, tai paikkaan vanhoja urheilusukkia sen sijaan että heittäisin kaikki roskiin ja ostaisin 10 paria uusia.
Kesällä vien lapset Vaasaan, otin yön Omppuhotellista ja miniriskejä ostamalla sain liput Vasalandiaan ja Tropiclandiaa sekä kumpikin voi ottaa kaverin mukaan. Eli vähän "laitan haisemaan" rahaa, mutta silti huomaan että nuukuus on todellakin jäänyt päälle.
Kommentit (14)
Silloin oli niin vähän rahaa ja niin huonot työllistymismahdollisuudet, etten ole toipunut siitä taloudellisesta huolesta vieläkään, vaikka olen ollut töissä jo 15 vuotta.
Rahaa siis olisi kyllä, mutta en meinaisi silti uskaltaa ostaa ns. mitään, en varsinkaan mitään kallista. Ruokaostokset teen melkein aina tarjouksista, ja juoksen niiden punaisten lappujen perässä vaikka olen itse asiassa nykyään jo hyvätuloinen. Maksan horkassa asuntolainaa kun pelkään sitä pahaa päivää joka kaataisi talouden kokonaan.
taloyhtiössä on kierrätyshylly ja siellä oli tosi kauniita mekkoja. Mulla on poika, mutta menen kesällä kirpparille. Taatusti 20 euroa noista saan.
Menee jo tosi nuukailun piikkiin.
taloyhtiössä on kierrätyshylly ja siellä oli tosi kauniita mekkoja. Mulla on poika, mutta menen kesällä kirpparille. Taatusti 20 euroa noista saan.
Menee jo tosi nuukailun piikkiin.
ostan kirppareilta halvalla ja myyn voitolla huutiksessa. kyllä siitä aina kahvirahat saa ja harvoin tappiolle jää.
Mies oli melkeen 4 vuotta työttömänä ja pelkästään mun palkalla piti tulla toimeen. Mies työllistyi ja nettotulot tuplaantui. Mutta jäi päälle tapa ostaa lapsille vaatteet yms kirppareilta ja huutonetistä.
Teemme ruokaa kotona, en edes muista milloin oltaisiin viimeksi käyty yhdessä ulkona syömässä omalla rahalla (kumpikin käy tietysti duunin puolesta iltajutuissa/seminaarien yhteydessä jne).
Retkeillään lasten kanssa ja Lintsillä käydään vain kerran kesässä. Vaikka rahaa olisi nyt mennä useammankin kerran. Hesarin luen töissä, mies netissä. Mies käy lenkillä, eikä maksa minnekään salille jäsenmaksuja. Mulla käytettävissä firman punttisali.
Pahimmillaan meillä myytiin huutiksessa kamaa, jota oltaisiin tarvittu vielä itsekin, mutta ei haluttu ottaa mitään pikavippejä tms.
Meillä on nyt nettotulot 4000 e/kk. Kun oli pakko tulla toimeen 2000 e/kk, tuntuu 3000 e/kk nettona ruhtinaalliselta ja laitan joka kuukausi 1000 e/kk sivuun.
mulla on jo vuoden ollut ihan minitulot, mutta edelleen on jonkun verran säästöjä. Menot olen vetänyt ihan minimiin ja nautin askeettisuudesta.
varsinkin itselle en raaski ostaa vaatteita.
En paikkaa sukkia, vaan käytän rikkinäisiä. Vielä huonompi vaihtoehto.
Minä en halua, että avattuja saippuapulloja on kymmenen, kun aina löytyy muka uusi ja ihanampi. Ei ole rahasta kiinni, mutta olen vähän minimalisti ja nautin lievästä askeettisuudesta. Sehän on ekologista jos viitsit paikata jotain sukkia. Taidat pitää käsitöistä? Rikkinäiset vaatteet heitän pois, mutta yritän vähentää sukat kahdeksaan pariin. Olen melkein tyytyväinen kun saa taas heittää yhden rikkinäisen parin pois.
kun vanhaa on vielä jäljellä? Ei mulla oo jäänyt mikään nuukailu sen kummemmin päälle, mutta mihin mä tarvitsisin useaa suihkusaippuaa?
ystävät haluaisivat lähteä Tavastialle, sisäänpääsy 20 euroa + narikka. Vaikeaa. Tai luonnontieteelliseen, kun sinne pääsee joskus ilmaiseksikin.
Kun keikka piristäis kovasti ja vaihtelua normaaliin arkeen.
Liian vaikeeta. Pitää varmaan antaa kaverille 20 euroa ja pyytää että ostaa mulle "lahjaksi" lipun.
Olen kyllä huomannut tämän olevan pelkästään hyvä asia.
Ensinnäkin, kun ostan kaikkea vain tarpeeseen ja harkiten, enkä haksahda tarjouksiin ("jee kympillä kolme, kai näitä joskus tarvii, tai sitten ei...")
niin kotikin pysyy tosi siistinä ja järjestyksessä ja siivoustarve on vähäisempi, kun on vähemmän turhaa roinaa.
En juuri ostele lapsillekaan leluja (eivät kyllä ole leluttomia, niitä tulee kummeilta, mummoilta jne) vaan panostan tekemiseen, joka sekin ilmaista ;) eli käydään kirjastoissa, retkillä puistoissa, pelataan ulkosalla, käydään ongella kesäisin, kierrellään toreja (muttei yleensä osteta mitään, katselu riittää.. no lapsille letut ostan joskus), askarrellaan luonnonmateriaaleista, lapset käy ilmaisissa kerhoissa yms.
Itse ostan itselleni vaan tarpeeseen, eli esim. yhden shampoon ja käytän sen loppuun ennenkuin ostan uuden. Sama koskee kaikkia tuotteita joita ostan, ja mä pärjään halvoilla markettikamoilla, sopii mulle :)
Kirppiksiltä käyn ostamassa vaatteita, juuri löysin itselleni aivan ihanan täysin uudenveroisen ja vartalolleni sopivan arkeen sopivan kesämekon, maksoin siitä 3 euroa :) Ja juuri oltiin häissä, sinne löysin aivan ihanan juhlamekon 6 eurolla kirppikseltä, sitä moni häissä kehui ja ihmetteli kun kerroin mistä se on peräisin :D
Lehtiä en tilaa, koska kirjastossa käydessä ne voin lukea ilmaiseksi, plus eivät jää omiin nurkkiin pyörimään ja tilaa viemään :)
Mutta ap:n kysymykseen, siis nuukailu on joo jäänyt päälle. Nyt mun tulot just kaksinkertaistui ja mä olen ihan ihmeissäni, mihin mä nää ylimääräiset rahat oikein laitan, kun totuin niin hyvin tulemaan toimeen puolet vähemmälläkin monta vuotta :)
Mä olen ollut aikamoinen jemmari koskien kosmetiikka ja jos on tullut ostettua esim huono hoitoaine, olen jemmannut sen kaapinperälle.
Nyt kotiäitinä päätin että tämä loppuu tähän, jos ostan yhden purkin pitää sitä varten olla 10 tyhjää.
Nyt on 8 tyhjää ja 2 ihan vajaata, kun huomasin hammastahnan olevan loppu.
Ei muuta kuin sakset käteen ja leikkasin pohjan. Tällä pesen ainakin tämän viikon.
Ja sitten löysin muutaman Colgate-näytteen, joita lapsi-messuilla jaettiin.
Tekee ihan hyvää tämä varastojen tyhjennys, sekä kukkarolle että kaapille.
katsoin telkkarista britti-tuhlareista ja siellä opetettiin sääntöä nuku yön yli.
Jos löydän jotain kivaa mä nukun yön yli ja pelkästään se että pääsen kotiin ostamatta tarkoittaa harvoin takaisin menen.
Kotona on voittajafiilis, enpä sortunut.
Järkevää ja järkevää. Taloudellista, mutta joskus vois itseensä sijoittaa, edes vaikka uudella suihkusaippualla. Vaikka kaapissa on sitä ei niin hyvältä tuoksuvaa. Mutta kun ei, varastot ekaks loppuun.
Itse olin aika tuhlailevainen ennen hoitovapaalle jäämistä. Rahaa meni mitä tulikin. Nyt hoitovapaalla olen huomannut monia monia asioita, joissa voin säästää ilman elämänlaadun kärsimistä. Yllättävän pienellä sitä pärjääkin, vaikka on tiettyjä asioita, joissa en nuukaile (esim tietyt luomutuotteet). Jonkinlaista kekseliäisyyttä se toisinaan vaatii.
Palaan kohtapuoliin töihin, jonka myötä luonnollisesti tulot nousevat huomattavasti. Toivon pystyväni jatkamaan säästäväistä linjaa. Aion tosin muutamaan juttuun satsata, joita en vielä ole voinut pienten tulojen tehdä.
Jatka samaan malliin, jos se hyvältä tuntuu ap!
en käytä lainkaan muovipusseja vaan kaupan hedelmäpusseja roskispusseina. Saan roskat viedäkin joka toinen pv. Samalla reissulla tyhjennän bion. En osta biopusseja vaan säilytän biot vanhassa siivilässä ja ennen roskiin viemistä käärin he sanomalehden sivuun.
Nyt en käyttänyt edes niitä hedelmäpusseja vaan roskat meni karjalanpiirakkapussissa sekä salaattipussissa.
Tämä on sitä nuukailua !