Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä lääkärin törkeästä kommentista?

Vierailija
18.05.2011 |

Tulin raskaaksi ja menin ensi kertaa äitiyspoliklinikalle hieman sekavin kuitenkin iloisin tuntein.Kävin ultrassa mieheni kanssa jonka jälkeen oli lääkärin tekemä sisätutkimus.Riisuin housuja kun lääkäri kysyi multa:"miksi ette käyttäneet ehkäisyä?" Menin ihan hämilleni,enkä osannut sanoa mitään,kuinkahan yleistä tämmöinen on?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään mieltä.

Vierailija
2/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taustalla siis jotakin päihdeongelmaa tms? Yleensähän tarkastukset tehdään neuvolassa, ellei ole jotakin erityistä äidin / lapsen terveyteen liittyvää ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

0nko sun potilashistoriassa jotakin, joka esim. voisi lääkärin mukaan vaikuttaa raskauden kulkuun tai kykyyn huolehtia lapsesta?

Vierailija
4/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oisin tienny en ois niin rehellisesti vastannu ja olen 30v.Saako siis ihmiselle noin sanoa jos on juonut paljon ennen raskautumista? Siis oikeesti?

Vierailija
5/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, hyvä tietää, pitääkin seuraavalla kerralla kieltäytyä sinne menemästä ettei alkkikseksi leimata.

Vierailija
6/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oisin tienny en ois niin rehellisesti vastannu ja olen 30v.Saako siis ihmiselle noin sanoa jos on juonut paljon ennen raskautumista? Siis oikeesti?

Vierailija
7/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin ammattimaista.

Mutta ihmettelen, että he laittoivat sinut ä-polille. Siis, sain itsekin liikaa pisteitä taulukkojen mukaan, mutta th:n kanssa käytiin asiaa läpi ja hän oli sitä mieltä, että tarvetta ä-polille ei ole.

Vierailija
8/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydäänkö jossakin automaattisesti äitipolilla lääkärintarkastuksessa? Eikä neuvolassa? Jos siis ei ole jotakin erityistä syytä.

Vierailija
9/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska halusimme lapsen" tai "Se oli vahinko, mutta haluamme silti pitää lapsen"

Vierailija
10/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydäänkö jossakin automaattisesti äitipolilla lääkärintarkastuksessa? Eikä neuvolassa? Jos siis ei ole jotakin erityistä syytä.

Käsittääkseni mulla toi pisteiden ylittyminen "aiheutti" ton käynnin,ja riippuu kait neuvolasta kuin herkästi lähettävät? Ei ne muutkaan terveyspalvelut oo joka paikassa samat.

ap

Vierailija
11/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai miksi käyt ä-polilla?

Vierailija
12/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siltä pohjalta kysymys ihan aiheellinen.

Vierailija
13/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytöstä rehellisesti ja neuvolanämmä alleviivasi Audit-pisteet punaisella ja laittoi äitipolilähetteen.

Raskauduttuani en ottanut pisaraakaan. Toisella kertaa en sitten vastannutkaan Audit-kyselyyn rehellisesti, vaikkei silloinkaan mitään aihetta huoleen olisi ollut.

Kaikkea kun ei ole pakko kertoa neuvolassa...

Vierailija
14/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei käytä ehkäisyä, on aina mahdollisuus tulla raskaaksi. Ja jos nainen juo niin paljon, että auditista tulee huolestuttvan paljon pisteitä, on ihan aiheellista kysyä, miksi et käytä ehkäisyä, kun kerran juot? Kaikkien ehkäisyä käyttämättömien ja yhdynnässä olevien naisten tulisi huomioida raskauden mahdollisuus. Eihän sitä heti tiedä, että on raskaana, eikä kukaan voi luvata, etteikö yhdenkin kerran iso alkoholimäärä voi aiheuttaa vauvalle haittaa.Eli jos ei ehkäise, niin ei ole syytä käyttää alkoholia isoja määriä, vaikka aikomus olisikin heti lopettaa, jos tulee raskaaksi.

Vierailija
15/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisyä ei käytetty, on myös vähän outo. Siis varsinkin jos tuo tokaistaan ensimmäisenä asiana, kun pääsee ovesta sisään. Jos steriloinninkaan varmuus ei ole 100%, niin...

Enkä tarkoita, että alkoholinkäyttöä pitäisi mitenkään kaunistella tai käyttäjiä taputella päälaelle, mutta asian voi esittää monella tavalla, ja ehkä jopa antaa raskaana olevan itse kertoa, miten raskaaksi tuli, jos se on oleellista.

Vierailija
16/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se audit-testi netistä. en muista oman viestini numeroa, mutta olen myös saanut tuosta "liikaa" pisteitä mutta th:n mielestä ei hätää, kun kävimme asiaa läpi.

http://www.paihdelinkki.fi/testaa/audit

Tuosta testistä saa periaatteessa aika helposti helposti pisteitä. Jos juot vain sen perinteisen saunakaljan lauantai-iltana, nostaa se heti pistemäärää (katso eka kysymys).

