Miksi toiset äidit eivät opeta lapsilleen juhlapukeutumista?
Vein tyttöni viime viikolla kaverinsa 6-vuotissynttäreille, jossa sankari oli pukeutunut kauniiseen mekkoon, näin myös monet vieraista. Osalla tytöistä taas oli päällään kulahtaneita trikoocapreja, virttyneitä t-paitoja yms. rytkyjä - ihan kuin olisivat suoraan pihaleikeistä tulossa.
Sama homma eilen muskarin kevätjuhlissa - osalla niin tytöistä kuin pojista "juhlavaatteina" collegehousuja, verkkareita ja printtipaitoja.
Mielestäni juhlaan pukeutuminen on osa käytöskasvatusta ja siksi ihmetyttääkin, miten jonkun mielestä on ok mennä juhliin pukeutuneena miten sattuu?
Kommentit (43)
Tänään oli pk juhlat, jotka alkoivat n.45min normaalin työstä pääsemisaikani jälkeen ja n.30min ennen mieheni työn loppua. Olin kyllä varannut pojille juhlahousut (casual smart) mukaan, mutta en ehtinyt vaihtaa kun koitimme ruokaillakn välissä (meillä pakko kun lapset on tottuneet selkeään rytmiin ja näin ehkäisen kiukut) ja olimme vain n.10min myöhässä juhlasta (missaten tietysti lastemme esitykset :-(). Joten ei siinä enää pystynyt repeämään omiksi tai lasten juhlavaatteiksi. Katsoin kyllä ihaillen pikkuprinsessoja. Kotisynttärit viikonloppuna on minusta hiukan toinen juttu. Toisaalta silloinkin saattaa tulla kuuma, juhlapaidat ja housut lentää nurkkaan ja lakerikengät jalasta.
Minua aina nolottaa niiden äitien puolesta,jotka eivät tajua sen vertaa vaivaa nähdä, että olisivat siisteissä vaatteissa lapsiaan tuodessaan. Jos pojalla onkin puku ja solmio kaverin 5v juhlissa, on saattava äiti ties missä trikoissa ja salihousuntapaisissa. Ei mitään tietoa etiketistä. Taksikuskitkin osaavat olla kauluspaidassa ja suorissa housuissa, miksi eivät isät?
olen töissä ja totta on, että osa vanhemmista ja lapsista on esim. kevätjuhlissa vuosi toisensa jälkeen pukeutuneena arkivaatteisiin, niihin samoihin, joilla ollaan oltu jo koko päivä tai joskus koko viikkokin. Lapset usein jälkikäteen saattavat kommentoida toisten pukeutumattomuutta ihmetellen, sääliksi käy niitä lapsia, joiden yll ei ole juhlavaatteita. Toki aina puutumme kommentointeihin ja yritämme lieventää niitä mutta tuntuu ses silti pahalta lapsista.
on meno, jonka itse luokittelen erittäin tärkeäksi ja siis varaan ylitöitä tms niin että voin sinä päivänä lähteä ajoissa kotiin juhlien vuoksi.
Jos en pääsisi ajoissa, pyytäisin että tarhassa vaihtavat valmiiksi ennen kotiinlähtöä lapsille juhlavaatteet.
Tänään oli pk juhlat, jotka alkoivat n.45min normaalin työstä pääsemisaikani jälkeen ja n.30min ennen mieheni työn loppua. Olin kyllä varannut pojille juhlahousut (casual smart) mukaan, mutta en ehtinyt vaihtaa kun koitimme ruokaillakn välissä (meillä pakko kun lapset on tottuneet selkeään rytmiin ja näin ehkäisen kiukut) ja olimme vain n.10min myöhässä juhlasta (missaten tietysti lastemme esitykset :-(). Joten ei siinä enää pystynyt repeämään omiksi tai lasten juhlavaatteiksi. Katsoin kyllä ihaillen pikkuprinsessoja. Kotisynttärit viikonloppuna on minusta hiukan toinen juttu. Toisaalta silloinkin saattaa tulla kuuma, juhlapaidat ja housut lentää nurkkaan ja lakerikengät jalasta.
Meidän häissäkin muksuilla oli pääsääntöisesti päällä printtipaitaa yms. Jopa muutamalla aikuisella oli farkut ja ilmeisesti heidän mielestään juhlava paita. Hieman kyllä loukkaannuin (pakko myöntää), sillä tuli tunne, ettei naimisiinmenomme ollut mikään iso juttu kun ei oltu vaivauduttu näkemään vaivaa edes vähäsen pukeutumisen suhteen =/
Jenkeissa. Lapseni ovat olleet monissa lasten synttarijuhlissa ja kenellakaan muulla ei ole ollut siisteja vaatteita paalla kuin minun lapsilla. Ihemettelen etta milloin lapset kayttavat sitten juhlavaatteita tai siistimpia vaatteitaan jollei synttareilla tai muissa juhlissa? Eivat aikuisetkaan osaa sen paremmi pukeutua...miehilla nakee lenkkareita tumman puvun kanssa jne.
