Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musikaallisuudesta taas

Vierailija
17.05.2011 |

Onko kaikilla mahdollisuus oppia tunnistamaan nuotit kuulemansa perusteella siis korvakuulolta vaikkapa tämä on A?

Mulla äiti aina sanoi lapsena, että me ei olla ollenkaan musikaalisia. Laittoivat silti pianotunneille, kun muidenkin lapset olivat. Soitin muutana vuoden, pidin soittamisesta kovasti, en kuitenkaan harjoitellut ahkerasti. Turhahan se olisi, kun en kerran ollut musikaalinenkaan...

Nautin aina suunnattomasti musiikista ja olisin halunnut soittaa viuluakin, mutten saanut koska ei me perheenä oltu musikaalisia, joten se oli äitini mielestä liian vaikea soitin. Olen mielestäni huono laulamaan, lauloin kuiteskin kuorossa. Kuuntelen paljon klassista etenkin viulua. Soitan edelleen jonkin verran korvakuulolta ja nuoteista pianoa.

Edellisen musikaalisuus keskustelun jälkeen aloin miettiä ja huomasin, että tunnistan nuotit kuulemani perusteella. Tiedän siis kuunnellessani viulukonserttoa mitä nuotteja solisti soittaa.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kaikki oppii myös epämusikaaliseksi tuomittu lapsi (minä LOL), kunhan harrastavat musiikkia tarpeeksi vai tekikö vanhempani omaan epävarmuuteensa liittyen virhearvion enkä koskaan ollutkaan epämusikaalinen :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä todellakaan tunnista mikä on mikäkin sävel. Säveltapailu oli muutenkin minusta tosi vaikeaa. Minä taisin olla se epämusikaalinen soittaja, vaikka ihan kohtuu hyvin opinnoissa edistyin.

Vierailija
2/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis itseasiassa tosi musikaalinen. Sellanen vaikutelma tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei niin musikaalinen olisikaan,

harvasta tulee ammattipiainisti vavikka soittajia on pilvinpimein musiikkiopistot täys

tärkeintä on halu soittaa , rakkausmusiikkiin jne

harrastuksen pitää olla ensisijaisesti mukavaa, iloatuottavaa ja hauskaa

eli tyhmästi tehty, varsinkaan jos sua ei edes testattu? musaopistoihin on testi kyllä

itse olen soittanut painoa, ja ollut opistoon testeissä, ja en kuule kyllä mitään nuottia ;)

soittamaan opin kohtuullisesti ihan omaksi iloksi.

Vierailija
4/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin epämusikaalisia on tutkitusti tosi vähän ihmisistä. Suurin osa on sekalaista seurakuntaa siitä välimaastosta. Tämä seurakunta varmaankin voi oppia yhtä ja toista kunhan opetetaan tai opettelee. Ihan varma korva herkistyy kuulemaan kuuntelemalla ja soittamaan oppii soittamalla. Joku musiikkipomo on joskus sanonut, että pääsykokeet pitäisi järjestää hiivatin moisen rämeen takana, korkean vuoren päällä. Kaikki, jotka sinne tulevat, pääsevät sisään opistoon. Kyse on siis enimmäkseen kiinnostuksesta. Toki myös lahjakkuudesta, mutta lahjakaskaan ei opi jos ei huvita opetella. Niin ja vanhempasi olivat tyhmiä, mutta se taisi olla aikakauden tapakin. Pääsit kuitenkin sinne pianotunnille.

Vierailija
5/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin aina privaattitunneilla, koska enhän minä olisi voinut päästä musiikkiopistoon, turha edes hakea. En edes hakenut musaluokalle, koska eihän sinne epämusikaaliset pääse ;) Soitin kuitenkin ihan ok pianoa jo siinä vaiheessa.

En kyllä muista lapsena kuulleeni mikä nuotti mikin on, joten ehkä olen oppinut tarpeeksi soittamalla.

EI tästä muuten mitään haittaa ole, mutta kun minua vieläkin harmittaa etten saanut soittaa viulua. Muistan pyytäneeni viulua jo 6-vuotiaana ennen kuin aloin pianon soiton. Joskus jokin asia on itselle intohimo eikä se koskaan lopu. MInulle se on aina ollut viulu ja se edelleen harmittaa. Olen yli 30v nyt.

Vierailija
6/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ap

Vierailija
7/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viulu ja mene tunnille. vanhempasi kämmäsivät, mutta ei sen tartte leimata sun loppuikää. Ei susta enää huippuviulistia tule maailman estradeille, mutta hyvä viulisti voit olla vieläkin.

Vierailija
8/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulemasi sävelen, kun joku sen soittaa? Siis ilman, että olet ensin kuullut jonkin toisen nuotin ja kertonut mikä se on? Ja tämän ei vain parille tietylle sävelelle, vaan lähes mille sävelelle tahansa?

Jos näin on, niin sinulla on todennäköisesti absoluuttinen sävelkorva. Se on suhteellisen harvinainen eikä suurimmalla osalla ammattimuusikoistakaan ole sitä. Jos näin on, et ole missään tapauksessa millään tavalla epämusikaalinen, vaan päinvastoin ainakin sävelkorvasi suhteen sieltä lahjakkaammasta päästä.

Vai tarkoitatko sitä, että jos tiedät soitetun melodian lähtösävelen, niin osaat tunnistaa seuraavat sävelet? Se on huomattavasti yleisempää, mutta kyllä sekin kertoo jo vähintään kohtuullisen hyvästä sävelkorvasta.

Todella ikävä, että vanhempasi eivät antaneet virhearviointinsa takia sinun soittaa viulua. Toisaalta ei välttämättä nytkään ole liian myöhäistä opetella sitä yksityistunneilla. Ei sinulla tietenkään ole ammattilaiseksi enää mahdollisuuksia, mutta jonkin harrastelijasinfoniaorkesterin viulustiksi saattaisit hyvinkin päästä muutaman vuoden opiskelulla.

Vierailija
9/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joku on kertonut sinulle, mikä se on.

Vierailija
10/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on malko harvinainen ominaisuus, joka voi olel myös "epämusikaalisella" ihmisellä.

Vierailija
11/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnistamaan sävelet ilman toisia säveliä keskeltä asteikkoa (reilu 3-4 oktaavia), ne joita yleisemmin soitetaan, en asteikon ylä ja alasäveliä. Sointuja vaihtelevalla menestyksellä, välillä en osaa sanoa, välillä osaan. Tiedän siis kuunnellessani vaikken soita viulua mistä sävelestä aloitetaan (ja tietty jatketaan). En siis ole koskaan edes koskenut viuluun.

Minun on vaikea laulaa esim virsiä hautajaisissa, koska näen nuoteista virren nousevat vaikka ylä d:hen eikä kukaan laulavasta väestä laula sitä d:tä vaan ehkä jotain a:n tai h:n korkeudelta, en sit tiedä pitäiskö minun yrittää mallata muiden mukaan vai nuoteista? Ei sillä, että oikein pääsisin sinne d:hen kuitenkaan, joten tuhoon tuomittuna lopetan sen virren veisuun.

Olen luullut, että kaikki jotka ovat jotain harrastuksena soittaneet oppivat tunnistamaan sävelet?

Ap

Vierailija
12/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että kaikki jotka ovat jotain harrastuksena soittaneet oppivat tunnistamaan sävelet?

Ei todellakaan. On aika yleistä, että soittaja oppii tunnistamaan yksiviivaisen A:n tason, koska tätä käytetään hyvin yleisesti virityksessä, ehkä myös jonkin toisen hyvin yleisesti käytetyn sävelen, esim. keski-C:n. Samoin aika monet oppivat erottamaan pianon valkoiset ja mustat koskettimet toisistaan korvakuulolta, koska niissä on erilainen sävy.

Mutta sellainen tunnistaminen kuin mistä sinä kerroit ei ole tavallista edes ammattimuusikoiden keskuudessa, paitsi niillä, joilla on absoluuttinen sävelkorva. Se, että et tunnista hyvin korkeita ja matalia säveliä saattaa johtua vain tottumuksen puutteesta.

Ketjussa aikaisemmin joku sanoi, että absoluuttinen sävelkorva voi esiintyä myös epämusikaalisilla ihmisillä. Tämä on sinänsä ihan totta, kun musikaalisuus käsitetään laajemmin kuin vain sävelkorvan tarkkuutena, esimerkiksi sillä, miten hyvin osaa ilmaista soittamansa kappaleen musiikillista sisältöä.

Mutta jos ei-ammattilainen puhuu siitä, että joku ei ole musikaalinen, niin hän yleensä tarkoittaa sävelkorvan epätarkkuutta. En voi mitenkään keksiä, miten absoluuttisen sävelkorvan omaavalla ihmisellä voisi olla epätarkka sävelkorva.

Ap, ihan varmasti sävelkorvasi riittää viulun soittoon. Siitä vain rohkeasti etsimään opettaja ja aloittamaan.

7 (jonka perheen yhdellä jäsenellä on varmasti absoluuttinen sävelkorva ja toisella jäsenellä mahdollisesti sellainen, ei kuitenkaan 7:lla itsellään.)

Vierailija
13/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musikaalisuus ei ole vakio vaan sitä voi aina kehittää.

Absoluuttinen sävelkorva ei ole tarpeen edes huippumuusikolla, ja senkin voi halutessaan opetella. Mulla on kaveri, musiikkitieteen opiskelija, joka opettelee absoluuttista sävelkorvaa. Kuuntelee nauhoitteita äänistä yms. ja on kehittynyt tosi paljon.

Musikaalisuus on monimuotoinen ilmiö, jopa musiikista nauttiminen kuuntelijana on musikaalisuuden yksi osa.

Missään tapauksessa ei ole myöhäistä. Harmi, että aikaa meni "hukkaan" kun äitisi höpisi epämusikaalisuudesta, mutta onhan sulla kymmeniä vuosia jäljellä, keskityt niihin :)

Vierailija
14/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sävelkorvasta vielä se pointti, että jos puljaat musiikkia koko päivän, niin tunnistat äänet absoluuttisesti vielä illalla, mutta et ehkä aamulla enää....onko sinulla illalla absoluuttinen sävelkorva ja aamulla ei :D

Että ei ole ihan yksiselitteinen juttu.

Vierailija
15/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan itseasiassa soitan kuuntelemaani musiikkia mielessäni pianolla ja siitä tiedän mitä nuotteja ne on. Tarviikin alkaa harjoittelemaan ylä ja ala äänia ja monimutkaisempia sointuja ihan vain huvikseen.

Minua helpottaa jo ihan vain kuulla etten olekaan niin epämusikaalinen. Minua on aina ihmetyttänyt se kuinka paljon nautin ja eläydyn musiikiin ja erityisesti "raskaampaan" klassiseen.

Hassuja juttuja tuosta "ei meidän perhe ole musikaallinen" matrasta:

Veljeni oli musiikkiluokalla ja soitti musiikkiopistossa, mutta se ei luonut meille uskoa musikaalisuudesta. Vanhemmat ja me uskottiin että veli pääsi musaluokalle, koska pojista oli pulaa ja musiikkiopistoon, koska trumpetin soitttajista oli pulaa, joten tarvi ottaa kaikki epämusikaalisetkin ihmiset. LOL

Itsekin itse asiassa sain stipendin pienestä privaatti pianokoulustani pikkukoululaisena, me ajateltiin sen olevan kannustusstipendi lahjattomille. ;)

No mitä opin tästä:

Olkaamme varovaisia, jottemme siirrä omaa epävarmuuttamme lapsiimme!

Vierailija
16/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äitini tulee huomattavasti köyhemmästä perheestä kuin meidän perhe on ollut, joten hänellä ei itsellä ollut mitään mahdollisuuksia mihinkään musiikkikoulutukseen. Kaipa koulussa on saanut kuvan omasta epämusikaalisuudestaan ja sen sitten siirtänyt meihin.

ap

Vierailija
17/17 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanonut, että hän on epämusikaalinen ja laulaa nuotin vierestä. Kysymys on kuitenkin ihan hyvin voinut olla kurkun hallinnan ongelmista ja harjoituksen puutteesta. Mutta eihän sitä lapsi voi tietää, ja ottaa opettajan sanomisen tosissaan.