Jos juot kunnon kännit (et siis harrastele vain tyyliin viinin juomista aterialla) vaikkapa kerran kahdessa kuukaudessa, saat jälleen ison pistemäärän (kysymys kolme).

Tässä nyt vain muutama esimerkki. Juurikin tämän takia th halusi minun kanssani käydä juomistottumuksia läpi ennen kuin oli teilaamassa. Testi on kuitenkin vain suuntaa antava, ei mikään lopullinen totuus.

Mutta kuten myös sanoin, lääkärin käytös oli epäammattimaista. Hänellä ei ole mitään oikeutta sanoa noin. taitaa olla ammattimaisuus kadoksissa tuolla lääkärillä.

Vierailija
17/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän paikkakunnalta, tunnettu suorapuheisuudestaan, ammattitaitoinen muiklta osin jne mutta jos ei tiedä varautua voi loukkaantua. Eräälle tutulle oli töksäyttänyt, että "Onpas sun miehesi vanha!" No, se oli taivahan tosi, mies oli silloin 60v.

Vierailija
18/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä sen huomaa, kun ihminen juo paljon hänen mielestään audit testin ylittää helposti ja määrät on pieniä. Kun taas esim. minun mielesteni, joka juon ehkä 1 puolessa vuodessa 2 siideriä annokset ovat suuria.

oli ehkä törkeästi kysytty lääkäriltä, mutta ei tuollaisia asioita kiertelemällä voi kysyä.

Vierailija
19/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä sen huomaa, kun ihminen juo paljon hänen mielestään audit testin ylittää helposti ja määrät on pieniä. Kun taas esim. minun mielesteni, joka juon ehkä 1 puolessa vuodessa 2 siideriä annokset ovat suuria.

oli ehkä törkeästi kysytty lääkäriltä, mutta ei tuollaisia asioita kiertelemällä voi kysyä.

oikeassa, tuo määrä on suhteellista. tosin tätäkin palstaa lukiessa tulee mieleen väkisinkin se, että joko ollaan raivoraittiita tai sitten alkoholisteja.

Minä juon ne kännit yleensä kerran kuukaudessa. Muutoin en juo mitään, en edes lasillista viiniä. Itse en osaa pitää tuota nyt kauheana juttuna, tiedän henkilöitä jotka juovat joka viikonloppu joten niiden rinnalla olen aika "pikkutekijä". Eikä kyse ole todellakaan siitä, ettenkö voisi vaihtaa tuota känniä "sivistyneeseen" juomiseen, se ei vain ole minun juttuni varsinkaan kun olen oikeastaan aina lasten kanssa. Silloin minulla on nollatoleranssi, koska se olen minä, joka joutuu autoa ajamaan.

Juuri tuon takia sainkin testistä isommat pisteet: annosmäärä yhdelle illalle on suuri, useimmiten kärsin krapulasta niin, että en todellakaan saa minulle kuuluvia hommia hoidettua (kotityöt vaikka lapsia ei olisi mailla halmeillakaan). ja kyllä, olen saattanut kokea morkkistakin koska tapanani on höpötellä kaikkea typerää ihan pienessäkin huppelissa (sanainen arkkuni kun tuppaa aukeamaan jo yhden kaljan jälkeen). Olen myös telonut itseni, kun en varonut liukkailla kereillä tarpeeksi, ja kyllä senkin laskin humalan piikkiin vaikka se olisi voinut tapahtua selvinpäitenkin.

Ei noita nyt joka kerta tapahdu, mutta vastasin silloin kuitenkin totuudenmukaisesti testiin. Jos olisin kaunistellut tai valehdellut vastatessani, olisin tosiaan voinut alkaa epäilemään, että minulla on ongelmia alkoholin kanssa.

Vierailija
20/31 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi ja menin ensi kertaa äitiyspoliklinikalle hieman sekavin kuitenkin iloisin tuntein.Kävin ultrassa mieheni kanssa jonka jälkeen oli lääkärin tekemä sisätutkimus.Riisuin housuja kun lääkäri kysyi multa:"miksi ette käyttäneet ehkäisyä?" Menin ihan hämilleni,enkä osannut sanoa mitään,kuinkahan yleistä tämmöinen on?

Olenko minä jotenkin omituinen, kun tuon aloituksen perusteella minusta olisi lähinnä vainoharhaista pitää ehkäisystä kysymistä "törkeänä"?

Minä olisin vain iloisesti vastannut, että "siksi kun me halusimme saada lapsen". Outona ehkä olisin kysymystä pitänyt, mutta en missään olisi lainkaan tullut edes ajatelleeksi, että se olisi jollain tavalla törkeä ollut.

Mutta oliko kuitenkin aloittajan kohdalla jotain sellaista, että olisi antanut aihetta epäillä raskautta vahingoksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä