Miten saan lapsen houkuteltua potalle
Kommentit (13)
laittaa lasta pöntölle, pienentäjän päällä istumaan?
Äläkä noteeraa jos ei toimi. Meillä sai itse valita tarran onnistuneesta istunnosta. Tarralaatikkoa oli kiva penkoa :)
Lapsi oli jo kolmen vuoden paikkeilla, mutta potalle ei mennyt. Ja mulle alkoi kelpaamaan mikä tahansa keino, kunhan toimii. Joten aloin antamaan muumipastillin aina, jos menee potalle. Meillä ei ollut juurikaan karkkia annettu aiemmin. Kohta pastillin sai vain, jos syntyi tulosta. Sitten sai enää kakasta ja lopulta ei pastillia enää tarvittu.
Suunnilleen yhden rasian verran kului pastilleja, kun homma jo toimi. Eli ei ollut suuresta kiinni, mutta niin itsepintaisesti lapsi laittoi vastaan, että millään leluilla ja lauleskelulla ei potalle kuitenkaan mennyt. Iloinen olen, että sain homman lopulta sujumaan.
jossain vaiheessa alkaa haittaamaan vaippa, joten anna olla.
Harvalla eskarilaisella on enää vaippaa.
niille, jotka stressaa "myöhäisestä potallakävijästä".
En jaksa kirjoittaa koko sepustusta uudelleen mutta pointti oli, ettei kannata stressata, seurauksena voi olla vaan jopa pottakammo.
Mun muksut molemmat oppi/suostui potalle vasta kolmevuotiaina, vähän yli, mutta se kävi sitten ihan yhtäkkiä ja aivan täysin oma-aloitteisesti. Nuorempikin tuli just vaan yks päivä ilmottamaan että "kävin pissalla" ja siellä oli potassa pissa ja vaippa heitetty potan viereen.
Ja siis tätä ennen ei moneen kuukauteen suostunut edes istahtamaan potalle, ihan sama millä yritti suostutella.
Ei kantsi stressata! Kyllä ne ajallaan oppii :) Eikä se potalla käynnin oppiminen ole mikään hyvän äidin/fiksun lapsen mittari, eikä mikään kilpailu. Rennosti vaan :)
Siis täh, miksei istu?
Yksinkertainen asia - mikä siinä on ongelma?
Siis täh, miksei istu? Yksinkertainen asia - mikä siinä on ongelma?
ei suostunut kertakan istumaan potalle ennen kuin 2v3kk iässä ja siitä kahden kuukauden päästä oli päivä- ja yökuiva.
Teet hallaa houkuttelemalla. Terve lapsi menee potalle kun on sen aika, kun on itse kypsä. Kuopuskaan ei tahtonut istua potalle, ei koskaan. Pytyllä rupesi käymään 3 vuotiaana. Nyt on 4kk myöhemmin öisinkin ilman vaippaa, vahinkoja sattuu joskus.
Vain esikoisen kanssa puuhastelin potalla, mutta ei se mitään nopeuttanut. Hän jätti yövaipat pois 3,5v iässä, vaikka potalla ehdittiin lukea ja laulaa parin vuoden ajan neuvolan ohjeiden mukaan.
En vaan koskaan ole ymmärtänyt tuota pottaongelmaa, suoraan sanoen.
-sama
se sano, että se vääristää lapsen käsitystä, jos se saa normaalielimistön ja varsinkin sukupuolialueen toiminnasta palkintoja. Siitä tulee "kauppatavaraa", tehokkainta on aika. Oo vähän aikaa kiinnittämättä huomiota pottaan vaikka se vessassa oliskin. Meillä vajaa 3v kieltäyty pitkään tekemästä pottaan mitään. Sit ku oivalsi asian, oli kahdessa päivässä kokonaan kuiva.
Eli aika ja asian syrjään jättäminen auttaa parhaiten.
En vaan koskaan ole ymmärtänyt tuota pottaongelmaa, suoraan sanoen. -sama
No mitä tarkkaan ottaen sä et siinä ymmärrä. Ehkä me voidaan antaa tänään siinä asiassa sulle uuden oppimisen kokemus.
opetettu istumaan potalla siitä asti, kun ovat oppineet istumaan. Aina vaipanvaihdon yhteydessä käyty potalla istumassa. Välillä sinne tulee jotain välillä ei, mutta ei oo ainakaan pottakammoa tullut.
palkitse vaikka rusinoilla tai Småfolk-lastenkeksillä, jos aluksi edes istuu potalle.
Lainaa kirjastosta "Saulin potta"- niminen kirja ja lukekaa sitä yhdessä.