Monilla on iltaisin jumppaa tms. silloin kun lapsi menee kaverinsa synttäreille. En mä viitsi kotivaatteita muutenkaan vaihtaa, jos vien lapseni jonkun luokse synttäreille ja itse en mene mukaan.
Toki noihin kevätjuhliin yms. pitää pukeutua.
Tervetuloa Suomeen...
- lapseni kv-päiväkodissa ja kyllä siellä aika usein on vanhemmilla unohduksissa juhlapäivät. Siis yksityinen pk, jossa vanhemmilla kuitenkin jonkunnäköinen koulutustaustakin.
Että kiireessä vielä käydään kotona syömässä, kun sattuu olemaan ruoka-aika. Kevätjuhlia on kerran vuodessa, joten ei liene kamalaa,jos matkalla iskee lapselle energiapatukan kouraan ja syö isommin vasta juhlan jälkeen. Voi miten moni tekee elämästään vaikeaa joustamattomilla rutiineilla!
Terveisin itsekin ruoka-ajoista kiinnipitävä
kun vien LAPSEN juhliin, johon HÄNET on kutsuttu - en viitsi vetää ykkösiä päälle siksi 30 sekunniksi, jonka vähän matkan päästä ulko-ovesta seison... Kevätjuhliin yms. joihin minäkin menen vieraaksi totta kai sitten pukeudutaan siististi.
Minua aina nolottaa niiden äitien puolesta,jotka eivät tajua sen vertaa vaivaa nähdä, että olisivat siisteissä vaatteissa lapsiaan tuodessaan. Jos pojalla onkin puku ja solmio kaverin 5v juhlissa, on saattava äiti ties missä trikoissa ja salihousuntapaisissa. Ei mitään tietoa etiketistä. Taksikuskitkin osaavat olla kauluspaidassa ja suorissa housuissa, miksi eivät isät?
Vaan siitä, että tulevat paikalle ja niillä on kivaa!
Olin pari viikkoa sitten hautajaisissa, ihmettelin sellaista pukeutumista että on leggingsit, niitten kanssa tummansininen ,kireä nyppyinen, melkein läpinäkyvän ohut pusero.
muistelevat aina juhlaa ja kenellä oli rumat vaatteet....
Lapset ei tosiaan välitä kavereiden vaatteista yhtään!Vaan siitä, että tulevat paikalle ja niillä on kivaa!
kaksi ja kovin nättiäkin
mutta ei suostu laittamaan niitä päälleen
pari vuotta sitten kun oli 3v ei suostunut edes pukeutumaan jouluna. Tuli sitten minulle voitonriemuisena (kun täti hänet pelasti) sanomaan että nää-nää-näää
Jos pitää valita vaatteen oston ja syömisen välillä, niin ruoka voittaa... Kokemusta on.
Jos pitää valita vaatteen oston ja syömisen välillä, niin ruoka voittaa... Kokemusta on.
melko halvalla lasten juhlavaatteita. Esim. pojalle (5v.), huusin mustan pikkutakin vitosella. Vauvalle löysin todella kauniin mekon kympillä.
kun miehen veljenpoika tuotiin hautajaisiin pukeutuneensa kirkkaan sinisiin college-housuihin ja kirkkaan vihreää college-takkiin. Luulin ensin että aikovat vaihtaa lapselle vaatteet siinä kappelin eteisessä, mutta ei- samoissa kamppeissa poika oli alusta loppuun. Olisivat nyt edes pukeneet kokonaan tummansinisen college-puvun jos sellainen nyt kerran oli pakko laittaa...
Olin ostanut uuden mekon ja pitsisukkikset ja oli hienot kengätkin, missä oli vähän kantaa.
Ne oli pelanneet pesäpalloa ja hyppineet tramppiksella koko juhlan. Mekko ja kengät pilalla ja sukkikset rikki.
Miksi juhlan järjestäjät järjestävät junttijuhlia, eikä opeteta lapsille juhlavien juhlien viettoa.
7-vuotias osaa kyllä itse jo valita juhlavaatteet, kun olemme johonkin menossa. Kieltämättä joskus ärsyttää, kun lasten syntymäpäiville kutsutaan vieraita ja sieltä tullaan sitten verkkahousut tai tuulihousut jalassa.. Mutta ei me ulos heitetä.. ;)