Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanien omistajia paikalla? (Täällä saa aina nopeita vastauksia)

Vierailija
19.05.2011 |

Eli mistä voi johtua kun pienet kanin poikaset juoksentelevat yöaikaan ympäri häkkiä kuin päättömät kanat. Voiko olla joku reviiritaistelu menossa? Heräsin keskellä yötä hirveään rapinaan ja purujen kahinaan.

Juuu-u pitäisi varmaan siirtää häkki olohuoneeseen, mutta on niin kiva katsella eläinten tekemisiä ennnen nukkumaan menoa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikuttaa ihan luonnolliselta. Eikö kaneilla pitäisi olla isompi oleskelualue kuin vain pieni häkki?

Meidän kani on koko ajan vapaana yhdessa isossa huoneessa ja pääsee muuallekin asuntoon jos vain haluaa.

Mä olen aina kauhistellut niitä kanien pienen pieniä häkkejä. En voi käsittää, että muka eläinrakkaat ihmiset sullovat kaneja niin ahtaisiin tiloihin.

Vierailija
2/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma makkari. Kani suuttuu ihan järjettömästi ja mesoaa koko yön jos sen joku erehtyy sulkemaan häkkiin. Päivällä pääsee muihin huoneisiin aina kun joku on kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minäkin suosittelen kanille paljon irrallaan oloa, opetat vaan ne käymään asioilla omalla astialla vaikka siellä omassa kopissa ja suojaat johdot jne.. niin pupuset voi olla vaikka koko päivän ja yön irti. Tosin siinä voi olla se että ne tunkevat yöllä sitten viereen nukkumaan jos makuuhuoneen ovi on auki, näin minun kani ainakin teki.

Vierailija
4/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jyrsijöistä, jotka pystyy opettamaan myös päivä eläimeksi. Oletko ajatellut, että jos ne puput joraa yöllä niin ne nukkuvat silloin kun te ette ole paikalla? Mulla ollut kaneja semmoset 15vuotta ja se oli ennemminkin sääntö eikä poikkeus, että jos ne vietti yönsä häkissä ni silloin aamu 5:ltä alkoi jyskytys ja kalterien pureminen.

Ja siis kiinni olivat yöllä sen takia, että saattoivat tehdä tuhojaan yöaikaan. (Pahan tekeminen usein rauhoittuu kun kanille tulee ikää).

Yksi kaneistani oli sellainen, että vanhemmalla iällä kun se sai viettää yönsä vapaasti, niin tulikin sitten minun kainalooni nukkumaan. Jos tuli kuuma niin lähti pois ja aamulla saattai taas tulla sänkyyni ennen heräämistäni tai sitten kun olin noussut ylös niin meni makaamaan samaan kohtaan jossa itse olin ollut (lämmitteli vanhoja luitaan) :D.

Jos teillä tosiaan on kani ja ilmeisesti olette tuoreita kanin omistajia niin suosittelen lukemaan kirjallisuutta. Kyllä sitä kaikkea oppii vuosien varrella, mutta kyllä pitäis olla myös jotain pohjatietoa kun ottaa eläimen!

Vierailija
5/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa konkreettisesti tämä pls

Vierailija
6/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja papanoi joka paikkaan?? Olen kokeillut kaikkea mutta ei vaan opi ja tämänvuoksi ei saa juosta asunnossa vapaasti. Pissaa heti sänkyihin ja sohvalle, matolle joka paikkaan siis.

On päivisin häkissä ja välillä saa juosta lastenhuonessa. Kanilla on myös valjaat joilla saa ulkoilla pihalla välillä. Pääasiassa on kuitenkin häkissä pissaongelman vuoksi.

Vierailija
7/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo oppiminen oli melkein automaattista, mutta kanilla on joskus edelleen sellaisia jaksoja, että se saattaa päästää lattialle tai merkkaa tiettyä aluetta muutaman päivän ajan varsinkin keväisin. Kania ei ole leikattu ja se on uros. Pupu kuitenkin tietää, että tarkoitus on mennä omalle potalle, joten jos sitä toruu niin kyllä se sitten pomppii selkä kyyryssä syyllisen näköisenä omaan vessaansa. Joskus jos eläin on oikein itsepäisellä tuulella niin sen kannattaa yksinkertaisesti kantaa potalleen ja laittaa sinne istumaan. Jos paskominen jatkuu edelleen niin sitten häkkiin jäähylle 10 minuutin ajaksi. Tosin meidän kani yrittää kostaa tämän häkkiin laittamisen kaatamalla pottansa ylösalaisin. Heittää aina potan ympäri ja paiskoo ruuat lattialle jos jokin ei mene oman mielen mukaan.

Pentuna kani söi verhoja, tekstiilejä, mattoja, vaatteita jne. ja ei ollut sisäsiisti, mutta oppi pian talon tavoille. Pentu myös pelkäsi aluksi ihmisiä, koska se löydettiin huonossa kunnossa hylättynä (todella likaisena) ja entinen omistaja oli tehnyt sille väkivaltaa (palovammoja). Kanista on kuitenkin tullut hyvin luottavainen ja sosiaalinen.

Johdot pitää ehdottomasti suojata tai laittaa pois näkyvistä niin ettei eläin pääse niihin käsiksi. Myös pentua kannattaa pitää silmällä, koska meillä ainakin kani olisi mennyt pureskelemaan runkopatjaa ja sohvaa jos sitä ei olisi erikseen kielletty.

Vierailija
8/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen johon kani saa hypättyä ja mahtuu hyvin istumaan. Aina kun papanoita alkaa ilmestymään lattialle niin sanokaa kanille tiukkaan sävyyn EI ja kantakaa eläin omalle potalleen. Lisäksi papanat kannattaa ottaa heti pois lattialta vaikka harjalla ja syhvelillä ja laittaa sinne kanin vessaan purujen päälle, jotta kani näkee mihin papanat kuuluvat.

Meillä kanin vessassa käytetään purua.

Kani ei välttämättä opi siistiksi viikossa tai parissa, mutta jos kuukauden tuota jatkatte niin luulisi hitaammankin lemmikin oppivan :) Meilläkin aluksi kusi matolle ja papanoi nurkkiin.

Vierailija
9/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kania on kielletty menemästä sohvalle ja kanilla on nykyään oma rahi olohuoneessa, koska kani aloitti sohvalle kusemisen sen jälkeen kun meillä kävi uusia vieraita. Eli se on out of bounds aluetta ja jos kani kiipeää sohvalle niin se kutsutaan pois sieltä. On jo oppinut ettei sinne saa mennä ainakaan jos meinaa pissata.

Eli laittaisin sängyt ja sohvat kieltolistalle kunnes rauhoittuu.

Vierailija
10/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanit on vasta viikon olleet uudessa kodissaan ja pikkuhilja olen totuttanut lattialla oloon. Vielä kuitenkin niin pelottaa, että kierretään vain häkkiä ympäri ja halutaan sinne takaisin. Tarkoitus onkin pitää suurimman osan ajasta kaneja vapaana kunhan tuosta rohkaistuvat.

Mistä saisi portaat kaneille, että itse pääsevät häkkiin ja takaisin? Kyseesssä on 10vk hermeliinitytöt.

Vierailija
11/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saisi portaat kaneille, että itse pääsevät häkkiin ja takaisin?

Häkkiin takaisin pääsy pitäisi olla hyvin esteetön, onhan häkki kanien koti ja turvapaikka. Meillä häkki on lattiatasossa, mutta koska on kaksikerroksinen, on portaillekin ollut tarvetta. Portaat on tehty liimapuulevystä, johon on liimattu kiinni puusoiroja, jotka toimivat kanilla rappuina ja kiipeää ylös. Käytännössä kyseessä siis on loiva puutaso, johon on tehty rimoilla liukuesteitä. Hyvin toimisin myös kokolattiamaton liimaaminen alustaan (ei olisi liukas kiivetessä). Jos kyseessä niin korkealla oleva häkki, etteivät tällaiset tasoratkaisut sovi, suosittelen etsimään häkillä toisen paikan tai sitten rakentamaan raput esim. eri kokoisista laatikoista, joille kanit pääsevät hyppäämään (huom! huomioi etteivät ole liukkaita).

Vierailija
12/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on maassa, nehän hyppäävät sinne itse, ei rappusia tarvita. Jos eivät vielä osaa, kyllä ne oppivat.

Vierailija
13/14 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"päiväeläimeksi". Meillä kani on vapaana aikaisesta aamusta siihen saakka kun menemme nukkumaan. Yöt kani on omassa häkissä ja haluaa olla siellä. Jos joskus emme ole sulkeneet kania häkkiin, heräämme kauheaan kakkamereen pitkin taloa. Selvästi siis pelkää jos rutiinit muuttuvat ja merkkaa joka paikkaan, että tämä on hänen reviiriä. Toivoo hyvin meillä tämä - kanilla on paljon tekemistä päivisin, joten öisin nukkuu. Kaninvessoja on kotona kolme: häkissä, keittiössä ja kylppärissä. Tekee siististi niihin tarpeensa - ainoastaan jaloissa kulkeutuu papanoita ja puruja vessojen lähettyville. On nyt 3-vuotias leikkaamaton uros, leijonanharjasluppakorva.

Vierailija
14/14 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Millainen kani sinulla on? Minun tyttö pupuni on reilu vuoden ikäinen , leikkaamaton , aivan mahtava persoona :). Pirtelö pupuni tarvitsee pian uuden kodin miesystäväni pahan astman ja allergian vuoksi. Kerron lisää jos kiinnostuit. Terv Jenni Viitasaari , jenniviitasaari@hotmail.com

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme